Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347096
Har dom senaste dagarna reagerat på att bilkameran står på när jag skall åka hem från jobbet. Trodde det först var en bugg någonstans i systemet i kameran eller bilen.
Lyckades förstå att kameran startar med dieselvärmaren.
Till min förtret så började jag läsa i bilmanualen och mycket riktigt så aktiveras 12V systemet/uttagen med klimatet/värmaren och rekommendationen är att koppla ur tillbehör.
Kameran är inkopplad i säkringsdosan på just 12V uttagen.
Provade några andra säkringar som jag trodde skulle vara strömlösa med avstängd/låst bil men icke.

Någon som har koll på vilken säkring jag kan koppla KN kameran på som bara är aktiv med tändning på eller som inte är aktiv med låst bil?

Skickat från min GM1913 via Tapatalk


Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
#1347101
Cigarettändaren (12volts uttaget i mittkonsollen) använder jag. Konstigt att det blir spänningssatt på din bil.
#1347258
Ja, jag gillar det verkligen inte! :(

Detta kan man utläsa ur manualen under 12V uttag.... Suger riktigt dumt.
Är en V60 2018.

Måste hitta en bättre säkring att koppla in på men det känns inte som det finns så mycket att välja på...


Extrautrustning och tillbehör – t.ex. bildskärmar, musikspelare och mobiltelefoner – som är anslutna till något av kupéns 12 V eluttag, kan aktiveras av klimatsystemet även då fjärrnyckeln är urtagen eller när bilen är låst, exempelvis då parkeringsvärmaren aktiveras vid en förinställd tidpunkt.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk


#1347261
"Kan"? Det låter minst sagt slumpartat, mer som att det beror på den anslutna produkten än själva bilen...
Jag har aldrig varit med om detta.
#1347263
Det är inte slumpartat alls, 12V aktiveras varje gång värmaren startar, även i skuffen. Så jäkla dåligt.
Den anslutna produkten kan ju aldrig påverka. Antingen är uttaget aktivt eller inte, det styr ju bilen :)
Får ta å maila Volvo eller något å fråga om detta går att avaktivera.
Undrar varför dom har valt en sådan här lösning för? Bild
fjohan82 skrev:"Kan"? Det låter minst sagt slumpartat, mer som att det beror på den anslutna produkten än själva bilen...
Jag har aldrig varit med om detta.
Skickat från min GM1913 via Tapatalk

#1347275
timebandit skrev: sön 10 nov 2019, 20:41 Det är inte slumpartat alls, 12V aktiveras varje gång värmaren startar, även i skuffen. Så jäkla dåligt.
Den anslutna produkten kan ju aldrig påverka. Antingen är uttaget aktivt eller inte, det styr ju bilen :)
Får ta å maila Volvo eller något å fråga om detta går att avaktivera.
Undrar varför dom har valt en sådan här lösning för? Bild
fjohan82 skrev:"Kan"? Det låter minst sagt slumpartat, mer som att det beror på den anslutna produkten än själva bilen...
Jag har aldrig varit med om detta.
Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Min dashcam är kopplad på ciggen, men är aldrig igång när jag kommer till bilen och värmaren är igång...
#1347279
fjohan82 skrev:
timebandit skrev: sön 10 nov 2019, 20:41 Det är inte slumpartat alls, 12V aktiveras varje gång värmaren startar, även i skuffen. Så jäkla dåligt.
Den anslutna produkten kan ju aldrig påverka. Antingen är uttaget aktivt eller inte, det styr ju bilen :)
Får ta å maila Volvo eller något å fråga om detta går att avaktivera.
Undrar varför dom har valt en sådan här lösning för? Bild
fjohan82 skrev:"Kan"? Det låter minst sagt slumpartat, mer som att det beror på den anslutna produkten än själva bilen...
Jag har aldrig varit med om detta.
Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Min dashcam är kopplad på ciggen, men är aldrig igång när jag kommer till bilen och värmaren är igång...
Undrar om det är någon skillnad på modellår då tro? Har provat med mobilladdare å annat med såklart. Dessvärre aktiveras 12V uttagen varje gång värmaren startas med tidur.
Undrar varför Volvo valt att göra så här? Bild

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

#1347283
timebandit skrev: sön 10 nov 2019, 21:28
fjohan82 skrev:
timebandit skrev: sön 10 nov 2019, 20:41 Det är inte slumpartat alls, 12V aktiveras varje gång värmaren startar, även i skuffen. Så jäkla dåligt.
Den anslutna produkten kan ju aldrig påverka. Antingen är uttaget aktivt eller inte, det styr ju bilen :)
Får ta å maila Volvo eller något å fråga om detta går att avaktivera.
Undrar varför dom har valt en sådan här lösning för? Bild

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Min dashcam är kopplad på ciggen, men är aldrig igång när jag kommer till bilen och värmaren är igång...
Undrar om det är någon skillnad på modellår då tro? Har provat med mobilladdare å annat med såklart. Dessvärre aktiveras 12V uttagen varje gång värmaren startas med tidur.
Undrar varför Volvo valt att göra så här? Bild

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Hur det än förhåller sig verkar det mycket märkligt...
Värmaren drar rejält från batteriet som det är, utan att andra funktioner också ska vara igång samtidigt.
#1347304
På min S60 2017 så är eluttaget i bagaget alltid aktivt. Jag har snott ström till min mobilhållare i ciggpluggens kablage i mittkonsollen för att få en dold kabeldragning och den vaknar till liv när värmare är igång.
#1347312
Tråkig lösning Volvo har att köra igång 12V med värmaren :(
Får ta och räkna på hur mycket kameran drar under 1 timme då och dags att börja underhållsladda antar jag.

Skall kolla med verkstan vid service om detta går att stänga av.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]