Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346728
Min 244:a (1992, med B230f) har börjat bete sig märkligt och dör/går ojämt/väldigt dåligt när den är kall eller har stått ett tag. Det är bara ett problem på låga varv och låga växlar, och när motorn blir varm beter den sig som vanligt igen. När den är kall går det fortfarande att köra den på låga växlar men den kräver väldigt mycket gas för att inte "skaka till" eller dö. När jag sedan startar om motorn kan det ta upp till 5-6 sekunder på tändningen innan motorn går igång. Att köra motorväg/höga växlar har inte varit några problem alls, även om motorn varit kall.

När jag letat runt efter liknande symptom på forum verkar tjuvluft stämma in på hur bilen "hackar" och dör i låga växlar och varv, men då borde väl inte motorn bete sig som vanligt efter att motorn är varm?

Är tacksam för all hjälp!
#1347274
I både hål 2 och 6 ? Då vet du att att givare och sensorer som är kopplade till tänd och bränsleboxarna är Ok och kan koncentrera dig på det som inte styrs av sensorer och givare. Typ bränsle mängd/tryck, tändelar som stift, lock kablar och liknande. Även kamremmen kan sitta lite fel utan att mootorn går så illa att det blir felkod.Förutsatt att felkodssystemert fungerar. Om du kopplar loss t.ex lambdasonden och kör utan ska det bli felkoder. Om du får felkod så glöm inte att nollställa efter.
#1348690
Du har en bensinpump i tanken också, och den har samma kabelhärva och kontaktstycke som bensinmätare. Det finns en "inspektionslucka" där detta sitter (under baksätet?) Där du kommer åt armaturen, kontaktstycket och slangarna. Om du lyssnar där eller i tankpåfyllningen. När du "kör" på starten, eller när motorn går.
#1348874
det är inne ifrån bagaget man kommer åt armaturen. efter några försök har jag gett upp och provkör pumpen alltid manuellt med ett externt batteri från kablaget när bilen är avstängd.
jag fick liv i en pump genom att köra 24volt på kablarna till den och kunde då utesluta att den var huvudorsaken till mina problem. några dagar senare skar den ihop igen.

#1352379
Angående dålig tomgång när motorn är kall, så har jag nyligen bytt kylvätsketempgivare på min 245:a GLT från 1990. Symptomen var att den började gå dåligt när jag kallstartade bilen. Den gick ojämnt och t.o.m. stannade vid ett tillfälle. Om jag började gasa strax efter starten, så gick den som vanligt bra igen. När motorn var varm gick den hur bra som helst. Jag har inte kört med bilen i minusgrader än, så jag vet inte hur mycket bättre det blev. Jag fick rådet att byta givaren av en som är proffs på gamla Volvo. Givaren sitter under insugningsröret närmast torpedväggen och är svår att komma åt, men man behöver inte lossa på bränlseslangarna för att få bort insugsröret. Lossa på flamskyddet och skruva bort plaströret till insuget samt några små kablar och rör. Sen lossar man skruvarna till röret, så det går att dra upp det några centimeter. Naturligtvis behövs en ny packning till insuget. Givaren köpte jag på Volvo, Bosch orginal trots att den var dyr. Med tålamod så går det. Glöm inte att smörja inte insugspackningen med locktite, så det blir tätt. Mvh Tobias
#1352392
Angående tankmätaren som lagt av, så brukar felet sitta i tankaggregatet. Om man inte vill byta tankaggregat, så kan man prova att fylla tanken med 50% etanol blandat med bensin. En kompis till mig som har Volvo 940, fick tankmätaren att fungera bättre, sedan han kört med den blandningen. Bilen blev slö, så det är inget att rekommendera att göra det regelbundet. Mvh Tobias
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]