Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tiimpan
#1344231
ricopet skrev: lör 26 okt 2019, 09:47
Andigo skrev:
ricopet skrev:Beställde en ny S60 i veckan!

S60 T4 Momentum Advanced Edition
Fusion Red Metallic
Charcoal textil/Vinyl R300
Innertak svart
Solfilm
Sportchassi
Sportratt
18'' 5-spoke Black DC sommar
18'' 5-Y-ekrad Svart DC vinter
Klimatpaket
Teknikpaket Pro
Aktiv parkeringshjälp
Harman Kardon
Borttag embelm baklucka
Textilmattor

Preliminär leverans Februari/Mars
Hur är T4 att köra jämnt emot T5. Om du har testat båda två vill säga. Inga ÅF i närheten av mig tar hem T4 motorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vet faktiskt inte, som jag förstått det börjar inte T4 att tillverkas förrän vecka 46, samma för momentum. T5 har jag testat och den gillade jag. Hoppas att T4 är ”tillräcklig”. Enligt volvos hemsida ska den göra 0-100 på 7.1s.
Hade tidigare en v90 T5 som gjorde 0-100 på samma tid så tänker mig att denna känns likvärdig...
Sen är ju S60 riktigt trevlig bil...
Har T4 i min XC60. Tycker den presterar bra. Dock ska tilläggas att jag har Polestar som ger 210hk / 340Nm :-D helt klart nöjd iaf.
av Ezz
#1346053
Ezz skrev:Trodde "aldrig" att det skulle hända - beställt en Volvo. Har alltid kört tyskt, senast BMW 5-serie (G30) och nuvarande bil är en Mercedes-Benz E-Klass Coupé (C238).

Har alltså beställt en S60, varför? Mina absolut baskrav: Fyrhjulsdrift, dragkrok och laddhybrid (på grund av förmånsvärde). Ingen av tyskarna kan för närvarande erbjuda detta, BMW 5-serie (laddhybrid) nu att beställa med fyrhjulsdrift men inte med dragkrok från fabrik.

Det jag starkt ogillar med Volvo är deras instrumentkluster, dålig kvalité på grafiken och den låga uppdateringsfrekvensen gör att hela klustret dras med ett tråkigt "lagg". Ljudnivån i kupén är också högre än önskvärt men förhoppningsvis hjälper akustikrutorna att balansera detta till en acceptabel nivå. Körglädjen är inte i paritet med BMW, men det är sedan gammalt.

Nu är allt tack och lov inte dåligt, tycker som sagt att Volvo gör riktigt fina bilar och S60 är inget undantag - snarare tvärt om. Volvo sparade det bästa till sist, S60!

Leveranstiden är fortfarande inte bekräftad, en kvalificerad gissning från ÅF var leverans under Q2 2020 i bästa fall - så det finns gott om tid att göra ändringar. Var först inne på att beställa bilen i Salvile Grey 492 men min tanke är att ha en helt svart bil (bifogar bild på hur jag har tänkt): Tona rutorna och Polestar Edition ändrör och front (alltså helt svarta). Tar gärna emot "input" gällande färg eller övrig tankar.

S60 T6 TE R-Design
Onyx Svart Metallic 717
Teknikpaketet Pro
Klimatpaketet Pro (ingår i TE)
Läder Sport Charcoal RA01
Panoramaglastak
Akustikrutor
Harman Kardon
Växelpaddlar
Dubbla integrerade slutrör
Dragkrok halvautomatiskt
Borttag emblem bakluckan
19" 5-Triple Spoke Matt Black Diamond Cut
18" 5-Dubbelekrad Mattsvart DC
Dålig aktivitet här, men i Sverige ska alla ha kombi så det är förståeligt, S60 är inte direkt anpassad/utvecklad för den svenska marknaden (V60 är också snygg, det ska den ha).

Bytte sista dagen till 707 Crystal White Premium Metallic, såg en vit S60 med helsvart grill och denna färgen, var ett enkelt beslut att byta. Kommer lacka grillen och ändrören svarta, ta bort "Volvo"-emblemen, tona rutorna och använda 15mm spacers för att få ut fälgarna. Tror det kan bli riktigt "clean" och inte för mycket "Pimp My Ride". Prel. leveransvecka w7y2020 enligt appen, så betydligt snabbare än vad ÅF chansade på, visserligen kan det ändras.
av Lockis
#1346058
Ezz skrev: mån 04 nov 2019, 18:32
Ezz skrev:Trodde "aldrig" att det skulle hända - beställt en Volvo. Har alltid kört tyskt, senast BMW 5-serie (G30) och nuvarande bil är en Mercedes-Benz E-Klass Coupé (C238).

Har alltså beställt en S60, varför? Mina absolut baskrav: Fyrhjulsdrift, dragkrok och laddhybrid (på grund av förmånsvärde). Ingen av tyskarna kan för närvarande erbjuda detta, BMW 5-serie (laddhybrid) nu att beställa med fyrhjulsdrift men inte med dragkrok från fabrik.

