Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av firefightern
#1343105
Är det nån här inne som har erfarenhet från att gå ifrån H7 glödtrådslampa till att uppgradera med LED ljus ,är det värt 1000spänn eller blir det en dålig affär med kasst ljus som resultat.
vore häftigt annars att få ett knallvitt sken på helljuset än detta pissgula dålig sken som helljuset annars ger.
NÅN som kan svara seriöst på detta...

XC60 D4 "polestar engineerd -17
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1343108
firefightern skrev: lör 19 okt 2019, 19:00 Är det nån här inne som har erfarenhet från att gå ifrån H7 glödtrådslampa till att uppgradera med LED ljus ,är det värt 1000spänn eller blir det en dålig affär med kasst ljus som resultat.
vore häftigt annars att få ett knallvitt sken på helljuset än detta pissgula dålig sken som helljuset annars ger.
NÅN som kan svara seriöst på detta...

XC60 D4 "polestar engineerd -17
Du har väl H9 i den?
Jag har monterat nya xenonlampor, det är en bra bit på vägen.
Gjorde ett försök med LED, men de jag hade gick inte att vrida fast i hållaren i lyktan då fästet på LED-lampan var plats och "klorna" i fattningen var tjockare än på en vanlig H9.
Där de ska vridas fast i strålkastaren måste "klorna" vara lika tunna som på en vanlig H9.
Användarvisningsbild
av firefightern
#1343210
Ok!låter som det kanske finns en liten sportslig att prova i alla fall... Tack såå mycket för era svar, Mates...
Användarvisningsbild
av ER
#1343409
Har testat tre olika kit. Första var ett på fläktlöst 15W med monsterdioder och totalt avsaknad av vettig ljusbild samt betydligt mindre ljusutbyte än förväntat.
Andra var ett med CREE XHP50 chip på 6000 lumen dvs 6000 lumen per par i TEORETISK ljus och på sin höjd 5000 lumen i faktiska lumen, dvs. vad som avges med reflektor uppmätt i ljuslabb och närmast verkligheten. Finns ett mellanting utan reflektor också men ej relevant då det enbart är faktiska värdet som är av intresse.
Även denna saknade ljusbild värd namnet och det beror helt dioden/XHP50 som är på tok för stor fyskiskt för att kunna mäta sig med en glödtråd vad gäller ljusintensitet. En Philips ZES däremot är en liten diod och jämförbar med en glödtråd vad gäller ljusintensitet och ju mindre diod ju högre intensitet om uteffekten är den samma.
Jag har i mina nuvarande LED i helljuset just dessa ZES och det ger korrekt ljusbild men har inte lika "fantastiska prestanda" pga att dom säljs med faktiska värdet i fokus.
Enda LED kit värt besväret är OWL för H4 samt H7 samt IPF för övriga men även H4 så dessa har det fokus som krävs även på helljuset.
För mig var LED värt varenda krona nu när jag hittat rätt då helljuset används korrekt och enbart är komplement till extraljus och ramp, inte aldrig nån någonsin form av ersättning för att "slippa" riktig belysning för då blir man enbart besviken då LED lyser BRETT men kortare än halogen och i mångt och mycket mer användbart då bredd är minst lika viktigt som längd, i många fall viktigare.
Användarvisningsbild
av firefightern
#1362636
Kalas Tack för denna information ang LED eller Xtraljus plankor... ska sticka och köpa dessa på en gång å få i bilen

Tack Tack tack.... :-)
Användarvisningsbild
av McQueen
#1363474
Jag genomförde en hel del mätningar i ljus-lab av LED-lampor med H7-sockel för inte så länge sedan. De flesta – utom ett par billiga från Aliexpress – gav avsevärt mer ljus än halogen, även de dyraste halogen.
Bilagor
Skärmavbild 2020-02-08 kl. 19.33.53.png
Skärmavbild 2020-02-08 kl. 19.33.53.png (52.42 KiB) Visad 1315 gånger
Användarvisningsbild
av firefightern
#1363541
Tack för din fantastiska presentation med scheman å allt av dessa LED Lampor, nja då får man väl grunna lite på vilken som passar bäst i My17 VolvoXC 60an i dessa trånga utrymmena och med hänsyn till kraftigare ljus..
Tack tack,, McQueen

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]