NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Devilus
#1345658
Hej! Lite pinsamt men kan inget om detta så uppskattar om någon kunde lära mig.
Jag har en V50 d2 årsm 2011. Kör korta streckar och detta har lett till att batteriet sviktat. Nu gick det så långt att batteriet vart helt dött här om dagen. Så blev en tripp till biltema och köpa laddare, koppla ihop med Uttaget på parkeringen, haft parkeringen i 3 år och aldrig använt den :oops:
Laddat upp till 12.1v. Töliga är att parkeringsuttaget bara är igång 30 min sen måste man starta ny tid. Men jag har dieselvärmare i bilen också, heller aldrig använt. Det är här min kunskap stryker. Vad ska jag göra med allt. Att batteriet behöver va laddat fattar jag men ska jag koppla laddaren med uttaget och batteriet för värme eller köra diesel värmaren?! Försökt söka info och jag blir mest snurrig.
av Alx
#1345704
Ja det ser lite snurrigt ut när du förklarar hehe. Du måste ha ett väl laddat batteri för att värmaren ska starta. Kan du ha laddaren inkopplat samtidigt som värmaren går är det bara en fördel. Kan du inte se till så uttaget är igång en längre tid?
av Devilus
#1345728
Ah ok. Bilen startade ändå inte, hade laddat upp till 12.1, kunde öppna dörrarna och sätta i nyckel, displayen lös upp och sen slockna allt igen.
Nä det går inte, jag kan trycka att den ska ge ström en halvtimme direkt eller ge ett klockslag då den ska ge en halvtimme ström.
Batteriet var typ helt dött, när jag satte i laddaren visa den 0.2. kan det va så att batteriet måste bytas ut? eller ska jag fortsätta med laddningen trotts att jag kom upp till över 12?
#1345888
kvillebäck skrev: Handlar du på Biltema så köp deras AGM-batteri.

Lycka till!
Ja, lycka till kan man behöva om man köper Biltemas AGM batteri !

Mitt Biltema AGM snart 3 år gammalt, har nu börjat protestera . Ikväll fick frugan varning om att värmaren inte automatstartas pga låg batteri spänning. Typsikt , kvittot är såklart som bortblåst. Räckte iofs att starta om motorn efter den gått nån minut, så gick värmaren igång. Vetefan om jag lägger krut på att köpa AGM batteri igen, verkar hålla lika illa som alla andra batterier. Svårt att säga, men det är inte riktigt det där rivet när man kör startmotorn, så det kanske är den som börjar ge upp. Har inte haft tid att mäta spänningen, får bli till helgen då jag är borta under veckan.
#1345896
dieselputte skrev:
kvillebäck skrev: Handlar du på Biltema så köp deras AGM-batteri.

Lycka till!
Ja, lycka till kan man behöva om man köper Biltemas AGM batteri !

Mitt Biltema AGM snart 3 år gammalt, har nu börjat protestera . Ikväll fick frugan varning om att värmaren inte automatstartas pga låg batteri spänning. Typsikt , kvittot är såklart som bortblåst. Räckte iofs att starta om motorn efter den gått nån minut, så gick värmaren igång. Vetefan om jag lägger krut på att köpa AGM batteri igen, verkar hålla lika illa som alla andra batterier. Svårt att säga, men det är inte riktigt det där rivet när man kör startmotorn, så det kanske är den som börjar ge upp. Har inte haft tid att mäta spänningen, får bli till helgen då jag är borta under veckan.
3 år är tyvärr klart godkänt även för ett AGM batteri om man kör mkt dieselvärmare. Finns betydligt "bättre" märken såsom Varta, Tudor, Global osv som kroknat långt tidigare än 3 års regelbunden användning.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

#1345920
dieselputte skrev: sön 03 nov 2019, 21:43
kvillebäck skrev: Handlar du på Biltema så köp deras AGM-batteri.

Lycka till!
Ja, lycka till kan man behöva om man köper Biltemas AGM batteri !

Mitt Biltema AGM snart 3 år gammalt, har nu börjat protestera . Ikväll fick frugan varning om att värmaren inte automatstartas pga låg batteri spänning. Typsikt , kvittot är såklart som bortblåst. Räckte iofs att starta om motorn efter den gått nån minut, så gick värmaren igång. Vetefan om jag lägger krut på att köpa AGM batteri igen, verkar hålla lika illa som alla andra batterier. Svårt att säga, men det är inte riktigt det där rivet när man kör startmotorn, så det kanske är den som börjar ge upp. Har inte haft tid att mäta spänningen, får bli till helgen då jag är borta under veckan.

För mig har batteriet från Biltema presterat bra trots övervägande del korta körsträckor.
Naturligtvis kan man ha otur och få ett batteri som inte gör jobbet men finns det garantier så är det väl bara att använda dessa.
Klart att du inte behöver ett AGM-batteri, men kan du inte hålla ett sådant batteri laddat med din körning så kommer du inte heller klara av att göra det med ett vanligt batteri som är "trögare" att ladda.
#1346096
kvillebäck skrev: För mig har batteriet från Biltema presterat bra trots övervägande del korta körsträckor.
Naturligtvis kan man ha otur och få ett batteri som inte gör jobbet men finns det garantier så är det väl bara att använda dessa.
Klart att du inte behöver ett AGM-batteri, men kan du inte hålla ett sådant batteri laddat med din körning så kommer du inte heller klara av att göra det med ett vanligt batteri som är "trögare" att ladda.
Jag tror jag har avverkat 3 Volvo originalbatterier, + detta AGM batteri på de c 13 år som jag ägt bilen. Jag kan inte starta med Timer/Direktstart funktionen längre (2 sista åren) , troligen pga nåt knas i värmarens styrenhet, eller spänningsfall till värmaren ? Kör inte så mycket med bilen , oftast minst 20km enkel väg , så jag tycker inte jag har misshandlat batteriet.

Värmaren faktiskt still going strong efter 14 år ! Men bluddrar lite första minuterna, nån gång har den rykt mycket.

(Har ingen CTEK laddare ansluten nu, men hade det under c 7 år, batterierna mådde inte bättre av det.)

Sen gör jag följande jämförelse, hade V70 D5 som förmånsbil c 3 år 2003-2006. Notera, jag bytte aldrig batteri, mätaren stod på 18000mil när jag lämnade tillbaka bilen efter dryga 3 år. Den protesterade aldrig för låg batterispänning oavsett om det var -25 ute. Den värmaren fick slita ont med timerfunktionen många gånger, ingen CTEK laddare, men ändå aldrig ett batteribyte. Min nuvarande bil har gått mindre antal mil än vad V70n gick.

Slump ? Vet inte vad jag skall tro, får dock känslan att batterierna i Volvo V50 laddas för hårt, så de helt enkelt förstörs/påverkas negativt ? Har 150A generator i bilen, hade 120A original som pajade.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]