Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
#1343325
Hej,

FIck nedslag på yttre styrled på besiktningen och funderar på om man ska ta den inre samtidigt? Den verkar väl inte superkul att få loss samt risk för att man kan skada styrväxeln om man inte har mothåll?
Såg att det fanns ett specialverktyg på Biltema, är det att rek. ?

edit:
Om jag nu tar inre samtidigt, verkar som det finns olika längder..? hur tusan vet jag vilken som passar

tack
#1343330
De inre håller väl minst dubbelt så länge som de yttre så är de inre inte glappa så skulle jag inte byta. Precis, man får misshandla styrväxeln även om man försöker hålla fast stången, det är inte lätt.. Bytte precis mina inre, den ena var helt okej efter 50 000 mil, den andra hade nog fått lite saltvatten på sig pga läckande damask och glappade en liten aning. När man lossat den yttre så känner man om det går trögt att "vicka" på pinnen som går in i damasken. Isåfall är inre leden helt okej.
V70 classic har omväxlande TRW och SMI styrväxel, man måste ta reda på vilken man faktiskt har för att kunna beställa rätt inner- och ytterled. Det finns märkning på styrväxeln om man vet var man ska leta. Ingen aning om det är så på de nyare..
#1343354
En styrled går normalt sönder för att packningen blivit dålig och det kommit in skit i leden. Håller packningarna och skydden kan leden hålla väldigt länge.

Det är därför sällan nödvändigt att byta andra leder så länge de är i bra skick.
Användarvisningsbild
av 144
#1343672
Hör med Volvo hur mycket de ska ha för jobbet, för några år sedan lämnade jag in min förra V70 för byte av alla fyra styrlederna och om jag minns rätt tog de bara nån tusenlapp för själva jobbet.
Tänk på att du måste säga till att du ska ha nya damasker också annars monterar de tillbaka de gamla på nya styrlederna.
#1344123
Om du lyfter hjulet och drar/trycker omväxlande på vänster och höger sida av hjulet så lär du känna eventuellt glapp i styrleden (rättare sagt inner- och ytterledens sammanlagda glapp)
Edit: glappet kanske känns bäst när bilen står på hjulen
Nu spånar jag bara; om man då skulle trycka ihop ytterleden med en liten skruvtving eller nåt så den slutar glappa, då borde man ju kunna känna om det finns något glapp i innerleden?
Men blanda inte ihop med glappet i rattlåset om det har gått i.. det tillåter ratten att röra sig lite. Även styrväxeln har förmodligen ett litet glapp i kuggstång/drev, det får man leva med
Jag försökte känna på innerledens glapp genom att klämma på damasken, jo det gick väl hyfsat men damasken var såpass skör efter 20 år att det gick hål på den :-o Nu har jag nya :-)
#1348016
Det blev bara byte av yttre styrled på båda sidor, gick igenom bes efter det. Sparar ev inre styrled till något annat år.. förhoppsningvis håller de länge
mina damasker såg hela ut så jag rörde inget
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]