NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346585
Hej!

Har en V50 2.0D årsmodell 2005 där AC fungerat utan problem fram tills en kväll då det luktade väldigt bränt inne i kupén vid start. Sedan stog bilen 1-2 timmar och när jag startade den igen så luktade det återigen bränt och ett utav utblåsen i mittenkonsollen "fastnade" i värme läget oavsett om jag satte temp på LOW eller HI. De övriga utblåsen justerade sig efter vad jag rattade in och fungerade korrekt alltså vid det tillfället. Fläkten verkar det inte vara något fel på då den blåser mycket/lite beroende på vilket läge man rattar in.

Nu när jag startar bilen så kommer det ingen värme även om jag vrider på HI. Utan efter 2-3 minuters körning så kommer det "svag" värme även om den står på HI. Vrider man ner till LOW så kommer det sval luft men inte så kallt som LOW borde blåsa ut. Så AC'n klarar ju att reglera temperaturen men det blir fis-ljummet åt båda håll så att säga.

Fråga: Är det någon som varit med om liknande? Vad var felet?

Någon kunnig som kan säga vart man bör börja felsöka och hur?

Jag tänker att det kanske är någon spjäll motor eller något som "brunnit" och inte fungerar fullt ut längre (Eftersom det luktade väldigt bränt precis innan AC började strula) Kanske är något vanligt fel på v50 runt denna årsmodell?

Kan det ha något att göra med något filter där det fastnat skit som brunnit lite/blivit bränt och orsakar att effekten tappas?

Har läst något om kupéfilter/pollenfilter men vet inte om ett brunnet/dåligt sådant kan ge dessa symptom?

Tar tacksamt emot alla tips och råd.
#1346754
Tack för tipset. Vart sitter denna och hur kan man enklast kontrollera om den fungerar? Om man kan göra det eller kanske bara är byta skiten direkt?

Igår fastnade AC'n på full värme oavsätt vilken temperatur jag vred till. Även när fläkten va helt av (på nivå 0) så kände man att det "sipprade ut" värme ändå..

Har försökt söka och dessa symptom verkar tyda på att spjällmotor(er?) kan vara dåliga.

När jag vred på temp ratten på konsollen så hörde man att någon motor bakom utblåsen mot förarsidan knorrade till i 1-2 sekund och vred jag ända ner till LOW läget då knorrade den lite extra men det blåste fortsatt full värme så steg 1 känns som att visuellt inspektera den där motorn som gör detta ljud?

Är det denna som är spjällmotor? och hur kommer man enklast åt den?

Tacksam för svar.
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]