Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackan41506
#1343405
Hej jag undrar hur man kan bygga om en V70 till en a traktor, vad man behöver och hur mycket kostnaden kommer att vara, försökte leta upp på andra forum men lyckades inte hitta ett ordentligt svar, dock så har jag sett att folk lägger märke till att v70 är framhjulsdriven och att det skapar problem. Kan själv knappt någonting men undrar bara.
Senast redigerad av 2 mackan41506, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1343419
Det svåra med framhjulsdrift är ju att det i så fall behövs planetväxlar på drivaxlarna som ersättning för den bakre lådan på en bakhjulsdriven a-traktor. I och med nya reglerna med h-reg så kan man få igenom den med regulator och enkel låda men reglerna tolkas olika på olika ställen så det är inte säkert att det går igenom. Att ha kontakt med den station som ska sköta registreringsbesiktningen är viktigt. Och gärna kolla med den innan man börjar bygga för att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1343451
Nä ta nått med drivning bak, Felhjulsdriven A traktor kan du ju inte ha blir det ju jävla tråkigt för dig :-)
av mackan41506
#1343457
gubbstrutt skrev: mån 21 okt 2019, 20:36 Nä ta nått med drivning bak, Felhjulsdriven A traktor kan du ju inte ha blir det ju jävla tråkigt för dig :-)
Aa men eftersom jag redan har en v70 så tänkte jag ju liksom använda den.
av mackan41506
#1343467
Marlboroman skrev: mån 21 okt 2019, 18:47 Det svåra med framhjulsdrift är ju att det i så fall behövs planetväxlar på drivaxlarna som ersättning för den bakre lådan på en bakhjulsdriven a-traktor. I och med nya reglerna med h-reg så kan man få igenom den med regulator och enkel låda men reglerna tolkas olika på olika ställen så det är inte säkert att det går igenom. Att ha kontakt med den station som ska sköta registreringsbesiktningen är viktigt. Och gärna kolla med den innan man börjar bygga för att vara på den säkra sidan.
Ok, men är dessa planetväxlar dyra, samt är det mycket mer jobb än till exempel än bakhjulsdriven ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1343570
Ska man köpa nya växlar så är dem rätt dyra. Dessutom ska man få fast dem på drivaxlarna på något vis. Men det går ju att få tag i billiga växlar och att montera dem behöver väl inte vara svårt heller för den som kan sånt. Kan man få igenom den med h-reg och enkel låda så är det ju inga bekymmer, men ska man ha dubbla lådor så är det enklare med bakhjulsdrift
av mackan41506
#1343587
Marlboroman skrev: tis 22 okt 2019, 15:34 Ska man köpa nya växlar så är dem rätt dyra. Dessutom ska man få fast dem på drivaxlarna på något vis. Men det går ju att få tag i billiga växlar och att montera dem behöver väl inte vara svårt heller för den som kan sånt. Kan man få igenom den med h-reg och enkel låda så är det ju inga bekymmer, men ska man ha dubbla lådor så är det enklare med bakhjulsdrift
Och med h reg och växlarna så borde den bli laglig eller?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1343601
Ärligt talat skulle det nog faktiskt vara enklare att helt enkelt rakställa motorn och konvertera till bakhjulsdrift. Det är inte *så* mycket jobb faktiskt, om man kan svetsa dvs.
Byta framvagnen till t ex en från 960, slänga på en stel axel med 4-länk, kapa upp torpeden och en liten bit av kardantunneln för att göra plats åt lådan(t ex en M90 från 960 manuell, passar rakt på motorn), och sen bygga ihopp den igen, typ.
Lite jobb behövs på motorn, beroende på årsmodell. Är det en 97-98 med snigel-insuget och fördelare behövs det antingen bytas insug till nyare, göras hål för tomgångsmotorn och gasrullsfäste och fixa en adapterplatta så mekaniskt spjäll passar.
Fördelaren kommer antingen behövas frontmonteras(fult, men fullt funktionabelt, billigt, och enkelt), eller byggas om till ett så kallat "krabblock"(medelsvårt och råder lite delade meningar om hållbarheten på sådana), eller konvertera till COP(bästa alternativet, men dyrt och relativt svårt).
Ett helt nytt avgassystem behöver också byggas så klart, och tanken lär troligen bytas till något mer lämpligt(t ex montera en cell tank där reservhjulsbaljan normalt sitter).

Det låter som mycket jobb, men det är det faktiskt inte, relativt alltså...

Men det absolut enklaste, och säkerligen det billigaste, är att helt enkelt byta ut v70in mot en gammal 740 eller 940 och göra en sån till epa. Dom är, dessvärre i min mening, välbeprövade som epor och det finns god tillgång till delar, och kräver överlag inte speciellt mycket jobb.
av mackan41506
#1343608
Lucif3r skrev: tis 22 okt 2019, 19:04 Ärligt talat skulle det nog faktiskt vara enklare att helt enkelt rakställa motorn och konvertera till bakhjulsdrift. Det är inte *så* mycket jobb faktiskt, om man kan svetsa dvs.
Byta framvagnen till t ex en från 960, slänga på en stel axel med 4-länk, kapa upp torpeden och en liten bit av kardantunneln för att göra plats åt lådan(t ex en M90 från 960 manuell, passar rakt på motorn), och sen bygga ihopp den igen, typ.
Lite jobb behövs på motorn, beroende på årsmodell. Är det en 97-98 med snigel-insuget och fördelare behövs det antingen bytas insug till nyare, göras hål för tomgångsmotorn och gasrullsfäste och fixa en adapterplatta så mekaniskt spjäll passar.
Fördelaren kommer antingen behövas frontmonteras(fult, men fullt funktionabelt, billigt, och enkelt), eller byggas om till ett så kallat "krabblock"(medelsvårt och råder lite delade meningar om hållbarheten på sådana), eller konvertera till COP(bästa alternativet, men dyrt och relativt svårt).
Ett helt nytt avgassystem behöver också byggas så klart, och tanken lär troligen bytas till något mer lämpligt(t ex montera en cell tank där reservhjulsbaljan normalt sitter).

Det låter som mycket jobb, men det är det faktiskt inte, relativt alltså...

Men det absolut enklaste, och säkerligen det billigaste, är att helt enkelt byta ut v70in mot en gammal 740 eller 940 och göra en sån till epa. Dom är, dessvärre i min mening, välbeprövade som epor och det finns god tillgång till delar, och kräver överlag inte speciellt mycket jobb.
V70n är en 2004 eller 2005a tror jag. Det du skrev låter som ett jäkla stort projekt :-). Får se om man kan byta, trodde de egentligen bara var att sätta in h regg och planetväxlar. Kan inte heller svetsa så vet inte riktigt hur jag ska göra.

Är snart 15 så kan typ inte någonting om bilar eller bygge om bilar, ville egentligen bara pröva på något nytt men verkar som ett stort arbete, speciellt för nybörjare.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]