Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axeld
#1347522
Jag skulle byta bromsar på min 240 (Nästan allt bromsväg) Men när jag började så Kunde jag inte ens få snurr på någon av bultarna där bak. Hur ska jag göra nu är det värme som gäller eller ska jag göra på något annat sätt? Har redan prövat att spreja på en massa grejer men inget funkar. Har ej tillgång till någon svets.
Funderar även på om oket är kasst då det är rejält rostigt och händer inget när man trycker på bromsen är det värt att börja kika efter nya ok också?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1347527
axeld skrev:Jag skulle byta bromsar på min 240 (Nästan allt bromsväg) Men när jag började så Kunde jag inte ens få snurr på någon av bultarna där bak. Hur ska jag göra nu är det värme som gäller eller ska jag göra på något annat sätt? Har redan prövat att spreja på en massa grejer men inget funkar. Har ej tillgång till någon svets.
Funderar även på om oket är kasst då det är rejält rostigt och händer inget när man trycker på bromsen är det värt att börja kika efter nya ok också?
Chockbehandla bultarna. Handslägga/hammare och om det är krage på bulten en hylsa. Kolla på bildelsbasen.se där finns säkert ok som mår bra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1347554
Vad har du för verktyg? Dom kan sitta ganska ordentligt, men en sexkant hylsa med lång förlänger "genom" bakfjädrarna och ett ordentligt draghandtag. Det är ganska lätt att dra dom dras runda med ringnyckel, men om man kan dra utan att dom "slinter" så brukar det funka om du "kopplar ihop" 2 st ringnycklar för bättre kraft
Jag köpte nya ok på Biltema till min 745-a, och dom har funkat bra. Annars handlar jag här www.mister-auto.se här kan du välja fabrikat om du vill ha Girling eller ATE som satt original. Dom jag köpte på Biltema är fabrikat Lucas...... men dom har funkat bra i typ 5 - 6 år nu :-D
av axeld
#1347587
Kan säga att jag tog i rätt hårt i mitt ledhandtag och har prövat att slå lite på den också men har inte funkat
av axeld
#1347790
Prövar väl med nån sån där mini bränare och ser hur det funkar tror inte att det gör någon skada
Användarvisningsbild
av Omlott
#1348305
axeld skrev: ons 13 nov 2019, 08:37 Prövar väl med nån sån där mini bränare och ser hur det funkar tror inte att det gör någon skada
Ibland är det enda som hjälper. Har en 244 som jag kämpar mig igenom...varje bult eller mutter är en ny utmaning. Brukar borsta bort rost, spruta på rostlösning några gånger över flera dagar, innan jag försöker få lös något. Går det inte så åker brännaren fram. Tyvärr det värsta med att meka..men är man duktig när man skruvar ihop och smörjer å byter bultar/skruvar/muttrar så kommer man tacka sig själv senare eller av nästa ägare.
Oken kan vara okej, men behöver kanske renoveras (ny kolv, gummi etc).

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom