Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1271171
apersson850 skrev: mån 24 sep 2018, 05:29 Intressant att det skiljer så mycket på bytesbehovet, när det inte skiljer något alls på körsträckan.
Jo. Jag har ju ingen aning om i vilket skick skivor och belägg var i när de byttes, det enda jag vet är att de var flång nya när jag köpte bilen. jag

Hur bilen körts innan jag köpte den vet jag inte heller, den ägdes av ett företag i Jämtland och hade rullat där sedan ny. Strålkastarna är ganska blästrade av sand/grus men å andra sidan hade bilen till största delen undgått vägsalt tills den kom ner till mig.

Kan ju tänkas att en boll som körs 17.000 mil i Jämtland får motionera bromsarna mer än en bil som rullar 20.000 mil på motorväg.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1271243
Jag antar att städer är värst. Men längs vägarna ser man många som kommer ikapp en långsammare bil, och då tänds bromsljusen. Trots att de sett den långsammare bilen under flera kilometers körning så kommer den som en överraskning. Sånt gnager förstås mer på bromsarna än om man helt enkelt släpper på gasen.
Användarvisningsbild
av js1
#1271275
apersson850 skrev: ons 26 sep 2018, 02:55 Jag antar att städer är värst. Men längs vägarna ser man många som kommer ikapp en långsammare bil, och då tänds bromsljusen. Trots att de sett den långsammare bilen under flera kilometers körning så kommer den som en överraskning. Sånt gnager förstås mer på bromsarna än om man helt enkelt släpper på gasen.
...eller såna som accelererar på motorvägsavfarten för att sekunden senare ställa sig på bromsen. Kanske kul och inspirerande körning men kostar bara soppa och ökat slitage för en tidsvinst som bara kan mätas i tiondels sekunder.
Användarvisningsbild
av Derank
#1343304
Då var det dags igen, 6366 mil och beläggen bak ser ut att hålla max 6mån till, fram hur mycket som helst kvar fortfarande. får bli ett byte då vinterdäcken åker av. Tänkte prova något annat fabrikat bara för att, men vilekn djungel det var på dessa tyska sidor, trehundrasjuttioelva fabrikat att välja på, någon som beställt till en xc60 2016 och vet något som garanterat passar +

, för det verkar vara bra ihopblandat på tex bildelar24, inet ens måtten är ju desamma på de som påstås passa min bil, och de blandar tom ihop dubbelkolvsok och enkel.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1343309
Jag antar att du har ventilerade skivor bak och inte solida?
ATE Ceramic är det flera av oss som bytt till. Dom fungerar fint och fälgarna blir inte sotsvarta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1343329
Derank skrev: sön 20 okt 2019, 23:55 Då var det dags igen, 6366 mil och beläggen bak ser ut att hålla max 6mån till, fram hur mycket som helst kvar fortfarande. får bli ett byte då vinterdäcken åker av.
Att du har dubbla bränsleförbrukningen mot en del av oss andra här beror nog inte bara på att du gasar dubbelt så mycket som oss utan på att du bromsar dubbelt så hårt/mycket med :-D :P :-D :-)

Och som ni säger elektrisk bromskraftsfördelning gör ju att bilen bromsar i princip lika hårt runt om, och man man har inte designat om bilen till lika stora belägg runt om och därför tar de slut fortare bak då de får jobba lika mycket bak som fram trots mindre storlek.

Det är ju också därför det har minskat i betydelse att alltid ha bäst däck bak. EBDn reglerar kraften till det fäste som finns och betendet som man hade förr att bilen sladdade mer bak med sämre däck bak är ju knappt märkbart längre.

Jag köpte belägg för 200 kr från Bildelar24 och de har funkat utan probelm.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]