- fre 08 nov 2019, 22:07
#1346919
Lösning i inlägg 17:
viewtopic.php?f=19&t=152684&start=10#p1347438
Ursprungsinlägg:
Hej!
Jag har sökt efter och läst mer eller mindre alla trådar jag kan hitta om att koppla in ljusramper på originalkontakten vid framskärmen med en reläsats, men jag blir ändå inte klokare på mitt problem.
Idag monterade jag en ljusramp från Wish tillsammans med en medföljande reläsats. Bilen det avser är en Volvo V70N från 2003, av den äldre modellen. Monteringen gick jättebra och det fanns sedan tidigare ägare en extraljusknapp i kupén och en reläsats från Volvo som inte hade tagits bort. Jag valde dock att skarva ihop kontakten vid framskärmen med den reläsats som följde med ljusrampen då föregående ägare hade klippt lite i reläsatsen från Volvo och det kändes enklare att använda ljusrampens reläsats. Så långt, inga problem. Jag följde till punkt och pricka en annan tråd här på Jagrullar vad gäller min montering av kablarna. Länk: viewtopic.php?t=127251
När jag sedan anslöt minuskabeln till batteriet märkte jag direkt att säkringen för extraljuset small av. Vände jag sedan på stiften på relät, mellan 85 och 86, blev resultatet att ljusrampen lös även när bilen var avstängd, och knappen i kupén stängde inte av ljusrampen trots att den blåa dioden tänds och släcks. Hur tusan kan det komma sig? Har jag kopplat något tokigt?
Den rödsvarta kabeln ger konstant 12,5 - 14 volt, men signalkabeln minns jag inte värdena från. Jag har förstått att den jordar med hjälp av extraljusknappen. Jag provade med ett annat relä utan framgång. Extraljusknappen i kupén lyser vid start och en blå diod lyser om den trycks in. Jag letade efter skadade kablar som kunde leda till kortslutning men fann inga. Om ljusrampens externa knapp ansluts till relät fungerar det att tända och släcka ljusrampen, så alltså borde felet ligga i bilens elsystem. Även min granne kom och kikade på min inkoppling, och han i egenskap av utbildad elektriker kunde inte se några konstigheter, men vi hade inte tid att felsöka djupare då båda två var tvungna att göra annat. Jag kan dock inte släppa det här och vill så gärna ha ljusrampen kopplad på bilens originalsystem. I värsta fall får jag använda den externa strömställaren, men helst vill jag ha extraljusknappen fungerande.
Tillgång till VIDA finns men jag har inte använt det.
Var börjar jag felsöka? Några tankar eller tips?
Tack!
Med vänliga hälsningar,
Philip
Bilden (den vänstra av dem) med kopplingsschema som jag följde:
viewtopic.php?f=19&t=152684&start=10#p1347438
Ursprungsinlägg:
Hej!
Jag har sökt efter och läst mer eller mindre alla trådar jag kan hitta om att koppla in ljusramper på originalkontakten vid framskärmen med en reläsats, men jag blir ändå inte klokare på mitt problem.
Idag monterade jag en ljusramp från Wish tillsammans med en medföljande reläsats. Bilen det avser är en Volvo V70N från 2003, av den äldre modellen. Monteringen gick jättebra och det fanns sedan tidigare ägare en extraljusknapp i kupén och en reläsats från Volvo som inte hade tagits bort. Jag valde dock att skarva ihop kontakten vid framskärmen med den reläsats som följde med ljusrampen då föregående ägare hade klippt lite i reläsatsen från Volvo och det kändes enklare att använda ljusrampens reläsats. Så långt, inga problem. Jag följde till punkt och pricka en annan tråd här på Jagrullar vad gäller min montering av kablarna. Länk: viewtopic.php?t=127251
När jag sedan anslöt minuskabeln till batteriet märkte jag direkt att säkringen för extraljuset small av. Vände jag sedan på stiften på relät, mellan 85 och 86, blev resultatet att ljusrampen lös även när bilen var avstängd, och knappen i kupén stängde inte av ljusrampen trots att den blåa dioden tänds och släcks. Hur tusan kan det komma sig? Har jag kopplat något tokigt?
Den rödsvarta kabeln ger konstant 12,5 - 14 volt, men signalkabeln minns jag inte värdena från. Jag har förstått att den jordar med hjälp av extraljusknappen. Jag provade med ett annat relä utan framgång. Extraljusknappen i kupén lyser vid start och en blå diod lyser om den trycks in. Jag letade efter skadade kablar som kunde leda till kortslutning men fann inga. Om ljusrampens externa knapp ansluts till relät fungerar det att tända och släcka ljusrampen, så alltså borde felet ligga i bilens elsystem. Även min granne kom och kikade på min inkoppling, och han i egenskap av utbildad elektriker kunde inte se några konstigheter, men vi hade inte tid att felsöka djupare då båda två var tvungna att göra annat. Jag kan dock inte släppa det här och vill så gärna ha ljusrampen kopplad på bilens originalsystem. I värsta fall får jag använda den externa strömställaren, men helst vill jag ha extraljusknappen fungerande.
Tillgång till VIDA finns men jag har inte använt det.
Var börjar jag felsöka? Några tankar eller tips?
Tack!
Med vänliga hälsningar,
Philip
Bilden (den vänstra av dem) med kopplingsschema som jag följde:
Senast redigerad av 2 Familjebilen, redigerad totalt 0 gång.
"Det största syftet måste vara att hjälpa andra, och kan du inte hjälpa dem - skada dem åtminstone inte." - Dalai Lama