Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1342636
Car skrev:Min v60 byggs i Gent.
Min med... men den jag fick i våras byggdes i Göteborg och de har samma spec förutom färg.
av Dubbelpippi
#1343318
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... ion_plants

De flesta bilarna byggs ju ändå i Torslanda fortfarande och som flera tidigare skrivit går Torslanda på max. Tror nog att en del produktion "blir kvar" i Sverige, även om man lägger ut lite av V60-byggandet på Gent när efterfrågan är hög och kapaciteten låg i Torslanda.

Men för att återgå till första inlägget, spelar det egentligen någon roll var bilen är byggd?
Användarvisningsbild
av sony
#1343375
Monnier skrev: tis 15 okt 2019, 12:43 Någon får gärna rätta mig för jag har säkert blandat ihop sakerna

V60: Torslanda/Gent
V90: Torslanda
S90: Kina
S60: USA
Xc40 Gent
S90 lång Kina
Xc90 Torslanda

Det du skrev stämmer
av motorhuven
#1343560
Om det nu spelar någon roll? har väl Europasålda bilar byggs i Gent och USA bilar i Torslanda sedan v70 gen1. Svensksålda både/och.
Alla el-hybrider byggs väl i Kina (miljövidrigt) med tågtransport till Gent av tulltekniska skäl.
Trots allt är det nog tack vare detta vi fortfarande kan köpa Volvo.
av fkullberg
#1343600
AndreasThn skrev: tis 22 okt 2019, 14:17
motorhuven skrev: tis 22 okt 2019, 13:49 Alla el-hybrider byggs väl i Kina (miljövidrigt) med tågtransport till Gent av tulltekniska skäl.
Det är väll bara xc60 T8 som är flyttad till Kina?
T4 med, resterande är Torslanda.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]