Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vantskruv
#1343721
Hej!
Enl. bilbesiktningen var inre slitytan rostig på främre bromsskivorna på min Volvo V70 T4F -13, och själv vibrerar ratten när man bromsar, så jag antar att främre bromsskivorna är slut.

Nu vill Volvo ta ett pris på 8700:- för byte av främre bromskivor och belägg, inkl. års-service också.

Tycker att det är riktigt dyrt, och funderar på att avboka hela skiten, och göra det själv. Synd dock är att man har ingen bra plats att göra det på, och sen årstiden nu också. Eller kanske man kan hitta nån mindre verkstad som kan göra jobbet billigare...

Funderar på att strunta i Volvo-service, och göra en del enkla grejor själv istället, kör inte så många mil per år (max 1000 i nuläget).

Tror ni det är tid att sluta lämna in bilen till Volvo, och börja göra enkla grejor själv? Eller är priset för ovanstående i rätt nivå?
#1343722
Vantskruv skrev: ons 23 okt 2019, 10:35 Hej!
Enl. bilbesiktningen var inre slitytan rostig på främre bromsskivorna på min Volvo V70 T4F -13, och själv vibrerar ratten när man bromsar, så jag antar att främre bromsskivorna är slut.

Nu vill Volvo ta ett pris på 8700:- för byte av främre bromskivor och belägg, inkl. års-service också.

Tycker att det är riktigt dyrt, och funderar på att avboka hela skiten, och göra det själv. Synd dock är att man har ingen bra plats att göra det på, och sen årstiden nu också. Eller kanske man kan hitta nån mindre verkstad som kan göra jobbet billigare...

Funderar på att strunta i Volvo-service, och göra en del enkla grejor själv istället, kör inte så många mil per år (max 1000 i nuläget).

Tror ni det är tid att sluta lämna in bilen till Volvo, och börja göra enkla grejor själv? Eller är priset för ovanstående i rätt nivå?
Låt säga att servicen ligger runt 2000-2500kr och resten är bromsskivor och belägg + arbetskostnad..

Jag rekommenderar hellre att köpa delarna och sen be någon mindre-verkstad hjälpa dig att demontera/montera dom nya skivorna. (eller så kan du också göra det själv med hjälp av youtube-klipp som finns på svenska eventuellt och nyligen*) om du vill mecka själv.

T.ex. från mister-auto har dom erbjudande på bromsskivor samt belägg: https://www.mister-auto.se/bromsbelagg- ... 60-7228-2/ (belägg) och skivor: https://www.mister-auto.se/bromsskiva-f ... 28-0154-1/ - sen vid kassan, lägg till "mister20" så får du ytterliggare 20% off. och det kommer kosta det cirka ~1500kr för bromsskivor och belägg som är av bra kvalité. du sparar in flera tusen som du kan lägga på service och mindre verkstad och fortfarande hålla ner kostnaden som då ligger på 8700kr
#1343724
Det är dyrt.
Årsservicen gissar jag ligger runt 3500-4000, så dryga 4500kr för bromsfixen.
Om du köper delarna till bromsjobbet själv behöver du detta:
IMG_2795.PNG
IMG_2795.PNG (86.2 KiB) Visad 3787 gånger
Och ska du ha allt till servicen behöver du ytterligare:
IMG_2796.PNG
IMG_2796.PNG (86.29 KiB) Visad 3787 gånger
Under förutsättning att det inte är några intervalltillägg typ tändstift eller luftfilter motor.
Ska även sägas att det är inte sällan, utan snarare vanligt att bromsskivorna sitter rejält fast på naven. Du kan fort få slägga i 10-15 minuter för att få av dom, har du otur tar det ännu längre tid. Även bultarna till bromsbyglarna kan sitta överjävligt hårt, och gå trögt hela vägen ut.
Sen behöver du renslipa naven noga med typ vinkelslip med stålborste eller liknande, samma med bromsbyglarna. Så det kräver lite arbetsinsats och en del verktyg.
Standard forumsvar är att alla klarar det själv med en skiftnyckel i ett vattenfyllt dike, men så är inte fallet alla gånger.
#1343728
Haha, tack för alla svar!
Jag skickade ett mejl till Volvo-verkstaden och frågade vad är det som är så jävla dyrt.
Hittade den här videon så det ser enkelt ut, men som @TommyP86 sa, har också erfarenhet av det, att det kan sitta åt ordentligt.



Jag ska se vad volvoverkstaden svarar på mitt mejl, kanske kan pressa ned priset, annars bokar jag av tiden helt enkelt. Har ju fixat och donat en del själv med min förra Ford, så det är väl dags för att börja det med V70:an också. :)
#1343736
Vantskruv skrev: ons 23 okt 2019, 11:52 Nice, ska mejla min Volvoverkstad och avboka. Känns som man blir skinnad faktiskt. :bored:
Verkligen, hutlösa pengar.. Om du i framtiden vill byta bak-bromsarna så finns det även guide hos bägge jag länkade. som båda har utfört.

Skulle aldrig ens tänka mig byta bromsskivor hos någon ÅF. Jag köper hellre delarna och sen ber jag en mindre verkstad göra för minst hälften, 3/4 av arbetskostnaden ÅF tar eller om hade tid skulle jag meckat själv.
#1343742
Tack så mycket @UnleashFusion, kände det i magen att nåt var fel med det där priset.
Irriterande också är att det finns ingen data som talar om VAD som behöver göras NÄR i min fordonsdokumentation. Ska försöka hitta nån dokumentation om detta. Har för mig Haynes har den datan angiven i sina böcker, men hittar bara Haynes böcker för Volvo V70 07-12, själv har jag en 2013 års modell, men borde kanske inte vara sån stor skillnad hoppas jag...
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]