Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMaxi
#1343266
Hej! Bakrutan gick i tusen bitar du farsan backade in i ett räcke.

Nu till frågan, skiljer sig rutorna åt om bilen har larm eller inte? Eller passar rutorna från 96-2000 rakt av?

Om man plockar bort en komplett lucka från skroten, skiljer sig ngt mellan årsmodellerna?

Har sett att vissa tidiga har låscylinder i luckan medans de nyare har det ej.

Är det svårt att plocka bort en ruta? Verkar vara enklare med en komplett lucka.

Tacksam för svar:

Hälsn Jan
av volvo94
#1343438
Kan du inte ta det genom försäkringen, det är ju smidigare än att byta lucka eller rutan själv.
Det är bara säga att rutan imploderade/"exploderade"
Kostar väl 15 - 18 hundra kr.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1343494
Får jag vindrutan sönder slagen på parkeringen får jag inget med halv. Samma om jag gör sönder den. Förr fick man ersättning med halv efter självrisk . Jag har själv åkt på det.
Jag Har LF tänkte byta men det var samma på de flesta.
av Erik Å
#1343502
Bakrutan är limmad på luckan, jag hade jätteproblem att få loss listen under rutan eftersom den hade fastnat bitvis i limmet. Den satt bra, jag lovar.. Tvivlar starkt på att man kan få loss en ruta utan att förstöra den.
Antenner för larm, radio och annat sitter såvitt jag vet på sidorutorna bak, tror bara det är värmeslinga i bakrutan.
Låscylindern är inte monterad på -00 men hål finns förberett så det är bara att trycka i den.
Vet inte hur det är med kabelstammen om man skulle ta en lucka från skroten... Har inte sett något kontaktdon uppe i taket så det är nog risk att man måste ta bort insidan på luckan och koppla loss alla sladdarna där de sitter inkopplade på skyltbelysning, c-lås, elruta, bromsljus osv och sen lirka ut hela kabelstammen ur luckan. Omvänt vid montering förstås :-)
av volvo94
#1343575
Jag har bytt bakrutan på försäkringen (halv), den bara gick sönder utan någon direkt orsak. Och ingen brydde sig om orsaken heller.
Jag hade LF eller Aktsam.
Stenskott kan man väl få på fler rutor än fram.
av volvo94
#1343578
Glasrutor
Försäkringen gäller när vind-, sido- eller bakrutan spräckts, krossats eller gått sönder. Försäkringen gäller inte för skada som skett när fordonet kolliderat, vält eller kört av vägen. Självrisken är 1 800 kronor. Repareras rutan istället för att bytas är självrisken 100 kronor per stenskott.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1343593
Det verkar somdet är skillnad vem man snackar med då godtyckligt med andra ord. Jag fick själv betala vindrutan när den vart sönder slagen för nåra år sedan.
Ringde runt o kolla de jag snacka med sa att det var så nu :-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1343605
halvförsäkring täcker givetvis inte skadegörelse när bilen inte är i trafik(dvs, parkerad t ex.). Däremot täcker det t ex spruckna vindrutor om det orsakats av t ex en stenskott. Och det är det man säger till försäkringsbolaget - inte att någon har haft sönder den på flit ;-)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]