Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346766
Krollspell skrev:Finns en hel del artiklar och kommentarer om det eftersom hybriderna saknar "riktig" AWD. Det blir ju elmotorn i stället på bakaxeln som ska försöka synka och fungera i stället, men inte lika bra. Sen måste det ju finnas tillräckligt med el kvar annars blir de 2 hjulsdrivna.

Här har du en sån artikel:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/6na3w0 ... vw-touareg
Tack, dock var det en låst artikel, men jag förstår vad du menar
av slackie
#1346778
Krollspell skrev:
pellemando skrev:
Krollspell skrev:Sen får man ingen AWD om det nu är viktigt. T8:an har ju fått svidande kritik för sin bristfälliga s k 4 hjulsdrift.
Googlade lit epå det, men kunde inte något direkt, har du nån artikel eller liknande du kan länka till?
Finns en hel del artiklar och kommentarer om det eftersom hybriderna saknar "riktig" AWD. Det blir ju elmotorn i stället på bakaxeln som ska försöka synka och fungera i stället, men inte lika bra. Sen måste det ju finnas tillräckligt med el kvar annars blir de 2 hjulsdrivna.

Här har du en sån artikel:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/6na3w0 ... vw-touareg
Drivlinan på samtliga elektriska AWD från Volvo (och sannolikt andra bilmärken) behåller reserv för att alltid kunna pytsa ut energi till AWD vid behov.
#1346785
pellemando skrev: fre 08 nov 2019, 09:42
Krollspell skrev:Finns en hel del artiklar och kommentarer om det eftersom hybriderna saknar "riktig" AWD. Det blir ju elmotorn i stället på bakaxeln som ska försöka synka och fungera i stället, men inte lika bra. Sen måste det ju finnas tillräckligt med el kvar annars blir de 2 hjulsdrivna.

Här har du en sån artikel:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/6na3w0 ... vw-touareg
Tack, dock var det en låst artikel, men jag förstår vad du menar
Saxat ur artikeln:

Ett rejält steg tillbaka i utvecklingen

Volvon har en mängd inställningar i pekskärmen där man kan välja att enbart köra på el (då kommer man ett par mil) eller "hybrid" som blandar el och bensin eller bara bensin. Då blir fyrhjulsdriften lite säkrare. Men bilen står ändå fast på lägdan. Och finessen med Haldex är ju att man aldrig ska behöva mixtra med olika inställningar. Elektroniken sköter allt själv.
Volvos hybridsystem är ett rejält steg tillbaka i utvecklingen när det gäller fyrhjulsdrift. Även på plogad vinterväg visar systemet att det inte fungerar riktigt bra. Bilen känns osäker. Ibland är det för mycket kraft fram. Ibland för mycket bak. Sällan styrs kraften ut optimalt. Körningen blir nervös och oharmonisk. Jo, det blir bättre (men inte bra) om man knappar in "Constant AWD" på pekskärmen

Framkomligheten på plogad vinterväg är inte heller bra. Vi provar att starta i backe. Bilden visar att framhjulen spinner medan bakhjulen står still. Bakhjulen. Och hela bilen. Den rör sig inte ur fläcken. Med konstant fyrhjulsdrift inknappad vid landsvägskörning blir köregenskaperna lite lugnare. Men förbrukningen ännu högre.
#1346786
slackie skrev: fre 08 nov 2019, 10:36
Krollspell skrev:
pellemando skrev: Googlade lit epå det, men kunde inte något direkt, har du nån artikel eller liknande du kan länka till?
Finns en hel del artiklar och kommentarer om det eftersom hybriderna saknar "riktig" AWD. Det blir ju elmotorn i stället på bakaxeln som ska försöka synka och fungera i stället, men inte lika bra. Sen måste det ju finnas tillräckligt med el kvar annars blir de 2 hjulsdrivna.

Här har du en sån artikel:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/6na3w0 ... vw-touareg
Drivlinan på samtliga elektriska AWD från Volvo (och sannolikt andra bilmärken) behåller reserv för att alltid kunna pytsa ut energi till AWD vid behov.
Ja men det verkar tyvärr inte fungera särskilt bra i verkligheten. Såg att även Lexus hybrid Suv får samma svidande kritik ang. dålig 4 hjulsdrift.
av slackie
#1346923
Ok. Jag är inne på min tredje hybrid med AWD från Volvo och aldrig haft några som helst problem. Även vid -15 grader i en hel vecka med slut batteri så fungerade det kanon. Det märktes dock att bilen drog avseevärt mer bränsle och att den motorbromsade för att generera till reserven.
av JorpCorp
#1347680
Är det någon som är insatt i hur processen för tillverkning av V90 ser ut? Min bil låstes för ändring nu den 7 november och beräknad leverans till v 1.

Det har inte uppdaterats något i Min Volvo appen. Otålig? Ja visst :-D
#1347732
Har ändringmöjlighet fram till den 14:e, har valt en vit momentum advanced men tvekar på tonade rutor eller inte. Övriga familjen tycker det är mörkt bak i bilen med tonat och jag kan inte bestämma mig om det är snyggt eller ser lite väl eftermarknads stylat ut. Åsikter om tonade glas på vit V90 ?
av Lockis
#1347736
VolvoVillaVovve skrev:Har ändringmöjlighet fram till den 14:e, har valt en vit momentum advanced men tvekar på tonade rutor eller inte. Övriga familjen tycker det är mörkt bak i bilen med tonat och jag kan inte bestämma mig om det är snyggt eller ser lite väl eftermarknads stylat ut. Åsikter om tonade glas på vit V90 ?
Tycker det är ett måste med tonade rutor.
Fördelen med tonade från fabrik är inga ränder i sido rutan bak.
Fördel med att handlaren gör i efterhand, du kan välja styrka.

Personligen valde jag 15% med film, som ÅF gör innan leverans.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]