Det jag starkt ogillar med Volvo är deras instrumentkluster, dålig kvalité på grafiken och den låga uppdateringsfrekvensen gör att hela klustret dras med ett tråkigt "lagg". Ljudnivån i kupén är också högre än önskvärt men förhoppningsvis hjälper akustikrutorna att balansera detta till en acceptabel nivå. Körglädjen är inte i paritet med BMW, men det är sedan gammalt.

Nu är allt tack och lov inte dåligt, tycker som sagt att Volvo gör riktigt fina bilar och S60 är inget undantag - snarare tvärt om. Volvo sparade det bästa till sist, S60!

Leveranstiden är fortfarande inte bekräftad, en kvalificerad gissning från ÅF var leverans under Q2 2020 i bästa fall - så det finns gott om tid att göra ändringar. Var först inne på att beställa bilen i Salvile Grey 492 men min tanke är att ha en helt svart bil (bifogar bild på hur jag har tänkt): Tona rutorna och Polestar Edition ändrör och front (alltså helt svarta). Tar gärna emot "input" gällande färg eller övrig tankar.

S60 T6 TE R-Design
Onyx Svart Metallic 717
Teknikpaketet Pro
Klimatpaketet Pro (ingår i TE)
Läder Sport Charcoal RA01
Panoramaglastak
Akustikrutor
Harman Kardon
Växelpaddlar
Dubbla integrerade slutrör
Dragkrok halvautomatiskt
Borttag emblem bakluckan
19" 5-Triple Spoke Matt Black Diamond Cut
18" 5-Dubbelekrad Mattsvart DC
Dålig aktivitet här, men i Sverige ska alla ha kombi så det är förståeligt, S60 är inte direkt anpassad/utvecklad för den svenska marknaden (V60 är också snygg, det ska den ha).

Bytte sista dagen till 707 Crystal White Premium Metallic, såg en vit S60 med helsvart grill och denna färgen, var ett enkelt beslut att byta. Kommer lacka grillen och ändrören svarta, ta bort "Volvo"-emblemen, tona rutorna och använda 15mm spacers för att få ut fälgarna. Tror det kan bli riktigt "clean" och inte för mycket "Pimp My Ride". Prel. leveransvecka w7y2020 enligt appen, så betydligt snabbare än vad ÅF chansade på, visserligen kan det ändras.

Nåja, jag var också inne på en S60 sen kom sambon fram till att vi bara ska ha en bil och då måste vi ha kombi. Men jag gillar v60n skarpt.
Och tror säkert att S60n kommer vara trevlig. Jag var dock också inne på tyskt men det gick tyvärr inte in i budget då 3-serien saknar komfort stolarna. Sån då hade man fått gå upp till 5-serien.

Oavsett, grattis till en fin bil. När beräknas den anlända?
av Ezz
#1346138
@Lockis - Nu har viserligen G30 (5-serie) dragkrok på sin 530e (fanns inte då jag beställde min S60), dock får den bara dra 750kg vilket är helt värdelöst. G20 (3-serie) har ingen dragkrok heller.. läste idag att G01 (X3) kommer som hybrid med dragkrok och x-drive så den hade kanske varit något. Kul att BMW kommer med hybrid, dragkrok och fyrhjulsdrift, lite sent bara :-(

Tror du blir nöjd med din V60 också, har inget behov av kombi och har dragkrok när det behövs så enkelt val för min del. ETA är w7y2020.
av Lockis
#1346915
LorDGusT skrev:Äntligen leverans efter 25 veckors väntan...
20191108_172902.jpg
Snyggt! Din handlares leverans avdelning är lite coolare än min :-)

Njut av bilen :D Gillar verkligen detaljerna på P-E.

Känner du att grillen inte är i din smak kan vi byta mot vanliga R-Design grillen ;-)
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1346942
LorDGusT skrev: fre 08 nov 2019, 21:52 Äntligen leverans efter 25 veckors väntan...

20191108_172902.jpg
Grattis! Din måste vara en av de första P-E S60 i Sverige?
Har delge gärna dina intryck, både av bilen som helhet och körintryck. Jag är sjukt nyfiken!
av LorDGusT
#1347033
@Lockis,

Grillen passar mig allt i smaken ;-)

@Verkmästarn,

Min säljare trodde också att jag var om inte den förste, så absolut en bland de första i Sverige.

Jag kommer från en S90 T6 R-design. Så verkligen ingen dålig bil. Men denna är en helt annan kaliber, den känns tight och agil. Men det finns ändå komfort. Skillnaden är enorm när man gör en kickdown, S60in är ett helt annat djur än S90in.
av Lockis
#1347040
LorDGusT skrev:@Lockis,

Grillen passar mig allt i smaken
Attans! Aja får väl foliera min grill när den kommer ;-)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 29

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]