Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346377
Hej på er! Står i startgropen att beställa en ny S60. Är dock sjukt nojig över det fakto att vi alla här lägger 400 000 + på en bil som på sikt kommer fasas ur. Visst det kommer ta tid men mitt största problem är om 3-4 år. Om man nu spekulerar, hur mycket kan den vara värd då? Säg att el och hybrider kommer med stormsteg från ex Volvo det kommer vara en riktigt värdedödare på nuvarande nya bilar.

Hur tänker ni andra ang detta samt vad tror ni?
#1346380
Om tre till fyra år så kommer andrahandsköparen att få välja bland det som säljs idag.

Hybrider kommer med stor sannolikhet vara attraktiva på andrahandsmarknaden. De kostar dock så pass mycket mer än "fosilbilar" att de troligen blir dyrare att äga. Det finns en viss osäkerhet beroende på vilken modell du tittar på, och hur din körprofil ser ut. Subventionerna gör att hybrider som tjänstebil är rätt vettiga.

Jag har två dieselbilar som är just över två år gamla. För mig fanns det inga andra realistiska alternativ när jag köpte dem. Om det nu blir så att de får ett dåligt andrahandsvärde, då får jag väl behålla dem lite längre än jag tänkt -- vilket gör att den genomsnittliga månadskostnaden blir ungefär där jag tänkt mig.

Det går inte att spå framtiden. Behöver du en ny bil nu, så får du välja mellan det som finns tillgängligt nu. De flesta som väljer att köpa ny bil brukar ha tillräckligt med marginal i sin ekonomi för hantera om det blir något dyrare än planerat. Är du tillräckligt orolig kan du välja att leasa bilen. Då får någon annan ta risken att bilen tappar mer än planerat i värde. Du får dock troligen ett något dyrare bilägande genom att leasa.

Min lösning är som sagt var enkel. Om jag inte får vad jag tänkt mig när jag ska byta så behåller jag bilen ett tag till. Därför har jag också valt bilar som jag även över tiden kommer att trivas med.
#1346406
Malmstroem skrev: ons 06 nov 2019, 11:00 Om tre till fyra år så kommer andrahandsköparen att få välja bland det som säljs idag.

Hybrider kommer med stor sannolikhet vara attraktiva på andrahandsmarknaden. De kostar dock så pass mycket mer än "fosilbilar" att de troligen blir dyrare att äga. Det finns en viss osäkerhet beroende på vilken modell du tittar på, och hur din körprofil ser ut. Subventionerna gör att hybrider som tjänstebil är rätt vettiga.

Jag har två dieselbilar som är just över två år gamla. För mig fanns det inga andra realistiska alternativ när jag köpte dem. Om det nu blir så att de får ett dåligt andrahandsvärde, då får jag väl behålla dem lite längre än jag tänkt -- vilket gör att den genomsnittliga månadskostnaden blir ungefär där jag tänkt mig.

Det går inte att spå framtiden. Behöver du en ny bil nu, så får du välja mellan det som finns tillgängligt nu. De flesta som väljer att köpa ny bil brukar ha tillräckligt med marginal i sin ekonomi för hantera om det blir något dyrare än planerat. Är du tillräckligt orolig kan du välja att leasa bilen. Då får någon annan ta risken att bilen tappar mer än planerat i värde. Du får dock troligen ett något dyrare bilägande genom att leasa.

Min lösning är som sagt var enkel. Om jag inte får vad jag tänkt mig när jag ska byta så behåller jag bilen ett tag till. Därför har jag också valt bilar som jag även över tiden kommer att trivas med.
Håller med till 100%
Diesel/bensin bilar kommer dock vara aktuella i många år framöver. Infrastrukturen för laddbar bilar är under dimensionerad och kommer vara i många år, detta i kombination med högre inköpspris gör att dem även som begagnade kommer ligga utanför budget för många av dem som köper 3-5 år gamla bilar. Personligen har jag räknat med 40-50% restvärde efter 3 år vid inbyte. Om det stämmer är det dock ingen som vet :-)
#1346408
Hitintills har inte straffskatter och liknande drabbat andrahandsköparna nämnvärt (t.ex. bonus/malus) utan riktats mot nybilsköparna för att styra dessa mot miljövänligare alternativ. Detta skulle i teorin automatiskt göra att andrahandsmarknaden styrs över till mer el/hybrid bilar.
Dock så har vi ett problem i Sverige just nu och det är att norrmännen köper upp alla begagnade hybrid/elbilar då det är mer lönsamt att köra el/hybrid även som andrahandsköpare i Norge. Detta dränerar just nu andrahandsmarknaden i Sverige på dessa bilar. För att motverka detta tror jag att Sverige kommer att gynna el/hybrid bilar mer även här för andrahandsköparna vilket kommer att göra fossilbilarna mindre intressanta i andra hand.

