Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1346184
Hej alla! Står i startgroparna att kanske beställa en V60 eller S60. I bilhallen har dom ju erbjudande bilar som man kan köpa ganska på en gång, dom flesta är Dieslar. Känns som alla rea-biler är just Diesel. Min fråga är. Jag är lite nojig med att lägga massor av pengar på en Diesel då man hör lite här och där att man vill få bort dessa på sikt. Bensinare har ju ökat lavinartat jämfört med Dieseln. Helst vill jag personligen ha en bensinare, tycker det hemskt ljud i dieslar. Får gubb-taxi känsla av dom. Men nu skiljer det en del i pris bland erbjudanden hos Volvo...

Hur tänker ni andra angående detta?
av Malmstroem
#1346188
Köp det du vill ha och har råd med.

Jag skulle välja en diesel om jag köpte privat och en hybrid som tjänstebil om jag skulle köpa ny Volvo idag. Utsläppen på senaste dieslarna med Ad-Blue är i vissa fall bättre än för bensinbilar, så jag har personligen svårt att se att de ska bli straffbeskattade. Däremot är det fullt möjligt att skatten går upp för både bensin och diesel i framtiden.

Ekonomiskt sett är det sällan någon bra ide att välja något annat än "kampanjbilarna". Men vill du ha något annat så känns det ofta bättre att betala lite mer för något du vill ha.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1346193
Bensinbilarna verkar ju få en större skattehöjning än dieslarna vid årsskiftet ( dom som registreras efter 1/1 ) så det verkar ju inte stämma att dom vill ha bort dom
Så det är nog inte reapriser på dieslarna utan när man bygger lagerbilar så tittar man ju på vad kunderna beställer mest både utrustnings och motormässigt
Jag köpte V60CC D4 när jag bytte nu från en V60 D4 en underbar motor !
av Lockis
#1346198
S60 finns dock inte som diesel. Så då är ju valet lätt om det är en sådan du vill ha :-D
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1346199
Lätt val för min del. Gillar inte diesel alls. Enda jag uppskattar med de bilarna är den något lägre bränsleförbrukningen. Den långsamma responsen och sega svaret vid gaspådrag får jag utslag av. Dock ska sägas att de senaste motorerna med mildhybridteknik i kombination med den 8-stegade automatlådan och dynamic-läget är åtminstone acceptabelt på den punkten.
Sen har det varit otroligt mycket problem med dieselmotorerna i jämfört med bensin-ditos de senaste åren.
av Lockis
#1346211
Verkmästarn skrev:Sen har det varit otroligt mycket problem med dieselmotorerna i jämfört med bensin-ditos de senaste åren.
Nja det där får du ju gärna backa upp med annat än åsikt.
Jag har till dags dato ägt 3 st diesel maskiner. som rullat på friskt. Och aldrig haft några större problem.
av Bempo
#1346218
Efter att ha provat T4 motorn valde jag diesel igen och är mycket nöjd med D4. T4 kändes tunn i kraften på lägre varv. T5 är givetvis bättre i fråga om kraft men törstigare. Ingen av dessa slår däremot min Saab med tvåliters bensin turbofyra som ger oerhört snabb respons och massor av kraft. Fast det var svar på en fråga som ingen ställt.
Enligt Volvosäljaren jag gör affärer med så är det diesel som gäller även på begagnat. Kan tillägga att jag har egen bil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1346242
Diesel alla dagar i veckan, kombinerat med automat såklart.
De nya bilarna från Volvo har små bränsletankar, vilket också talar för att åka diesel. Vem vill bo på macken?
Min V60 D4 Polestar rullar på fint, nära på 10000 mil under 2,5 år utan några mekaniska problem så som EGR och balansaxlar.
av Gorban
#1346254
Skulle definitivt välja diesel. Föredrar dieselns fina bottenvrid vid lägre hastigheter. Idealiskt när man t.ex. accelererar från 70-100 km/h. Saknar faktiskt min D5:a lite nu när jag har fått min T8.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]