Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trasama
#1343615
Försökt söka på det hela dagen nu. Blir inte klokare. Men frågan lyder såhär.

Har en XC60 2009 och jag skulle behöva underhållsladda batteriet men kan jag koppla på plus till plus och minus till minus?
Eller vart gör jag det annars?
Nån som har en bild eller så för att visa hur den ska kopplas på?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
av dannesk
#1343618
Laddare med klämmor ansluter du precis som med start hjälp, + på batteriets + pol och jorden enklast på övre vänstra motorfästets bult som det står i manualen. Jag rekommenderar att du har en typ Ctek laddare med snabbkontakt och köper en sån här anslutning https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r363764000 och sätter på batteriets pluspol samt jordkabeln i chassiet enligt någon av fotona nedan.
laddning.jpg
laddning.jpg (100.75 KiB) Visad 4638 gånger
jordpunkt.jpg
jordpunkt.jpg (56.62 KiB) Visad 4638 gånger
Jord.jpg
Jord.jpg (51.9 KiB) Visad 4638 gånger
av Trasama
#1343620
Tack, men nu har jag inte en CTEK laddare. Utan bara något jag lånade av en kompis. Han sa att det var bara att koppla in minus på minus och sen plus i typ chassit eller så. Finns det någon risk att göra så eller funkar det tills man införskaffat sig en CTEK laddare vid löning?
av agh39
#1343631
Gör du så så händer ingenting, om du däremot gör som dannesk visat och gjort sig möda med att försöka hjälpa dig så går det bra.
Plus på plus, minuskabeln från laddaren till valfri jordpunkt i motorrummet i den ordningen.
Att du inte ska ansluta minuskabeln på minuspolen på batteriet har att göra med att då vet inte datorn i bilen hur mycket ström batteriet har eller hur mycket den ska skicka till batteriet fortsättningsvis på grund av en modul som sitter på minusplinten.
Senast redigerad av 1 agh39, redigerad totalt 0 gånger.
av ridax
#1343639
Trasama skrev: tis 22 okt 2019, 20:07 Tack, men nu har jag inte en CTEK laddare. Utan bara något jag lånade av en kompis. Han sa att det var bara att koppla in minus på minus och sen plus i typ chassit eller så. Finns det någon risk att göra så eller funkar det tills man införskaffat sig en CTEK laddare vid löning?
Tror det blir fint fyrverkeri... ;-)
av frippe64
#1343658
Trasama skrev: tis 22 okt 2019, 20:07 Tack, men nu har jag inte en CTEK laddare. Utan bara något jag lånade av en kompis. Han sa att det var bara att koppla in minus på minus och sen plus i typ chassit eller så. Finns det någon risk att göra så eller funkar det tills man införskaffat sig en CTEK laddare vid löning?
Risken är ju att laddaren går sönder av kortslutningen, i bästa fall kanske bara en säkring i den går.

Krångla inte till det, plus till plus och minus till minus.
Har bilen BMS, nolla den när laddningen är klar.
av dannesk
#1343661
frippe64 skrev: Risken är ju att laddaren går sönder av kortslutningen, i bästa fall kanske bara en säkring i den går.

Krångla inte till det, plus till plus och minus till minus.
Har bilen BMS, nolla den när laddningen är klar.
Krångla till det är ju att inte sätta jorden i chassiet, det är ju så man sak göra.

Krångla till det för TS som är osäker är ju det du beskriver med nollställning av BMS via VIDA eller att leta fram kontakten på baksidan batteriet som ska lämmnas urdragent ett tag.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1343702
På en XC60 MY09 kan du koppla plus och minus direkt på batteriet, inga problem alls. Så underhållsladdade jag min MY09 under 8 års tid.... Plus på plus och minus på minus, inget annat....
av frippe64
#1343798
dannesk skrev: tis 22 okt 2019, 21:50
frippe64 skrev: Risken är ju att laddaren går sönder av kortslutningen, i bästa fall kanske bara en säkring i den går.

Krångla inte till det, plus till plus och minus till minus.
Har bilen BMS, nolla den när laddningen är klar.
Krångla till det är ju att inte sätta jorden i chassiet, det är ju så man sak göra.

Krångla till det för TS som är osäker är ju det du beskriver med nollställning av BMS via VIDA eller att leta fram kontakten på baksidan batteriet som ska lämmnas urdragent ett tag.
Nu kan ju TS inte riktigt skilja på minus, plus och jord, och tänkte koppla plus till jord.
Det blir enklare för honom att bara koppla plus till plus, och minus till minus, eller svart till svart och röd till röd.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]