Just nu så bryr sig andrahandsköparna överlag inte sig så mycket om det är en fossilbil eller hybridbil/elbil. Fossilbilarna kan nog t.o.m. ha en lite fördel då de är billigare i inköp för andrahandsköparna. Detta tror jag dock kommer att ändras framöver. Att köpa en ny diesel idag skulle jag nog undvika då staten gett sig fasen på att straffa bort dem. Att köpa en bensinare eller hybrid är nog hugget som stucket idag.
Senast redigerad av 2 fragge, redigerad totalt 0 gång.
#1346410
fragge skrev: ons 06 nov 2019, 13:43 Hitintills har inte straffskatter och liknande drabbat andrahandsköparna nämnvärt (t.ex. bonus/malus) utan riktats mot nybilsköparna för att styra dessa mot miljövänligare alternativ. Detta skulle i teorin automatiskt göra att andrahandsmarknaden styrs över till mer el/hybrid bilar.
Dock så har vi ett problem i Sverige just nu och det är att norrmännen köper upp alla begagnade hybrid/elbilar då det är mer lönsamt att köra el/hybrid även som andrahandsköpare i Norge. Detta dränerar just nu andrahandsmarknaden i Sverige på dessa bilar. För att motverka detta tror jag att Sverige kommer att gynna el/hybrid bilar mer även här för andrahandsköparna vilket kommer att göra fossilbilarna mindre intressanta i andra hand.

Just nu så bryr sig andrahandsköparna överlag inte sig så mycket om det är en fossilbil eller hybridbil/elbil. Fossilbilarna kan nog t.ex. ha en lite fördel då de är billigare i inköp för andrahandsköparna. Detta tror jag dock kommer att ändras framöver. Att köpa en ny diesel idag skulle jag nog undvika då staten gett sig fasen på att straffa bort dem. Att köpa en bensinare eller hybrid är nog hugget som stucket idag.
Det där är dock inte hela sanningen. Tittar man på skatter osv på bensinare är det fortfarande dyrare än diesel. Och kommer vara även i januari. Nu börjar även politikerna vakna upp och inse att bensinare är värre än diesel för miljön när det kommer till nya bilar. Så min teori är att diesel kommer vara mer attraktivt på 2a marknaden i framtiden.
#1346413
Lockis skrev: ons 06 nov 2019, 13:51
fragge skrev: ons 06 nov 2019, 13:43 Hitintills har inte straffskatter och liknande drabbat andrahandsköparna nämnvärt (t.ex. bonus/malus) utan riktats mot nybilsköparna för att styra dessa mot miljövänligare alternativ. Detta skulle i teorin automatiskt göra att andrahandsmarknaden styrs över till mer el/hybrid bilar.
Dock så har vi ett problem i Sverige just nu och det är att norrmännen köper upp alla begagnade hybrid/elbilar då det är mer lönsamt att köra el/hybrid även som andrahandsköpare i Norge. Detta dränerar just nu andrahandsmarknaden i Sverige på dessa bilar. För att motverka detta tror jag att Sverige kommer att gynna el/hybrid bilar mer även här för andrahandsköparna vilket kommer att göra fossilbilarna mindre intressanta i andra hand.

Just nu så bryr sig andrahandsköparna överlag inte sig så mycket om det är en fossilbil eller hybridbil/elbil. Fossilbilarna kan nog t.ex. ha en lite fördel då de är billigare i inköp för andrahandsköparna. Detta tror jag dock kommer att ändras framöver. Att köpa en ny diesel idag skulle jag nog undvika då staten gett sig fasen på att straffa bort dem. Att köpa en bensinare eller hybrid är nog hugget som stucket idag.
Det där är dock inte hela sanningen. Tittar man på skatter osv på bensinare är det fortfarande dyrare än diesel. Och kommer vara även i januari. Nu börjar även politikerna vakna upp och inse att bensinare är värre än diesel för miljön när det kommer till nya bilar. Så min teori är att diesel kommer vara mer attraktivt på 2a marknaden i framtiden.
Intressant teori! Överallt hör jag bara negativt om Diesel. Jag kommer förmodligen köpa en fossilbil nu. Men helt ärligt känner jag mig inte helt ok med det. Mest för att jag vet att vi har ett problem med klimatet. Tror och hoppas att fossila bilar kommer vara ett minne blott om 20 år.
#1346416
Rent ekonomiskt så gäller det att köpa så billig bil som möjligt för att få så liten värdeminskning som möjligt. Det är verkligen inte så att dieselbilar idag har 30% restvärde och hybrider 60% utan snarare i stil med 55% på diesel och 60% på hybrider. Fiktiga siffror men de är inte långt från sanningen. Dvs det "dåliga" restvärdet på dieseln gör den ändå billigare eftersom det trots allt är pengar vi handlar med och inte %.

