Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343521
hej
jag har nu köpt mig en Volvo V60 årsmodell 2017 och skall snart byta till vinterdäck. Jag har en garagedomkraft, men vart är lyftpunkterna på bilen? (står inte i manualen). Jag ringde Volvo där en tekniker sa jag skulle sätta garagedomkraften där Volvos/bilens egen domkraft skall sättas men det måste vara fel (den plåten lär böjas tänker jag), fick sedan prata med ytterligare en tekniker på Volvo som inte ville svara vart man sätter en domkraft då han inte visste. En granne sa att man lyfter strax bakom framhjulet o lyfter hela sidan men sedan kunde han inte peka ut vart?

En annan fråga- låsbultar, min bil har låsbultar och jag har "nyckel" men lossar man dessa som vanlig bult med ett ledhandag o drar bara hårt? Jag har förstått att man inte skall sätta dit dom jättehårt. Jag har beställt nya hjulmuttrar o tänkte inte sätta tillbaka dom men efter grannen blev av med sina däck för två veckor sedan (också en V60) så funderar jag på fortsätta ha låsbultar.
#1343524
Står i manualen Innehållsförteckning - 10 Underhåll och service - Lyftning av bilen sid 362
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/340 ... P20234.pdf


Även här med
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g-av-bilen
8EBB7E3E-9D5C-4DB6-A891-34895207C605.jpeg
8EBB7E3E-9D5C-4DB6-A891-34895207C605.jpeg (86.98 KiB) Visad 5847 gånger
Låsbutlar, ja det kan göra nytta eller mer skada. Har skippat de då om de vill ha dem så går det hyfsat lätt att få av de ändå eller så får man som min granne sönderslagenn ruta och uppbruten dörr med våld för att komma åt bultnyckeln från bagaget :-/
#1343525
Plåten böjs inte , jag har använt garagedomkraft med gummikudde där.
Föredrar dock att lyfta innanför stänkskyddet på den lyftpunkten så lättar även bakhjulet.

Låsbultarna ska man väl kunna dra med samma moment som övriga men är man van vid den gamla Volvo låsarna så tar man det försiktig och bara drar till lite för hand.
De nya är dock bättre.

Även jag skippar dem numera.

/M
#1343654
Ted68 skrev:Plåten kan allt böja sej, det gjorde den på min. Så jag lyfter så som Magnus-B säger, alltså lyftpunkten som ligger innanför plåten och lyfter fram och bak samtidigt.
Precis, jag böjde plåten fram på min V70 med stor, hård gummipuck vid första lyften och ÅF har böjt plåten på min nya XC60 på förra servicen på båda framfästena. Har sett en uppsjö Volvos med böjda framfästen så spontant så känns det som det är fler som är böjda än inte, är ju bara en tunn plåt som sticker ner ett antal mm under förstärkningarna. Bakre punkten däremot så är det 3st sammanfogade plåtar med en mittre förstärkning så där är det inge problem alls.

Lyfter man på främre området innanför originalplåten så ska man försöka lyfta närmare kanterna där det är starkare, jag lyfte i mitten på ena sidan med en stor lyftpuck som täckte hela området på XC60n och plåten buktar nu lite uppåt i mitten vilket iofs inte gör något mer än att man blir irriterad.
#1407763
Jernhand skrev:Hur mycket behöver man lyfta? Räcker det med en som klarar 300 mm? V60.
Tänkte på hur dyr domkraft man behöver. Har tillgång till en av dom billigare.
Köp en modell bättre domkraft som är lite kraftigare och är lite längre så det inte blir svajjigt när du lyfter bilen.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-005933/
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]