Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347335
Hej på er! Jag kör idag en fullsmetad V60 T6 Inscription med allt och lite till...fantastiskt rolig bil! En av få grejer jag inte har är dock Polestartrim. Jag har läst på lite och Polestar ska tydligen ge följande effekter på denna bil:
* Rappare växlingar
* Ökat vrid med 30nm
* 16 hästkrafter extra
* Mera kraft till bakhjulen
* Coolt blått displayläge när man väljer Polestar-läget.

Vad säger ni som provat?
Känner man någon större skillnad?
Känner man någon skillnad är man kör i "comfort"-läget när bilen är optimerad?

Fyll på med erfarenheter. Jag är lite tveksam nämligen då det ger så pass lite effekt i siffror och T6:an är ju en riktigt brutal motor som den är utan trim :-) . Förra gången jag gjorde Polestartrim gav det ju 30 kusar extra i D4:an och det gjorde en stor märkbra skillnad, nu är jag dock tveksam.
#1347491
Nu har jag ingen T6 utan en D4 men tycker lätt det var värt det. Det blir ju inte en helt ny bil men skönare växlingar o för min del lite mer vrid när jag drar husvagn.
#1347507
Vad är du ute efter ? 30 HK på pappret eller en bra kurva plus växlingar och lite annat gott?

Många bolag säljer ju trim med massa ökning, men få väljer ju att verkligen syna effektkurvan. Det är ju egentligen där man ser vad man egentligen får.
ex Bsr är ju kända för att ge en jäkla massa botten men ingen toppen. Alltså en kurva som går rakt uppåt för att sedan dö ut väldigt snabbt. Superhäftigt med 30 hk och 80 NM till på pappret, men få vet när dom får ut dom där siffrorna för man missar det väsentliga.
#1347546
Jag är bara ute efter att höra erfarenheter från de som optimerat sin T6:a. Jag vill veta om det är värt det eller inte. Verkar ju dock inte drälla av nya T6:or här på forat tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1347553
Sudden78 skrev:Jag är bara ute efter att höra erfarenheter från de som optimerat sin T6:a. Jag vill veta om det är värt det eller inte. Verkar ju dock inte drälla av nya T6:or här på forat tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

D5an blir riktigt trevlig med polestar så T6an blir nog också det. Hade det funnits även till T8 hade jag slagit till men nu måste jag isåfall åka till Danmark eller Norge för att få det.
#1347565
Jag har optimerat min T6:a
Så som andra redan skrivit blir växellådans uppträdande trevligare. Svårt att beskriva hur men bättre helt enkelt.
Den är inte lika benägen att växla ner med tokvarv som resultat utan nyttjar vridet lite bättre.
Effektflödet från maskinen känns jämnare och ger ett bättre "flow" genom registret.

Kraftfördelningen mellan fram/bak i polestar-läget vet jag inte hur man ska utvärdera. Möjligen på halt underlag...

I comfort-läget ger väl optimeringen bara skillnad över ett visst gaspådrag medan det i polestar-läget ger effekt redan från början och då kan upplevas som något hysteriskt. Kul när man är på det humöret :-D
Sammanfattningsvis skulle jag säga att bilen blir mer harmonisk till vardags och extremt "på" när man så önskar.

För min egen del handlade det väl mest om att går det så ska det göras, inte om behovet av ytterligare 16 hk. Jag passade på när det var kampanjpris 6900:- och ångrar mig inte.
#1347581
RYN skrev:Jag har optimerat min T6:a
Så som andra redan skrivit blir växellådans uppträdande trevligare. Svårt att beskriva hur men bättre helt enkelt.
Den är inte lika benägen att växla ner med tokvarv som resultat utan nyttjar vridet lite bättre.
Effektflödet från maskinen känns jämnare och ger ett bättre "flow" genom registret.

Kraftfördelningen mellan fram/bak i polestar-läget vet jag inte hur man ska utvärdera. Möjligen på halt underlag...

I comfort-läget ger väl optimeringen bara skillnad över ett visst gaspådrag medan det i polestar-läget ger effekt redan från början och då kan upplevas som något hysteriskt. Kul när man är på det humöret :-D
Sammanfattningsvis skulle jag säga att bilen blir mer harmonisk till vardags och extremt "på" när man så önskar.

För min egen del handlade det väl mest om att går det så ska det göras, inte om behovet av ytterligare 16 hk. Jag passade på när det var kampanjpris 6900:- och ångrar mig inte.
Tack för input! Tror jag inväntar nästa kampanj.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1347583
En fråga, varför åker du inte bara till en handlare i närheten och provkör en T6 med Polestar?
Det borde väl vara ett bättre alternativ än att ställa en fråga på ett forum?
Speciellt när folk flikar in om sina erfarenheter gällande Polestar på andra motorer men alla säger att det är Växellådan det händer i, och du fortfarande bara vill ha info gällande T6..
I mitt tycke kan det då spela mindre roll vilken motor man har då det primärt inte är den det ändras på...

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]