Som sägs ovan också så måste du ju köpa de bilar som finns idag. Och sanningen är att det inte finns så många alternativ till bensin och diesel idag. Hybrider, absolut men de kostar dels 200.000kr mer än bensin/diesel netto (massor med rabatter på diesel, knappt några alls på hybrid) och de har enorma leveranstider tyvärr fortfarande.
#1346417
Som en parentes i historien så kan jag ju berätta att jag har haft två laddhybrider innan den T8 jag har nu och bägge har jag bytt in till ca 65-70% restvärde efter 2,5-3 år. Bägge gick till Norge.
När det gäller Diesel så är de generellt bättre för miljön än bensinare p.g.a. lägre Co2 utsläpp (lägre förbrukning helt enkelt). Det är dock inte det som är problemet med diesel, det är de cancerframkallande NOx utsläppen som är problemet. Detta är det som hela dieselgate skandalen handlar om och som är anledningen till att städer börjar förbjuda dieselbilar i stadskärnorna. Jag vet att vissa tillverkare säger att de har lyckats få ner NOx halterna rejält(det var iofs det VW också sade) men skadan är nog redan gjord.
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
#1346418
fyrahjul skrev: ons 06 nov 2019, 13:57
Lockis skrev: ons 06 nov 2019, 13:51
fragge skrev: ons 06 nov 2019, 13:43 Hitintills har inte straffskatter och liknande drabbat andrahandsköparna nämnvärt (t.ex. bonus/malus) utan riktats mot nybilsköparna för att styra dessa mot miljövänligare alternativ. Detta skulle i teorin automatiskt göra att andrahandsmarknaden styrs över till mer el/hybrid bilar.
Dock så har vi ett problem i Sverige just nu och det är att norrmännen köper upp alla begagnade hybrid/elbilar då det är mer lönsamt att köra el/hybrid även som andrahandsköpare i Norge. Detta dränerar just nu andrahandsmarknaden i Sverige på dessa bilar. För att motverka detta tror jag att Sverige kommer att gynna el/hybrid bilar mer även här för andrahandsköparna vilket kommer att göra fossilbilarna mindre intressanta i andra hand.

Just nu så bryr sig andrahandsköparna överlag inte sig så mycket om det är en fossilbil eller hybridbil/elbil. Fossilbilarna kan nog t.ex. ha en lite fördel då de är billigare i inköp för andrahandsköparna. Detta tror jag dock kommer att ändras framöver. Att köpa en ny diesel idag skulle jag nog undvika då staten gett sig fasen på att straffa bort dem. Att köpa en bensinare eller hybrid är nog hugget som stucket idag.
Det där är dock inte hela sanningen. Tittar man på skatter osv på bensinare är det fortfarande dyrare än diesel. Och kommer vara även i januari. Nu börjar även politikerna vakna upp och inse att bensinare är värre än diesel för miljön när det kommer till nya bilar. Så min teori är att diesel kommer vara mer attraktivt på 2a marknaden i framtiden.
Intressant teori! Överallt hör jag bara negativt om Diesel. Jag kommer förmodligen köpa en fossilbil nu. Men helt ärligt känner jag mig inte helt ok med det. Mest för att jag vet att vi har ett problem med klimatet. Tror och hoppas att fossila bilar kommer vara ett minne blott om 20 år.

Jag hade bud på en T6te också men just laddningen gjorde det svårt för mig att genomföra det köpet. Jag räknade ut att den skulle bli ca 50.000 dyrare efter miljöbonus och skatte sänkning men då jag inte kan ladda hemma hade historien blivit dyrare eftersom att förbrukningen är mycket högre än en diesel bil. Nu bor jag i Skåne och här har vi ännu inga miljözoner så jag känner mig lugn med mitt val av motor. Hoppas och tror dock att nästa kommer vara laddbar.
#1346420
Lockis skrev:Jag hade bud på en T6te också men just laddningen gjorde det svårt för mig att genomföra det köpet. Jag räknade ut att den skulle bli ca 50.000 dyrare efter miljöbonus och skatte sänkning men då jag inte kan ladda hemma hade historien blivit dyrare eftersom att förbrukningen är mycket högre än en diesel bil. Nu bor jag i Skåne och här har vi ännu inga miljözoner så jag känner mig lugn med mitt val av motor. Hoppas och tror dock att nästa kommer vara laddbar.
Att kunna ladda hemma håller jag med om är lite av en förutsättning för att få ut det mesta av en laddhybrid. Så som jag använder min T8 nu så görs majoriteten av alla resor på el. På längre landsvägsresor till t.ex. fjällen och liknande så går den dock förvånansvärt snålt, ca. 0,55 l/mil. I 130 km/h på motorvägen hamnar den på ca. 0,75 l/mil. Tycker jag är helt ok för en 2,2 tons SUV.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]