Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1347550
Derank skrev:alla är vi olika, jag klarade mig 4år med plattan i mattan och sliks, och jag tror de flesta som kört 740 överlevt det.
Mjao, men det beror ju mycket på i vilken era man tog kortet också och vad man övningskörde med. Jag t ex körde manuell + RWD från dag 1, men det var då det.. Nu för tiden är ju majoriteten av alla bilar antingen FWD eller "AWD", så det brukar vara det kidsen lär sig köra nu för tiden :)
#1347579
Derank skrev: tis 12 nov 2019, 02:14 alla är vi olika, jag klarade mig 4år med plattan i mattan och sliks, och jag tror de flesta som kört 740 överlevt det.
Hänger på ... Antisladd i all ära men vet inte om en S60/S80/V70 är så mycket säkarare än en 740. Med 2.4t eller 2.5t toppar de 250 Km/h, de farterna kör man aldrig i en 740.
#1347580
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: tis 12 nov 2019, 02:14 alla är vi olika, jag klarade mig 4år med plattan i mattan och sliks, och jag tror de flesta som kört 740 överlevt det.
Hänger på ... Antisladd i all ära men vet inte om en S60/S80/V70 är så mycket säkarare än en 740. Med 2.4t eller 2.5t toppar de 250 Km/h, de farterna kör man aldrig i en 740.
att lägga till ett "t" är dock frivilligt.
Finns ju 2.4 motorn med 140 häst? Den är bra nog åt dem flesta som ska lära sig köra bil efter att nyss ha tagit körkort.
Hade själv just den motorn i en V70, och visst inbjöd det inte till någon aktiv körning men man tog sig från punkt A-B på ett säkert sätt.
Bilen efter var en V70 2.4t som hade lite mer oumph under pedalen, och den bjöd in till liite roligare körning och jag är nog glad att jag hade en 2.4 innan den andra.

Men det är min erfarenhet.
#1347699
Derank skrev: tis 12 nov 2019, 02:14 alla är vi olika, jag klarade mig 4år med plattan i mattan och sliks, och jag tror de flesta som kört 740 överlevt det.
Ja och Opel Rekord Opel Ascona A Mazda 929. Bakhjulsdrivna. Även Volvo 144 och 164. Jag föredrar bakhjulsdrivet
#1347708
VolvoB20 skrev:Med 2.4t eller 2.5t toppar de 250 Km/h, de farterna kör man aldrig i en 740.
Dom toppar mer, dom är bara elektroniskt spärrade vid ~245km/h :p Men det gör en sugis också.... Det tar bara rätt rejält längre tid och medvind :p

Toppfarter är dock rätt ointressant, speciellt om man planerar att behålla körkortet ett tag. 0-100 är desto mer intressant ;-)
#1349346
givetvis ska man börja med något enkelt bakhjulsdrivet. då lär man sig köra, dom som inte haft intresse att rackla på med någon gammal 740/240 eller liknande kan oftast inte köra 10 år senare heller, får panik i halka/snö och kan inte parera ett ställ. köp något gammalt bakhjulsdrivet, jag lägger en röst på w124 pga så mycket mer bil än en 7-940 och lika enkel.

ni som säger att man absolut inte kan stoppa ungen i en gammal bil pga att det är farlig förstår jag inte, har ni ungarna inlåsta dygnet runt också, för att något kan hända ? får inte röra en kniv eller sax?
#1349348
osla skrev:givetvis ska man börja med något enkelt bakhjulsdrivet. då lär man sig köra, dom som inte haft intresse att rackla på med någon gammal 740/240 eller liknande kan oftast inte köra 10 år senare heller, får panik i halka/snö och kan inte parera ett ställ. köp något gammalt bakhjulsdrivet, jag lägger en röst på w124 pga så mycket mer bil än en 7-940 och lika enkel.

ni som säger att man absolut inte kan stoppa ungen i en gammal bil pga att det är farlig förstår jag inte, har ni ungarna inlåsta dygnet runt också, för att något kan hända ? får inte röra en kniv eller sax?
Absolut inte, men idag finns det billiga bilar med modernare säkerhets funktioner. Om ungen klarar av att köra i snö med bakhjulsdrift lär den göra det med en modernare bil också.

Bara för att man själv tyckte det var kul när man var yngre så betyder inte det att man ska pracka på ungdomen 25-30 år gammal teknologi för att "såhär hade jag det och jag älskade det".
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]