Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1345812
Hej

Jag har helt plötsligt börjat få problem med att funktionen med backspärr ibland inte fungerar. Växelspaken fastnar halvvägs in mot backväxeln då jag ska lägga i 5:an eller 6:an, går inte att rubba förrän jag stannar bilen. Har för mig att jag läst nånstans att det är någon typ av elektronisk spärrfunktion med solenoid.

Finns det någon annan som råkat ut för detta, eller är jag ensam i världen?

Vore tacksam för råd och tips, var sitter spärren, och kan man byta den själv? Eller är det ättestupan som väntar?
Det händer som sagt bara ibland, men lika olustigt varje gång :-(

// Stefan, Luleå
"Volvos värde varierar" (just nu är min billig)
Senast redigerad av 1 RostensRike, redigerad totalt 0 gånger.
#1345961
Ja, spärren släpper inte innan bilen står helt still. Det är en solenoid som som spärrar.

Har hänt några gånger när man har varit för ivirig att lägga i backen innan bilen stannat helt. Om man tar det lite lungt och väntar en ögonblick efter bilen stannat inna man lägger i backen så har det aldrig hänt.
#1346004
Så är det tänkt, ja. Men nu är det ju så att jag vill lägga i 5:an eller 6:an och hamnar då halvvägs in mot backen.... och sen sitter spaken fast ända tills jag stannar. Tur att det i alla fall inte är backen som går i då man kör 90 km/h för då hade det hänt grejer med transmissionen. Var sitter spärren, är det vid växelspaken eller på själva växellådan?
#1346191
Nej, har inte kollat ännu. Är de lätta att kolla om man tar upp bilen på lyften? Är de vanligt att det blir nåt knas med dom vajrarna? Allt funkar bra förutom att spaken fastnar ibland då man tänkt växla upp närmande nått marschfart. Det ska ju finnas en elektrisk spärr, en solenoid som spärrar backläget då bilen är i rörelse, eller är jag helt ute och cyklar?
#1349184
Felet hittat!!!
Kollade först vävelvajrarna som var synliga under batterilådan på denna modell, utan att se något som verkar galet. Sedan granskade jag själva växelföraren (växelspak med länkage) och där under fanns felet! Det var lite lurigt att upptäcka det. En del av mekaniken har gått av, den som håller allt på plats, detta gör att hela växelmekaniken blir lite sladdrig då man växlar och har man otur så kan den då låsa sig i ett läge som den inte ska vara på. Tänk att så lite kan ställa till med så mycket ...
Känner mig nöjd, glad och lättad. Stort tack till alla, för tips och förslag och inte minst min garagepolare Janne som bidrog med en hjälpande hand och glada hejarop!
Bilagor
Vajrar.jpg
Vajrar.jpg (94.69 KiB) Visad 4437 gånger
avbrott.JPG
avbrott.JPG (30.75 KiB) Visad 4437 gånger
felande länken.JPG
felande länken.JPG (36.41 KiB) Visad 4437 gånger
#1349328
Intressant. Vad fick du byta för att få det hela att fungera? Märkte du någon övrig skillnad/förbättring i växlingarna (förutom den "lilla" detaljen att 5:an och 6:an fungerar)
Mina växlar fungerar som de ska men tycker lådan är lite trög vilket brukar ordnas med att smörja länkaget du har på bilden. Så nu funderar jag på om jag ska byta isf smörja ännu en gång.

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]