Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bageera
#1346924
Hade lite fel på släpet och tänkte fixa till det.
Det började med att positionljus inte lös på släpet, kollade lampor så ingen var trasig.
Kopplade släpet på sonens bil med samma fel, fick då höra om att kolla kontakten.
Skruvade isär den och märkte en kabel som lossar, skruvade fast den och skruvade ihop allt igen.
Mitt i allt råkade jag missa skåran som ska se till att kontaktstiften hamnar rätt, fick den upp och ner.
När jag stoppade i kontakten och tryckte på bromsen slocknade allt på släpet, rättade till i kontakten men det hjälpte inte, helt släckt.
Har en volvo v70 n -06, hittade på vänster sida i bagagen att kablarna gick till en box med summer och fick Ström genom en matare.
Hur känsliga är dessa boxar, och vad kan ha hänt, finner inga säkringar.
Hjälp. :-o
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1346990
Hej, färg /pinne-nummer på den kabeln du fixade?
Jag gissar Blå/2 eller Vit/3, och om det var den blå, kolla att det inte är något fel på den.

Koppla släpet på din sons bil igen, kolla att alla lampor fungerar nu.

Det är separat plusmatning till höger och vänster positionsljus på släpet, med gemensam jord. (Brun/5-Höger P-ljus , Svart/7-Vänster P-ljus, Vit/3-jord ) Så om båda/alla positionsljusen är döda, har man troligen jordfel eller några lampor som får bytas.

Om släpet är OK på din sons bil:
Kolla säkring F29 og F30 på din bil (REM, Rear Electric Module)

Ta bort batterijord, vänta 20-30 minut innan du kopplar på jordkabeln.

Fortfarande inte bra?
Mät alla kablarna mellan bilens dragkontakt och TRM.
(Ohm-mäta en och en kabel)

Kablar ok, byt TRM-modulen (Trailer modul)

EDIT: eftermarknads "TRM" kan nytta andra säkringar.
av bageera
#1354650
Har inte orkat kolla med släpet förrens idag.
Ljuset va som ett flipperspel bak, blinkade helt fel.
Köpte ett komplett set på jula, allt färdigt med kablar och lampor med magnet.
Kollade på 2 kollegors bilar, funkade helt perfekt, men inte på min bil när jag kom hem.
Stoppar jag i kontakten så lyser positionsljuset utan att tändningen är på ?
Annars funkar blinkers och bromsljus, Kan det vara fel i styrboxen till uttaget i bilen eller annat fel i uttaget ?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1354654
Med båda P-ljus tända på släpet utan att bilens ljus/tändning är på, och med fungerande broms och blinkljus (vid tändning på) ,
är det troligen fel i TRM (dragkontaktens styrbox)
Byt TRM, kr300-500 begagnad från skroten.

EDIT: ta bort det ena kontaktstycket från TRM-modulen (kabeln till dragkontakten) , om det är kortslutning i kabelhärvan mellan blå* kabel och nån av kablarna till P-ljuset (Svart, Brun eller Gul-Svart) kommer det fortfarande att vara tända P-ljus på släpet. Slocknar P-ljuset med kontaktstycket lossnat, byt TRM.

*Endast aktuellt på bilar med "laddström" till dragkontaktens pinne 2.
Bilar med back/dim-ljus på p.2 ger självklart annorlunda symptom.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]