Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1347014
Gäller en s60 05.
Jag skulle ta loss min cem box och släppte torkar motorn.
När jag sedan satte tillbaka den.. (två skruv)
Så går torkarbladet på förarsidan ca 10-15 cm kortare. Har självklart försökt justera bladet men för att få det att gå hela vägen upp så måste det börja nästan i mitten i rutan.
Jag har till 100% inte satt torkar armarna fel. Olika långt på bladen..

Motorn snurrar som den ska. Och inga stag e böjda eller liknande..

Vad har jag missat.
20191109_152801.jpg
20191109_152801.jpg (409.93 KiB) Visad 1459 gånger
#1347034
Är du säker på att torkararmen sitter fast ordentligt på axen. Det är en spårad konisk axel som måste vara ren i spåren för att greppa i torkararmens fäste.

Lennart
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1347035
torkare.jpg
torkare.jpg (185.04 KiB) Visad 1424 gånger
Troligen står inte den "röda" armen riktigt på rätt ställe, på bilden ser det ut som att den inte står riktigt på sin "kula" i alla fall.
Annars, vid frusna torkare eller mycket tung snö, så böjs den "gröna" armen lite, så att radien blir mindre, och torkarna sveper en mindre yta.
av Jonas_latt
#1347050
Den röda ska jag titta. Men konstigt att jag släpper kabeln och de två skruvarna lägger hela paketet bredvid mig. Monterar tillbaka den några timmar efter och då e det fel.

Armen har jag provat justera in.
Den gröna e rak.

Jävla konstigt för det finns ju inget att justera.
av Jonas_latt
#1347076
Nix. Ta de på olika sidor bilen. Men provade också att skifta.. Provade också justera staget jag blev tipsad om. Hjälpte inget.

Känns som ett pinsamt fel.
Kan lacka en bil och bygga ett hus. Men jag kan fan inte få torkar motorn rätt. Va fan
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1347078
Ta bort armen till högre torkare från motorn, kolla den "röda" armen till vänster torkare mycket noggrant, jag sätter pengarna på att armen fortfarande inte står på rätt ställe, den står troligen mellan dom två kulorna på motorns arm...
av Jonas_latt
#1347095
Förstår inte riktigt hur du menar. Ska jag ta bort armen helt och kolla den. Vad ska jag ändra eller göra menar du?
"Armen står inte rätt mellan kulorna" Går detta justera menar du?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1347108
Jonas_latt skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Ska jag ta bort armen helt och kolla den. Vad ska jag ändra eller göra menar du?
"Armen står inte rätt mellan kulorna" Går detta justera menar du?
Ta bort den blå armen, kolla så placeringen av den röda armens bussning noggrant, den står troligen under eller över den nedre kulan, och då är den inte på rätt ställe.
torkare.jpg
torkare.jpg (177.28 KiB) Visad 1355 gånger
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1347109
Är det inte så att "röda" armen, inte är riktigt på sin kulled på motor veven.

Den under som röda armen ska klämmas på (klick). Sitter inte den på riktigt blir det glapp, och då gör intr torkaren full rörelse. Men du skulle då både se och känna sådant glapp där i mitten om du drar torkararmen upp/ner med handen.

Den (nedre) kulleden på motorn vev skulle kunna ha "ploppat av" utan att du märker det vid demontage/montage.

Edit:
"jiha1968" menar samma sak, och tydliggjort med bilder
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]