Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agon
#1345987
Perra83 skrev:Inga felkoder?
Kan va nån slang som har lossnat... lite svårt att säga vart ljudet kommer ifrån.
Tackar för förslaget, skall ta en titt i dagsljus. Annars så har jag inga felkoder eller problem uppstått med missljudet. Låter inte helt ok :-/
Användarvisningsbild
av Cotag
#1345992
Är det en manuell så googla double mass flywheel noice. DMF, Eller dubbelmassvänghjul här på forumet.
Jag är långt ifrån säker bör sägas.
#1346460
Jag tror att du har en trasig backventil som sitter i vakuumpumpen. Följden av detta är att ett vakuumspjäll till Egr-systemet öppnar och stänger sig med en viss frekvens och det är nog det ljudet du hör. Motorn ska inte låta sådär iaf.

Jag tror att backventilen finns som reservdel. Kolla även så att vakuumslangen är hel och fin till vakuumklockan.
av Agon
#1346725
Millea skrev:Jag tror att du har en trasig backventil som sitter i vakuumpumpen. Följden av detta är att ett vakuumspjäll till Egr-systemet öppnar och stänger sig med en viss frekvens och det är nog det ljudet du hör. Motorn ska inte låta sådär iaf.

Jag tror att backventilen finns som reservdel. Kolla även så att vakuumslangen är hel och fin till vakuumklockan.
Du är något på spåret här... :)

Var och visa upp bilen för en mek idag och han lyssnade och hummade lite, därefter så demonterade han slangen som satt på vakuumpumpen och höll för hålet på pumpen med ett finger, då försvann missljudet. Förslaget som han gav var att byta vakuumpumpen. Pris för pump ca 2000 han sade det skulle ta ca en timme.

Vad sägs om det förslaget?
#1346726
Ja det är nog ett bra förslag att byta pumpen . Vissa motorer har en vakuumpump med utbytbar backventil, och några har vakuumpump med inbyggd backventil som ej går att byta.

Tycker att 2000kr lät väldigt billigt för en vakuumpump, jag gissade på ca 3500-4000kr för en ny pump. Priset kanske har gått ner när efterfrågan på pumpar har ökat... 😉

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]