Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik400
#1343644
Hej.
Är ny som medlem på forumet (tack för insläpp) men har haft flera tillfällen att följa många trådar. Ofta bra råd o tips.
Nu har jag dock stött på patrull ordentligt och provar här. Tacksam för alla tips, lätt att låsa i tanken när man bara resonerar själv.

Till sak.
Har en xc90 v8 -05 med ca 20000mil.
Från början misstände den pga vatten och olja i tändstiftsutrymme för cyl nr2 och nr4 . Vattnet kom säkert fr ngn motortvätt och oljan fr en otät ventilkåpspackning.
Sög upp allt slask, rengjorde och bilen gick som en peng. Ngr veckor senare skulle packningen bytas, inte särskilt svårt men medför att man även byter insugspackningar mm. Två av fyra jordpunkter till tändspolarna gick sönder vid demontering, de är väl reparerade och jordar t-spolarna galant.
Väl ihop och redo för start, går igång bluddrande för att efter ngr sekunder bluddra än mer och tänder motorlampan.
Felkoder gäller: misfire cyl 2, 4, 6, 8 + random. Samma bank alltså.
Första tanken är såklart att man slarvat m ngt. Efter att sett över t-spolar mm tar jag bort insugets övre del för att komma åt spridare och kablage. Hittar inga slarvfel men misstänker att det ändå kan ha kommit skräp i spridarna, varpå de demonteras och rengöres/sköljs. Insugskanaler i topp o grenrör dammsögs innan montering.

# Nya t-stift, bosch på oe-nummer.
# Spridana lossas och spolas ur.
# Går igenom allt på nytt, slangar, kabelstycken mm.
# Mäter kablage till spridare.
# Testar jordpuls till spridare.
# Skiftar plats på t-spolar, fortf samma felkoder.
# Bränsletryck, över 50psi i railen.
# Batteri och laddning, lite svårt att göra rättvis mätning när motorn går så pass illa. ECU visar ändå drygt 14V vid 750/800rpm. Tycker dock att halvljusen flimrar. Batteri OK!

Börjar misströsta lite nu i takt med att idéerna tar slut. Har även provat att koppla ur lambdasond, inget resultat annat än felkod.

Tacksam för tips/Fredrik
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1343675
Du har ingen skada på kablaget till spolarna? Nu är jag lite osäker på hur spolarna till åttan ser ut, men är det ett gummiskydd på dem så ska dem kollas efter sprickor / skador. Ingen slang som lossnat från luftburken?
av Fredrik400
#1343681
Nix, inga skador på kablage. Har flyttat runt spolar på flera platser och de ger gnista överallt. Slangar kollade.
av Jonas_latt
#1343731
Ingen chans att du har fått kablar till spolarna fel? Jag köpte en gång en v70. Som gick orent. Felsökte i flera dagar. Slutade med att kablarna va ihop blandade till tändspolarna. Osäker hur det är på 8or. Men på vanliga 5 or kan man sätta de fel ändå om det ser så logiskt ut.
av MickeM
#1343915
Blir stiften sura?
Annars kan du ju lika gärna ha problem med spridarna på den motorsidan.

Inte ens sett denna Volvo V8, men har du två fuelrail kan det ju vara så.
av Fredrik400
#1343991
Tack för alla tips.
Har inte kollat knacksensorer, det är väl nästa steg då det är dem som i första hand registrerar misfire.
Kablagen till spolarna går inte att förväxla, väldigt korta kablar ut fr piskan.
Railen är gemensam för alla 8, dock blir stiften blöta.

Uppdaterar im, insuget åker bort igen, kollar knacksensorer, packningar kanske komp. Tycker halvljuset flimrar en del, testade laddning men när motorn går så illa så är inte förutsättningarna de bästa. Mkt mystiskt då den gick felfritt innan.
av Fredrik400
#1344518
Hej igen.
Har nu mätt div kablage, knacksensorer mm utan att hitta något fel. Skiftade spridare nr2 till nr3, också utan ngn förändring. Vid ett tillfälle sattes misfire till andra banken, nr1 nr5 nr7. 1an har haft felkod förut men ej konsekvent. 3, 5 och 7 har inte haft det.
Detta börjar lukta mjukvara, kan det bli skador/nollställn om tändningsläge II slås på med div komponenter urkopplade? Kontroll av det och ev omprogramering är väl bara Volvo som gör?!

Fortfarande tacksam för tips o idéer.

Trevlig kväll på er

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen