Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1343179
Jag körde ett litet ljustest igår för skojs skull.

Bilen som användes är en S70 -00 med helt nya strålkastare. Lamptyp H7.

Jag testade Biltemas H7 premium lampa som ska vara "deras bästa lampa" enligt deras egna utsago.

Den ställdes mot GE megalight ultra +150% som beställdes från lichtex.

Väldigt stor skillnad på lamporna. Ljusbilden va märkbart bättre på GE-lampan. Jämnare ljusflöde över vägen och märkbart starkare ljus. Mätning med ljusmätare visade 94 lux för Biltemas lampa i starkaste punkten medans det va 120 lux för GE. En betydlig skillnad alltså både uppmätt och rent synligt.

OBS! Lux-mätningen gjordes på ett inte uppmätt avstånd mellan bil och vägg så resultatet går inte att jämföra med andra mätningar.
av Erik Å
#1343182
Besiktade min R19 en gång för länge sen när jag hade satt i Biltemas H4-lampor i den. Fick nedslag på felaktig ljusbild och besiktningsmannen började skruva ner halvljuset. Jag nämnde något kritiskt om Biltemas lampor och besiktningskillen sa -"Du är inte den första" :-D Sen blev det aldrig mer BT:s lampor
Jag använder Philips H7 X-tremeVision +130% i V70:n numera, har fått för mig att de ger mest ljus för pengarna och ändå har rimlig livslängd. Köpte dem billigt på Jula när de hade kampanj..
Använder dimljusen (LED) som varselljus dagtid för att spara timmar på halvljuslamporna så de är fräscha när man verkligen behöver dem.. Spar förhoppningsvis några droppar bensin också, har bytt till LED i parkeringsljus, bakljus och skyltbelysning
Köpte ett par Philips H7 RacingVision +150% också, de har rätt kort livslängd men tanken var att ha dem i helljuset som inte används så mycket
Kan tänka mig att generatorns faktiska laddningsspänning (och eventuellt spänningsfall i ledningar, reläer och korroderade kontakter) påverkar ljusstyrka och livslängd i hög grad på en gammal bil. För att inte tala om hur immiga reflektorerna blir med tiden. Köpte nya strålkastare (kinakopior) hos vparts, det blev ett jättelyft ljusmässigt. Har bättre ljus än när bilen var ny. :-)

Edit: Egentligen borde man koppla in voltmeter över lamphållaren och kolla. Rätt spänning är en förutsättning för att lamporna ska lysa som avsett..
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 852/#tab04
Senast redigerad av 8 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1343183
Samma erfarenhet här, hade biltemas H8 i dimljusen, och vi försökte till och med justera tillsammans på besiktningen utan att få till det. Åkte och köpte Osram istället, gick igenom utan problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343380
Vad menar dom med 150% plus respektive 130% plus?? Är det 150/130% högre effekt? Eller tillverkas dom med 130/150% bättre material/noggrannhet? Är deras "vanliga" lampor 75% resp. 65% sämre då? Då lyser dom inte mycket.... Jag körde för många år sedan en Mazda Pickup med dubbla 5.3/4" strålkastare. Jag hade 90/130W lampor i dom yttre strålkastarna och 55/130W i dom inre (hade automatiskt halvljus i dom inre). Hade jag 150% plus då? (60 + 150% = 130) Där var i alla fall ett 7-j-vla ljus. Bilprovningen sa' aldrig något om detta. Hade en rad med reläer på varje innerskärm kopplade direkt på generatorn för att driva dom utan att elda upp original kablage. Körde så i många år, har nog aldrig haft en bil med så bra ljus (utan extraljus).
av Erik Å
#1343381
Det är påstådd ljustyrka (eller räckvidd på ljuskäglan) jämfört med någon slags "standard" (kanske den sämsta lampan på marknaden :-) ). Effekten är lagstadgad, ljusflödet vet jag inte..
På wiki står för H7: "12V: ECE approved Luminous flux: 1,500 lm ±10%", ska man då tolka "130%" som 1.3 * 1500-10% = 1755 lm? Men isåfall uppfyller de ju inte ECE..?
Förmodligen är det en hel del luft i marknadsföringen men det går att göra vissa tekniska förbättringar, t.ex. metallfilm på glaset ska reflektera tillbaka en del av ir-strålningen så att den hjälper till att värma upp glödtråden i stället för att gå förlorad. Kanske har man lagt mer möda på att rikta ljuset dit det gör mest nytta?
Helt klart är det skillnad på hur bra olika fabrikat lyser upp vägen trots att de har samma effekt. Skräplamporna kanske ligger en bra bit under 1500 lm? Sen kan man ju fundera på om ECE-värdet verkligen mäts vid 12V, systemspänningen är ju faktiskt 13.6V.
av Erik Å
#1343410
Om man vill ha ut de sista metrarna i längd på halvljuset gäller det förstås att ha strålkastarna justerade så högt det är tillåtet. Det går faktiskt att få till rätt exakt höjdjustering med enkla medel:
Man ger sig ut i skymningen och letar upp en plan parkeringsplats som slutar i en vit husvägg (brukar gå att hitta vid varuhus mm), och ställer bilen så fronten är typ 20m från väggen. Mät med ett måttband vid strålkastaren hur högt över marken centrum på ljuskäglan är. Stega upp avståndet till väggen och mät med måttbandet från marken upp till gränslinjen på halvljuset där det träffar väggen. Linjen är inte knivskarp man får försöka mäta mitt i linjen så gott det går. Man kan täcka över den andra strålkastaren så blir det lättare att se linjen från en strålkastare i taget
Sen återstår den avancerade matematiska operationen att räkna ut om ljuskäglan har "dippat" 1% av avståndet som lagboken kräver. På 20m alltså 20 cm. Stämmer det inte så justerar man höjdläget på strålkastarna. Tomt i bagaget, halv tank och manuell strålkastarjustering på högsta läget borde vara det optimala utgångsläget?

