Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
#1346256
Hade också valt diesel,hur som kommer beskattas i framtiden vet ingen,det kan ju bli precis hur som helst med dagens politiker
av seqerlars
#1346266
Valde bensin, eller ja det var inte mycket välja på när jag beställde min S60. Saknar däremot min 330d xdrive varje dag. Underbarare motor har jag aldrig haft i en bil. Nu ska erkännas jag inte fått min S60 än, så vem vet :-)
av Lockis
#1346268
seqerlars skrev:Valde bensin, eller ja det var inte mycket välja på när jag beställde min S60. Saknar däremot min 330d xdrive varje dag. Underbarare motor har jag aldrig haft i en bil. Nu ska erkännas jag inte fått min S60 än, så vem vet :-)
Lite synd att dem inte införde B drivlinorna med både Diesel/Bensin på S60. Fast S60 är inte riktigt för denna marknaden utan mer för USA/KINA och där kör man typ inte diesel, speciellt inte i sedaner.

Tror dock att S60 T6TE kan bli sjukt bra!
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1346291
Lockis skrev: tis 05 nov 2019, 14:03
Verkmästarn skrev:Sen har det varit otroligt mycket problem med dieselmotorerna i jämfört med bensin-ditos de senaste åren.
Nja det där får du ju gärna backa upp med annat än åsikt.
Jag har till dags dato ägt 3 st diesel maskiner. som rullat på friskt. Och aldrig haft några större problem.
Med tanke på var jag jobbar är det knappast bara en åsikt. Sen att många har haft turen och kanske körstilen som inneburit att man inte själv blivit drabbad får jag gratulera till.
Bara för att jag personligen inte uppskattar dieselkaraktären så betyder det inte att jag anser de som kör eller väljer en diesel är fel på det. Smaken är som baken.
av Lockis
#1346316
Verkmästarn skrev:
Lockis skrev: tis 05 nov 2019, 14:03
Verkmästarn skrev:Sen har det varit otroligt mycket problem med dieselmotorerna i jämfört med bensin-ditos de senaste åren.
Nja det där får du ju gärna backa upp med annat än åsikt.
Jag har till dags dato ägt 3 st diesel maskiner. som rullat på friskt. Och aldrig haft några större problem.
Med tanke på var jag jobbar är det knappast bara en åsikt. Sen att många har haft turen och kanske körstilen som inneburit att man inte själv blivit drabbad får jag gratulera till.
Bara för att jag personligen inte uppskattar dieselkaraktären så betyder det inte att jag anser de som kör eller väljer en diesel är fel på det. Smaken är som baken.
Absolut är smaken som baken, det var inte det jag ifrågasatte. Jag ifrågasatte att diesel motorerna har problem. Det närmsta problem jag kommit var svågerns V70 som hade en kass EGR. Annars har jag inte upplevt/hört att diesel motorerna är sämre, och då jobbar jag på ett stort företag där alla köpt diesel eller laddhybrider dem senaste 5 åren.. Jobbar man sen som PST, vilket jag antar att du gör eftersom att du skriver som du gör så kan du ju uppleva problemen med Diesel som mer allvarliga då du kommer i kontakt med fler problem bilar. Men att påstå att det är en dålig drivlina utan att backa upp med material är inte okej... Oavsett vad man tycker om karaktären på Diesel.

Förresten, D5orna vet jag haft problem med Powerpulse men då är det begränsat till just D5 som inte finns på V60.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1346330
Lockis skrev: tis 05 nov 2019, 20:26
Verkmästarn skrev:
Lockis skrev: tis 05 nov 2019, 14:03

Nja det där får du ju gärna backa upp med annat än åsikt.
Jag har till dags dato ägt 3 st diesel maskiner. som rullat på friskt. Och aldrig haft några större problem.
Med tanke på var jag jobbar är det knappast bara en åsikt. Sen att många har haft turen och kanske körstilen som inneburit att man inte själv blivit drabbad får jag gratulera till.
Bara för att jag personligen inte uppskattar dieselkaraktären så betyder det inte att jag anser de som kör eller väljer en diesel är fel på det. Smaken är som baken.
Absolut är smaken som baken, det var inte det jag ifrågasatte. Jag ifrågasatte att diesel motorerna har problem. Det närmsta problem jag kommit var svågerns V70 som hade en kass EGR. Annars har jag inte upplevt/hört att diesel motorerna är sämre, och då jobbar jag på ett stort företag där alla köpt diesel eller laddhybrider dem senaste 5 åren.. Jobbar man sen som PST, vilket jag antar att du gör eftersom att du skriver som du gör så kan du ju uppleva problemen med Diesel som mer allvarliga då du kommer i kontakt med fler problem bilar. Men att påstå att det är en dålig drivlina utan att backa upp med material är inte okej... Oavsett vad man tycker om karaktären på Diesel.

