Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helikoptersnöre
#1345639
Hej!
Ny här, första inlägget :)

Skulle behöva hjälp med ett automatlådeproblem.
Jag drar hela storyn så får ni bakgrunden.
Det är alltså en xc90 d5 2007 som gått 28000mil det gäller.
Köpte den för snart ett år sen och den har gått hur bra som helst, växlat mjukt och fint.
Hade inne den på bilia för service i mitten på augusti ocheftersom jag inte känner till ifall oljan i lådan var bytt tidigare så bad jag dem även kolla oljan i lådan vilket de gjorde och den såg bra ut enligt meken.
Sen nu i oktober så skulle husvagnen in på service och firman ligger 15mil bort så vi krokade på och drog iväg. Inga som helst problem.
Sen när vi skulle dra hem den så hälsade vi på bekanta och skulle åka hem morgonen efter.
När vi vaknade och skulle åka var det typ fem minusgrader men vi startade och skulle åka så högg det till i lådan ett par ggr och meddelandet service av växellåda erfordras dök upp.
Jag stannade och stängde av och startade igen och då var meddelandet borta så vi fortsatte.
Då gick den som vanligt igen ett tag. Sedan högg det till igen och vid nåt tillfälle kändes det som den slirade lite på växlarna och meddelandet kom tillbaka. Vi kollade instruktionsboken och dör stod inte att man var tvungen att bärga bilen så vi smög försiktigt sista biten till där vagnen skulle vinterförvaras.
Vi kopplade loss vagnen och skulle åka hem bilen kändes som vanligt och växlade normalt, men meddelandet var ju kvar. När vi kommit två km så så är det en backe och mitt i backen skulle bilen växla ned men då högg den till och slutade driva helt samtidigt kom meddelandet service erfordras snarast.
Nu är den precis som frikopplad och driver inte framåt eller bakåt.
Där är bakgrunden.
Vad kan ha hänt? Är lådan skrot eller finns det hopp?
#1346037
halvgute57 skrev:Bärga den till en volvoverkstad som får läsa av felkoder till o börja med.
Jo det är klart. Tänkte mest om nån hade en känsla eller kunde spekulera lite mot bakgrund av beskrivningen.
Är en bra bit till volvoverkstad men endast 1km till en obunden verkstad och just nu har jag inte mycket till övers för volvo då jag misstänker att de ljuger om att de kollat oljan.
Betala ett par tusen för bärgning till volvo, ett par tusen för felsökning och sedan få svaret att de måste byta lådan vilket verkar vara standardsvaret och detta för endast 45000kr känns inte som särskilt attraktivt.
Chansar på närmsta verkstan, annars blir det skroten.
#1346338
halvgute57 skrev:Driver den inte alls nu?
Spår av läckage under?
Nej, driver varken framåt eller bakåt.
Precis som att neutralen är i hela tiden.
Inte så mycket som en droppe under.

Tänkte jag skulle kolla felkoderna i helgen med en sån basic läsare.
Samt även kolla hur oljan ser ut.
Ska bara ta reda på vart nivåpluggen sitter.
av halvgute57
#1346370
Det är inte alltid en basicläsare kan läsa ut TCM/Transmissions modul koder.
Men hoppas att det går.. :-)
Ang.oljan så på dom äldre lådorna (AW 55/50) sitter det en oljesticka i framkant,om du har den nyare (TF 80) så finns det inte...
Då får du lossa på nivåpluggen som sitter under lådan,en liten torx skruv.
av S6024t
#1346433
lådan är nog skrot,hur kan verkstaden säga att oljan såg bra vid servicen? 28000 tusen mil,oljan skulle ju ha bytts typ tre ggr på dom milen,men inte enligt volvo inte,nä då....
av borstarmicke
#1346493
Inga problem för Volvo.... oljan håller ju hela livslängden på lådan.... :( Som dock hade blivit avsevärt längre om oljebyte funnits med i serviceintervallet...

Har iofs en V70II oxå som servats på aukt volvoverkstad hela vägen och att serva lådan har aldrig nämnts.... gått 14k mil nu o tänkte göra d själv till våren.

Låter ju nästan som det är problem med nåt i ventilpaketet på din låda eftersom den plötsligt lagt av utan några som helst tidigare symptom.
#1347205
Var och kollade felkoderna idag och följande felkoder fanns.
ECM-18AO virvelspjällsreglering offset fel. Denna gick att radera.
ECM-5720 kommunikation styrenhet transmission (TCM) felaktig signal.
TCM-012D växlingsfunktion felaktig utväxling.
TCM-0051 solenoid SL fastnat.
TCM-002C växel 5 felaktigt utväxlingsförhållande.

Lossade även nivåpluggen och släppte ur lite olja i en glasburk.
Den var mörkröd lite mot brunt, som outspädd körsbärssaft och luktade typ mekaniskt som gammal olja. Hur luktar bränd olja? Hade man som novis märkt det?

Kan detta ovan ge nån ledtråd?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]