NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JallooZ
#1346143
Mitt originalbatteriet i min V50 2009 gick slut gör 2 år sedan. Alltså 8 år. Dock en flexifuel utan bränslevärmare men 150ah generstor. Nya biltema silver batteriet har hållit utan problem i 2 år iallafall. Och tror det håller många år till.
#1346144
Ja, AGM-batterier är känsliga för värme. Det kan bildas "blåsor" i gelen mot blyplattorna. Det blir samma effekt som låg vattennivå i de vanliga batterierna.
Den biten som varit utan vatten ett dygn är utan verkan.
På vanliga batterier blir det ju alltid överst i batteriet, men i AGM kan ju blåsan bildas på olika ställen om man har otur.

Min åsikt är inte att AGM-batterier håller längre än standard-batterier. Däremot fungerar de bättre under den tiden de fungerar och är inte lika känsliga för "kortare körningar" då de går snabbare att ladda upp.
Därför är min åsikt att de bilar med dieselvärmare och/eller start/stop system fungerar bättre med AGM-batteri.

Om jag förvillat Dieselputte att tro att de skulle hålla LÄNGRE än standardbatteri, ber jag om ursäkt.

Vill ni att batterierna skall hålla längre så är vikten på batterierna en komponent i hållbarheten.
Tjockare blyplattor vittrar inte bort lika fort.
Användarvisningsbild
av P210
#1346147
Min V50 D5 MY10 gjorde slut på sitt originalbatteri efter tre år/10k mil, ersatte det då med Bitemas AGM som håller än (24k mil i skrivande stund), använder värmaren flitigt, den fick dock bytas förra vintern så jag är inne på min andra!
#1346294
kvillebäck skrev:Ja, AGM-batterier är känsliga för värme. Det kan bildas "blåsor" i gelen mot blyplattorna. Det blir samma effekt som låg vattennivå i de vanliga batterierna.
Den biten som varit utan vatten ett dygn är utan verkan.
På vanliga batterier blir det ju alltid överst i batteriet, men i AGM kan ju blåsan bildas på olika ställen om man har otur.

Min åsikt är inte att AGM-batterier håller längre än standard-batterier. Däremot fungerar de bättre under den tiden de fungerar och är inte lika känsliga för "kortare körningar" då de går snabbare att ladda upp.
Därför är min åsikt att de bilar med dieselvärmare och/eller start/stop system fungerar bättre med AGM-batteri.

Om jag förvillat Dieselputte att tro att de skulle hålla LÄNGRE än standardbatteri, ber jag om ursäkt.

Vill ni att batterierna skall hålla längre så är vikten på batterierna en komponent i hållbarheten.
Tjockare blyplattor vittrar inte bort lika fort.
Du har inte förvillat mig alls att tro AGM batterier håller längre, de skall hålla längre helt enkelt. De skall kunna misshandlas, läs mer här

Kortare citat från Batteriexperten<<En nyare typ av ”slutna” batterier använder sig utav ”ABSORBERANDE GLASFIBER” eller AGM mellan plattorna. Detta är en mycket fin fibermatta av Boron-Silikat.

Denna typ utav batterier har alla de fördelar som ”gelé” batterierna men kan emotta mycket mera ” våld och misskötsel”. AGM batterierna kallas ibland för batterier med ”undernärd elektrolyt” eller ”torra” pga. av att glasfibermaterialet endast är till 95 % genomdränkt med svavelhaltig syra och att det inte finns någon överflödig vätska.
>>

Fördelen är som du nämner att de går fortare att ladda pga lägre inre resistans, vilket gynnar kortare körcykler.

Om de nu inte håller längre, kan någon förklara varför man då törs ge längre garanti ?

Jag har som sagt misstankar om att Volvo V50 laddar sönder batterierna. (En kollega som är mer bevandrad i detta anser attt laddspänningen är för hög)
#1346360
Jag kan inte svara på varför de kan ge längre garantier på AGM-batterier, men det verkar också vara svårare att få igenom garantierna om du läser på lite om klagomålen på olika forum. Kanske för att de har rationaliserat bort vissa skador då batterierna inte är lika känsliga för olika lägen.
Det är sant att AGM batterier har ytterligare lite lägre laddspänning än vanliga batterier och det kanske skiljer olika motortyper åt på V50 vilken laddspänning de har. Det kanske skiljer sig åt på de fordon som har AGM från fabrik

Efter att ha hanterat elfordon med olika typer av batteri i jobbet kan jag säga att de med AGM höll sällan över fem år. Bly/syra sällan under 10 år och i dessa fall även med stort slarv av fyllning av vatten.
AGM brukade ge upp HELT. Bly/syra mattades av efter tio år men kunde ofta användas mycket längre.
#1347386
Min C30 D5 hade originalbatteriet kvar utan att det protesterat överhuvudtaget i sju år. Jag bytte det i förebyggande syfte då jag tyckte sju år var lång tid med tanke på att jag körde mycket korta sträckor och värmaren användes flitigt. Så livslängden på batterier tycks variera en hel del.
Användarvisningsbild
av oskich
#1347855
Bytte ifrån orginalbatteriet i Min C30-D2 2011 förra året, efter 12 000mil. Satte in Biltemas AGM med samma spec. som orginalet och monterade snabbkoppling till min CTEK-Laddare för stödladdning, då jag kör mycket värmare och korta sträckor vintertid. Funkar kanonbra :-)

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]