Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1345538
Hur gör man med kantstötta fälgar täcker försäkringen via Volvia eller lämnar jag in till en firma som fixar sådant.

Det är ju två färger dessutom vilket borde vara svårare,Titania 18" tror jag de heter.
#1345543
Du har väl en självrisk på vagnskadan på typ 3000kr så detta minus åldersavdrag på fälgarna så blir det nog billigare att lämna till en firma som fixar fälgar men du får väl kolla med Volvia.
#1345565
Det är ju 3000 kr per skadetillfälle i självrisk. Har man kört mot trotarkant många ggr man parkerat så blir det ju många självrisker.

Är det 2 fälgar som är skadade så borde det ju vara åtminstone 2 ggr för man kör väl inte i flera hjul vid en fickparkering antar jag.
#1345589
Har själv en skrapad fälg och jag har tänkt köpa en från bildelsbasen och lägga om vid tillfälle. Själv har jag dock den vanliga ”Summum” fälgen som är jättevanlig. Det hamnade dock en bit ner på priolistan efter att jag försiktigt slipat lite vassa kanter och fyllt i med lackstift I våras. Bara att få dit lite färg gjorde det enklare att leva med :-)
#1345591
Har du bild på skadan/skadorna? Ytan på dessa fälgar är svarvad och svart mellan erkrarna med ett lager av matt klarlack över hela fälgen. Det är ju trixigare att få till än om de skulle vara en hellackad fälg men det går att svarva om konturen och sedan klarlacka om hela fälgen men det kan väl bli rätt kostsamt ändå. Risken är att man går in i en kant igen är ju stor när man har däck dimensionerna på denna fälg till en V70 då fälgen inte är speciellt skyddad av däcket.
#1345661
William85 skrev: lör 02 nov 2019, 10:48 Har själv en skrapad fälg och jag har tänkt köpa en från bildelsbasen och lägga om vid tillfälle. Själv har jag dock den vanliga ”Summum” fälgen som är jättevanlig. Det hamnade dock en bit ner på priolistan efter att jag försiktigt slipat lite vassa kanter och fyllt i med lackstift I våras. Bara att få dit lite färg gjorde det enklare att leva med :-)
Det blir nog till att slipa lite försiktigt själv som du gjorde och lägga på klarlack,ska dock höra med försäkringsbolaget också.
#1345662
dannesk skrev: lör 02 nov 2019, 10:52 Har du bild på skadan/skadorna? Ytan på dessa fälgar är svarvad och svart mellan erkrarna med ett lager av matt klarlack över hela fälgen. Det är ju trixigare att få till än om de skulle vara en hellackad fälg men det går att svarva om konturen och sedan klarlacka om hela fälgen men det kan väl bli rätt kostsamt ändå. Risken är att man går in i en kant igen är ju stor när man har däck dimensionerna på denna fälg till en V70 då fälgen inte är speciellt skyddad av däcket.
Ja det blir nog för kostsamt att lämna bort,och nästa gång jag lägger på nya däck så blir det med fälgskyddskant förstår inte varför det inte är som standard på lågoofildäck?!

Vanliga däck typ 205)65 har ju inte detta problem,de ligger ju utanför fälg kanten ändå.
#1345688
Man kan ju också välja däck som är bredare än fälgen så minskar risken för skador rejält.

Jag har 245 på mina 20-tummare men 265 hade nog varit bättre.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]