- mån 11 nov 2019, 15:59
#1347421
Hej.
Som så många andra med Volvo V50 disel så har även min diselvärmare gett upp.
Startar jag den via panelen står det "På" i 2 sekunder sen växlar den till "Av".
Jag har testat att dra ur batteriet över en natt men samma efter inkopplande.
(Anledningen till varför den dött eller hur man håller den levande längre kan vi lämna utanför denna diskussion.)
En autentiserad volvo-verkstad säger att den absolut behövs för att värma motorn vid kall ute-temperatur och de gav skenet av att bilen nästan tog skada eller kunde bli obrukbar om man inte hade en.
Annat hör man från andra.
Vissa säger att det bara är en bekvämlighetsgrej för att få upp värme på motor och kupé snabbt.
Andra säger att det är av miljöskäl för att katalysatorn skall komma igång snabbt.
Så... Vad säger ni andra?
Ska jag lägga 10-20 lax på att få den att fungera och isf varför?
Tack.
/David
Som så många andra med Volvo V50 disel så har även min diselvärmare gett upp.
Startar jag den via panelen står det "På" i 2 sekunder sen växlar den till "Av".
Jag har testat att dra ur batteriet över en natt men samma efter inkopplande.
(Anledningen till varför den dött eller hur man håller den levande längre kan vi lämna utanför denna diskussion.)
En autentiserad volvo-verkstad säger att den absolut behövs för att värma motorn vid kall ute-temperatur och de gav skenet av att bilen nästan tog skada eller kunde bli obrukbar om man inte hade en.
Annat hör man från andra.
Vissa säger att det bara är en bekvämlighetsgrej för att få upp värme på motor och kupé snabbt.
Andra säger att det är av miljöskäl för att katalysatorn skall komma igång snabbt.
Så... Vad säger ni andra?
Ska jag lägga 10-20 lax på att få den att fungera och isf varför?
Tack.
/David