Förresten, D5orna vet jag haft problem med Powerpulse men då är det begränsat till just D5 som inte finns på V60.
Jag jobbar inte som PST. Men ja, i branschen. Vill inte säga för mycket då det inte ligger i min arbetsgivares intresse att jag sprider information om problematik kring de produkter vi representerar.
Jag påstår inte att det är en dålig drivlina. Det enda jag säger är att dieselmotorerna, och då syftandes på VEA, procentuellt sett är otroligt överrepresenterade när det kommer till fel och då tyvärr många gånger ganska kostsamma sådana.
Det är bara att läsa dagspressen så får man det svart på vitt att det inte är helt problemfritt alla gånger. "Volvo återkallar 86 000 bilar i Sverige | SVT Nyheter"
Lite som jag tidigare förmedlade, att jag är glad att ni är många som upplever ett problemfritt dieselägande, men de som får hosta upp 8-10 000 kr för att byta EGR brukar inte låta riktigt så positiva. Speciellt som flertalet försäkringsbolag inte längre hjälper till med dessa problem.
av Lockis
#1346342
Verkmästarn skrev:
Lockis skrev: tis 05 nov 2019, 20:26
Verkmästarn skrev:Med tanke på var jag jobbar är det knappast bara en åsikt. Sen att många har haft turen och kanske körstilen som inneburit att man inte själv blivit drabbad får jag gratulera till.
Bara för att jag personligen inte uppskattar dieselkaraktären så betyder det inte att jag anser de som kör eller väljer en diesel är fel på det. Smaken är som baken.
Absolut är smaken som baken, det var inte det jag ifrågasatte. Jag ifrågasatte att diesel motorerna har problem. Det närmsta problem jag kommit var svågerns V70 som hade en kass EGR. Annars har jag inte upplevt/hört att diesel motorerna är sämre, och då jobbar jag på ett stort företag där alla köpt diesel eller laddhybrider dem senaste 5 åren.. Jobbar man sen som PST, vilket jag antar att du gör eftersom att du skriver som du gör så kan du ju uppleva problemen med Diesel som mer allvarliga då du kommer i kontakt med fler problem bilar. Men att påstå att det är en dålig drivlina utan att backa upp med material är inte okej... Oavsett vad man tycker om karaktären på Diesel.

Förresten, D5orna vet jag haft problem med Powerpulse men då är det begränsat till just D5 som inte finns på V60.
Jag jobbar inte som PST. Men ja, i branschen. Vill inte säga för mycket då det inte ligger i min arbetsgivares intresse att jag sprider information om problematik kring de produkter vi representerar.
Jag påstår inte att det är en dålig drivlina. Det enda jag säger är att dieselmotorerna, och då syftandes på VEA, procentuellt sett är otroligt överrepresenterade när det kommer till fel och då tyvärr många gånger ganska kostsamma sådana.
Det är bara att läsa dagspressen så får man det svart på vitt att det inte är helt problemfritt alla gånger. "Volvo återkallar 86 000 bilar i Sverige | SVT Nyheter"
Lite som jag tidigare förmedlade, att jag är glad att ni är många som upplever ett problemfritt dieselägande, men de som får hosta upp 8-10 000 kr för att byta EGR brukar inte låta riktigt så positiva. Speciellt som flertalet försäkringsbolag inte längre hjälper till med dessa problem.
Fast återkallande av bilar är ju inte direkt Volvo ensamma om. Och att man återkallar för EGR plast är definitivt inget som är lokalt för Volvo. Tråkigt att du upplever Diesel spisarna som opålitliga, själv kan jag bara tala gott om dem, både med och utan Ad-Blue.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1346372
Bempo skrev: tis 05 nov 2019, 14:40 Efter att ha provat T4 motorn valde jag diesel igen och är mycket nöjd med D4. T4 kändes tunn i kraften på lägre varv. T5 är givetvis bättre i fråga om kraft men törstigare. Ingen av dessa slår däremot min Saab med tvåliters bensin turbofyra som ger oerhört snabb respons och massor av kraft. Fast det var svar på en fråga som ingen ställt.
Enligt Volvosäljaren jag gör affärer med så är det diesel som gäller även på begagnat. Kan tillägga att jag har egen bil.
Och Saabs 2,3 liters 4:a ;-) :-D :party:
av fragge
#1346423
Köpa diesel eller ej beror ju på hur mycket gambler du är. Det finns ju en anledning att försäljningen av dieselbilar dyker rakt ner och att dessa nu reas ut. Staten har gett sig sjutton på att straffa ut dieselbilar och vad detta innebär i framtiden kan man ju spekulera om. Just nu ser det ju inte så ljust ut för dem iallafall.
Sen om du verkligen gillar karaktären på dieslar eller kanske kan få tag på billig diesel så kanske det kan vara värt risken.
av Malmstroem
#1346434
Dyker och dyker...

I oktober 2019 var 32,7% av nyregistreringarna diesel. Det har varit en nedgång sedan toppåret 2012, men jag skulle inte kalla det för att dyka. Jag skulle snarare säga att förändringstakten har minskat, där el nu går uppåt på bekostnad av fossil -- både bensin och diesel.

Notera att förändringen till el och hybrid är hårt styrd av det ekonomiska styrreglerna. Elbilar är vanligast i Norge och Sverige, där de också subventioneras kraftigt. I länder som inte har dessa subventioner är elbilar inte lika heta.
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]