Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AspeeeN
#1347023
Har en 740 som enbart laddar på halvljus, och inte på parkering eller helljus tänkte se om någon vet vad det är slipper jag byta det mesta innan jag hittar felet
av Erik Å
#1347045
Mät spänningen med en voltmeter i stället, laddningslampan säger så lite. Belysningen borde ju inte påverka..
Om generatorn laddar som den ska så bör spänningen ligga på 13.6 - 14 V förutsatt att batteriet är någorlunda fulladdat.
Laddar den dåligt så kollar man förslagsvis att remmen är okej, sen är väl utslitna kol eller trasig laddningsregulator näst på listan. Kolla jordflätorna mellan motor och chassie också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1347083
Det kan vara spänningsfall någonstans som gör att laddningslampan lyser lite ibland. Det behöver inte betyda att det laddar mindre, men all spänning "når inte målet". Mät upp spänningen på batteri, generator, strålkastare och liknande
av AspeeeN
#1347311
Förra ägarna kopplade någon egen lampa till ”laddningen” och den lyser så fort jag slår på antingen helljus eller position, mätte spänningen på batteriet och 13 volt med nästan inget på, skildes inte så mycket med allt på förutom helljuset och då släcktes lampan under huven. Får kolla spänningen igen där hur mycket de laddade med helljus på
Användarvisningsbild
av lennarte
#1347326
Mätte du med motorn igång? I så fall är spänningen för låg. Ska du mäta på batteriet med motorn av, får du inte mäta förrän efter motorn och allt elektriskt varit avstängt ett tag, och då ska det vara c:a 12,5V
Var ute och mätte på min 745-a, den visar 12,05V. Då har den stått sedan fredag middag (det är nu måndag morgon) och batteriet är 3 år gammalt och förmodligen sulfaterat efter att batteriet varit helt tomt ett par gånger (intebra).
En extra lampa? Fungerar inte lampan i instrumentet? Det behöver inte vara dåligt med en extern laddningslampa om original lampa inte fungerar om den är rätt kopplad. Man, 2 lampor kan bli fel signal till generatorn. Det finns dom som envisas med att sätta LED-lampor överallt, detta är ett ställe där LED-lampor inte funkar bra

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]