Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LennartL
#1346601
Jag har en Volvo V70T -01 med delbar dragkrok.
Besiktigade förra året och då hade jag nyckeln.
Men nu hittar jag den inte.
Kan man få tag på en ny nyckel????
:-(
av Andreas12
#1346630
frippe64 skrev: tor 07 nov 2019, 15:48 Om det bara är för besiktningen behövs inte nyckeln.
Hmm du kan väl inte lossa kroken utan nyckel?
Då godkänner inte bes kroken.
Av nån dum anledning måste den gå att ta loss..
av Rådlös
#1346636
Du skulle ju kunna fråga en låssmed om hjälp. OBS! Inte en klackbar utan en riktig låssmed. Sådana finns fortfarande. Dom har ibland utrustning för att kunna få fram nyckelns kammar och dalar. Men frågan är ju om någon vill stå på knä och jobba med ett instrument i vinterrusket.
Men det kostar ju inget att fråga.
av MickeM
#1346639
Andreas12 skrev: tor 07 nov 2019, 17:11 Av nån dum anledning måste den gå att ta loss..
Varför låsfunktionen måste kontrolleras?
Varför tror ni? Allvarligt?

Vad JAG inte begriper, är varför drag så sällan tas loss och placeras tex i reservhjulet när det inte används. Då är det inte i vägen, och som ren bonus rostar det inte fast heller. Alla rörliga delar ligger då inne och mår fint.

Att nyckeln fökommit, som i detta fallet, är ju värre.
Våld eller dyrkande som gäller, isf.

Läxan här, är väl att alltid ha nyckelkopia på allt...
av frippe64
#1346644
Andreas12 skrev: tor 07 nov 2019, 17:11
frippe64 skrev: tor 07 nov 2019, 15:48 Om det bara är för besiktningen behövs inte nyckeln.
Hmm du kan väl inte lossa kroken utan nyckel?
Då godkänner inte bes kroken.
Av nån dum anledning måste den gå att ta loss..
Det beror ju på om det är låst eller inte.
Jag anser att ett avtagbart drag inte behöver låsas, då det bara ska sitta på bilen när det används.
Övrig tid ska det ligga i bagageutrymmet.

Vissa kör dock med draget monterat året runt, fram till besiktningen, och då blir det problem att få av det.
Senast redigerad av 1 frippe64, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1346645
Ja det var ju tråkigt Lennart! Har tänkt på detta på V60in och har gömt undan en nyckel. När jag köpte saaben så märkte jag att man inte kan ta nyckeln ur låset på kroken när den är av, vilket är smart tycker jag. Då sitter nyckeln alltid i kroken!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Cotag
#1346648
Nu har jag inte försökt men misstänker att mitt Thule/Brink skulle gå att forcera med inknackad skruvmejsel, verkligen dinkeytoykänsla på det där låset.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]