Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316448
Hejsan,
D5 med 44000 mil började ryka lite vit aktigt....
Först trodde jag det var turbon, men den bytes mot en bättre beg och det blev inte bättre!

Dice Vida har kört tester po resp cylinder alla OK i värden. Ca 730 rpm samt injector test var ok.
Gjorde en leak test på injecktorerna och de hra ca 8-10 ml (max gräns 40 ml)
Trycksatt kylarsystemet och inga förluster, även ett kemiskt prov gjort på glykolen utan avgas kontaminering.
Kompressions test utförd och samtliga cylinders ligger på +400 vilket är jämnt och bra.

Tyckte att det är nåt litet metalliskt oljud ibland...kanske något i toppen??
Och den ryker och bolmar som sören......

Tappat lite lusten att jag inte kunnat klura ut mer vad som är fel på motorn! :-(
Överväger ev att byta motorn mot nåt beg för att komma ned i miltal samt få ordning volvon.

Tänkte slänger in en förfrågan här OM det finns någon volvo guru som kan ha nåt bra tips el trix.
Med vänlig hälsning,
PW
#1340993
God Morgon,
XC70 har stått still under sommaren då annat har prioriterats.
Jag har nu rivit av den defekta dåliga turbon som blev skickad till mig ifrån norra Sverige :mad:
Det rann ut olja på avgassidan när rören togs bort.
Allting tyder på inre läckage i turbon då den är både olje och vattenkyld på denna motorn.
Kunde icke se eller känna på grenrörs sidan att ev olja som låg kvar....tänkte ev om det skulle komma ifrån toppen....OM det nu skulle kunna vara en variant?
Beställt ett nytt paket med turbiner som nu blivit monterade med dom gamla turbo halvorna dvs hus sidorna.
Jag hoppas att detta skall lösa mitt problem för jag har inga ideer kvar på vad det skulle kunna vara annars!
Nu är frågan hur mycket olja har runnit ned till KAT mm. Det lär ju ryka och lukta bränt vis uppstart.
Fortsättning föjer
Med vänlig hälsning,
#1345109
Jag skulle ALDRIG beställt en beg turbo ifrån en bilskrot i Norrland!
Den var defekt och har kostat många timmar i extra arbeta på felsökning och inköp för att kunna testa motorn.

Nya turbo paketet blev monterat och provkört idag med massivt rök bakom.....all oljaifrån defekta turbon hade runnit ned i KAT och behövdes brännas bort.

Men nu startar och kör D5 motorn som den skall.

Tack och Hej
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]