Har man tillgång till en laserpekare och har två likadana träklossar, typ 5-10 cm höga, så kan man kompensera bort eventuell lutning på parkeringen plus att det är rätt kul att leka med laser. :-) Man lägger ena klossen vid framhjulet, den andra vid bakhjulet och så lyser man med laserpekaren över båda så att ljusstrålen precis tangerar klossarnas översidor, och markerar på väggen (förslagsvis med tejp, inte sprayfärg :-) ) var laserpricken hamnar. Då har man fått ett referensplan utifrån bilens position. Kom bara ihåg att dra bort klossarnas höjd vid mätningen vid strålkastarna. På väggen mäter man från laserpricken/tejpmärket upp till halvljusets gränslinje.

Klart att man kan låta en verkstad fixa justeringen men det är ju inte lika kul :-D
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1343412
William85 skrev: mån 21 okt 2019, 18:19 Jag tror effekten är reglerad, så ”kryphålet” är att öka ljusmängden med samma effekt...
Visst är det märkligt att skillnaden är såpass stor om nu alla lamporna ger föreskrivet ljusflöde 1500 lm ±10%
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343415
Erik Å skrev:Det är påstådd ljustyrka (eller räckvidd på ljuskäglan) jämfört med någon slags "standard" (kanske den sämsta lampan på marknaden
Du har säkert rätt, jag skrev ovan inlägg med "en glimt i ögat" bara för att jag tycker illa om dessa skriverier om 100%bättre när det i verkligheten rör sig om kanske 10%, i bästa fall 20%. En sak som dock är sanning om billjus, 20% högre spänning = 50% mer ljus. Har ni problem med dåligt ljus, montera relä, så korta kablar som möjligt och matning direkt från generatorn där är spänningen högst. Kan du öka spänningen från typ 12,5V vid glödlampan (inget ovanligt på lite äldre bilar) till 14,5V (inte omöjligt) får du 50% mer ljus. Jag har gjort så på min 745-a och har 14, 5V vld glödlamporna (ny laddningsregulator) och ett ordentligt bra och vitt ljus (Biltemas "Premiumlampor") :-)
av Erik Å
#1343417
Håller med, det är lite av bondfångeri att skriva +130% när det faktiskt handlar om +30%. De där 100 första procenten har vi ju redan med standardlamporna :-D
En sak till som inte många tänker på: lampor tappar rejält med ljusstyrka långt innan de slocknar. Det gäller för alla typer av lampor, halogen, xenon, LED osv även om degraderingen kommer senare för de som har lång livslängd redan från start.. Så det gör stor skillnad att sätta i fräscha halogenlampor i halvljuset innan vintermörkret faller.
Hoppas på att Jula har kampanj på Philips-lampor även i år, de hade -50% (på priset, inte på ljusstyrkan) förra gången jag köpte!

Haha.. kollade på X-tremeVision-förpackningen. Det står med liten text "Up to" innan fetstil "130%" och "more brightness" :-D Utlovad livslängd ca 450h
Bifogar diagram som visar sambandet mellan spänning, livslängd och ljusstyrka för vanliga glödlampor. (ELFA faktasidor) Halogenlampor är förmodligen snarlika. RacingVision ligger förmodligen långt till höger på kurvorna redan från start, 180 timmars livsläng mot standardlamporna som har uppemot 1000 timmar. Utlovat +50% ljus stämmer ju med diagrammet :-)
Bilagor
Lamplivslängd.JPG
Lamplivslängd.JPG (31.13 KiB) Visad 9242 gånger

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]