Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343687
Hej!
Håller på att hjälpa en äldre man med information som dyker upp på hans Volvo V70 2013
Ett av meddelandena är "On Call - Avstängd"

Stämmer det att "On Call" är en tjänst från Volvo som alltid kostar något? (dyrt?)
Finns några alternativ att fjärrstyra t.ex. diselvärmaren?
(det är nog möjligen det enda jag skulle kunna "övertyga" / förklara för honom nyttan / funktionen av. - kanske)
#1343688
Ja det kostar, 345:- betalade jag sist.

Olika funktioner beroende på modell, min V50 från 2012 har värmaren med direkt start eller schemalagd start, körjournal, assistans via telefon vid olycka.

Edit:

*Bilens position (parkerad & avstängd)
*Visar om bilen är låst eller öppen.
#1343707
Cirka 350kr/år tycker jag är ett klipp för vad man får, men vi är alla olika med olika behov och ekonomi.
#1343727
När man inte har betalat på så länge att den är avstängd (SOS-funktionen fungerar alltid), då vill jag minnas att du måste in till en Volvoåterförsäljare för att få hjälp att få igång den ingen. Vet ägaren vilken PIN-kod han har?

Möjligen kan du skicka ett speciellt formaterat SMS, som startar värmaren, men jag är inte säker på att det heller fungerar, om Volvo on Call har stängts av, på grund av utebliven betalning. Priset har sänkts rejält på senare tid, så nu är det som skrivs ovan, några hundralappar per år. Inte över tusen kronor.
SIM-kortet finns redan inbyggt i bilen.

I nyare modeller (men inte 2013) finns även en koppling mellan navigatorn och telefonen. Du kan sitta var du vill och leta reda på ett resmål i din telefon, och sen skicka det till bilen. När du startar visar navigatorn att det finns ett mål den tagit emot, och kan lotsa dig dit. Så fungerar det i vår 2016, men inte i den från 2012.
#1343732
Jag handlade min bil begagnad privat med aktivt VOC, det var bara att knalla in hos återförsäljaren , i mitt fall Bilia, och förlänga/skriva över abonnemanget. Ingen överlåtelseavgift eller liknande i det fallet alltså. Tänk på att "den äldre mannen" kan behöva legitimera sig som ägare till bilen för överlåtelsen om det inte är gjort tidigare.
Utan att veta så gissar jag att andra lösningar att fjärrstyra värmaren blir dyrare.
#1343807
Jag köpte begagnad bil med avaktiverad voc. Köpte 2- årsförlängning på webben sedan hjälpte en av reservdelspersonalen hos en återförsäljare mig igång kostnadsfritt.
#1343999
Kommer nog att rekommendera honom att aktivera ett abonnemang, men kommer det en "massa" reklam/information?
ex. "dags för service... besök gärna..." "tid a fylla spolarvätska..." (vet inte vilken information som visas..)
Eller är det uteslutande ägaren som bestämmer vad som ska göras?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]