- tis 22 okt 2019, 21:14
#1343644
Hej.
Är ny som medlem på forumet (tack för insläpp) men har haft flera tillfällen att följa många trådar. Ofta bra råd o tips.
Nu har jag dock stött på patrull ordentligt och provar här. Tacksam för alla tips, lätt att låsa i tanken när man bara resonerar själv.
Till sak.
Har en xc90 v8 -05 med ca 20000mil.
Från början misstände den pga vatten och olja i tändstiftsutrymme för cyl nr2 och nr4 . Vattnet kom säkert fr ngn motortvätt och oljan fr en otät ventilkåpspackning.
Sög upp allt slask, rengjorde och bilen gick som en peng. Ngr veckor senare skulle packningen bytas, inte särskilt svårt men medför att man även byter insugspackningar mm. Två av fyra jordpunkter till tändspolarna gick sönder vid demontering, de är väl reparerade och jordar t-spolarna galant.
Väl ihop och redo för start, går igång bluddrande för att efter ngr sekunder bluddra än mer och tänder motorlampan.
Felkoder gäller: misfire cyl 2, 4, 6, 8 + random. Samma bank alltså.
Första tanken är såklart att man slarvat m ngt. Efter att sett över t-spolar mm tar jag bort insugets övre del för att komma åt spridare och kablage. Hittar inga slarvfel men misstänker att det ändå kan ha kommit skräp i spridarna, varpå de demonteras och rengöres/sköljs. Insugskanaler i topp o grenrör dammsögs innan montering.
# Nya t-stift, bosch på oe-nummer.
# Spridana lossas och spolas ur.
# Går igenom allt på nytt, slangar, kabelstycken mm.
# Mäter kablage till spridare.
# Testar jordpuls till spridare.
# Skiftar plats på t-spolar, fortf samma felkoder.
# Bränsletryck, över 50psi i railen.
# Batteri och laddning, lite svårt att göra rättvis mätning när motorn går så pass illa. ECU visar ändå drygt 14V vid 750/800rpm. Tycker dock att halvljusen flimrar. Batteri OK!
Börjar misströsta lite nu i takt med att idéerna tar slut. Har även provat att koppla ur lambdasond, inget resultat annat än felkod.
Tacksam för tips/Fredrik
Är ny som medlem på forumet (tack för insläpp) men har haft flera tillfällen att följa många trådar. Ofta bra råd o tips.
Nu har jag dock stött på patrull ordentligt och provar här. Tacksam för alla tips, lätt att låsa i tanken när man bara resonerar själv.
Till sak.
Har en xc90 v8 -05 med ca 20000mil.
Från början misstände den pga vatten och olja i tändstiftsutrymme för cyl nr2 och nr4 . Vattnet kom säkert fr ngn motortvätt och oljan fr en otät ventilkåpspackning.
Sög upp allt slask, rengjorde och bilen gick som en peng. Ngr veckor senare skulle packningen bytas, inte särskilt svårt men medför att man även byter insugspackningar mm. Två av fyra jordpunkter till tändspolarna gick sönder vid demontering, de är väl reparerade och jordar t-spolarna galant.
Väl ihop och redo för start, går igång bluddrande för att efter ngr sekunder bluddra än mer och tänder motorlampan.
Felkoder gäller: misfire cyl 2, 4, 6, 8 + random. Samma bank alltså.
Första tanken är såklart att man slarvat m ngt. Efter att sett över t-spolar mm tar jag bort insugets övre del för att komma åt spridare och kablage. Hittar inga slarvfel men misstänker att det ändå kan ha kommit skräp i spridarna, varpå de demonteras och rengöres/sköljs. Insugskanaler i topp o grenrör dammsögs innan montering.
# Nya t-stift, bosch på oe-nummer.
# Spridana lossas och spolas ur.
# Går igenom allt på nytt, slangar, kabelstycken mm.
# Mäter kablage till spridare.
# Testar jordpuls till spridare.
# Skiftar plats på t-spolar, fortf samma felkoder.
# Bränsletryck, över 50psi i railen.
# Batteri och laddning, lite svårt att göra rättvis mätning när motorn går så pass illa. ECU visar ändå drygt 14V vid 750/800rpm. Tycker dock att halvljusen flimrar. Batteri OK!
Börjar misströsta lite nu i takt med att idéerna tar slut. Har även provat att koppla ur lambdasond, inget resultat annat än felkod.
Tacksam för tips/Fredrik