Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342276
Som rubriken lyder så lyser inte mitt högra halvljus trots att jag har ny xenon-lampa. Säkringarna är hela men VIDA säger CEM-8A21 vilket betyder att (beroende på vilka sidor man tittar på):

Halvljus höger - för låg signal
Halvljus höger - Kortslutning till jord
Styrenhet gasurladdningslampa (GDL) vänster

Var börjar jag felsöka? Hjälp mig i rätt riktning här är ni snälla! Bilen är en XC70 -07
#1342319
Lite lättare om du förklarar vad du mätt o vad du fått fram var.
Att inte lampan får ström kan ligga i ballastern.
Därav kebabpizza ville du skulle byta plats på strålkastare.
Har du mätt om du har 12 volt i säkringen?
Man börjar felsöka bakvägen.
Strålkastare säkringar osv .
#1343016
Nu har jag haft tid att rota litet mer i detta.
Det går 12V över säkringen i motorutrymmet.
Framme vid kontakten finns det 0 och intet
Var sitter ballasten och hur kan jag kontrollera den?
Har kikat i Haynes och det finns inget på min bil som ser ut som det de beskriver där. Var ska jag leta?
#1343029
JaguarV12 skrev: lör 19 okt 2019, 10:32 Nu har jag haft tid att rota litet mer i detta.
Det går 12V över säkringen i motorutrymmet.
Framme vid kontakten finns det 0 och intet
Var sitter ballasten och hur kan jag kontrollera den?
Har kikat i Haynes och det finns inget på min bil som ser ut som det de beskriver där. Var ska jag leta?
Tveksamt vad du mätt. Har du 12 V över säkringen är den trasig.
#1343038
JaguarV12 skrev: lör 19 okt 2019, 12:40 Ok? Jag tog bort säkringen och mätte på plattorna i säkringslådan. Det går 12V mellan dessa plattor.
Jag ohmade säkringen och den är hel.
Det är alltså inte så jag borde göra?
Nej. Du ska inte mäta mellan säkringens anslutningar.
Skulle kretsen vara bruten efter säkringen (tex av vanlig strömbrytare) mäter du i så fall 0v, trots att det kan finnas 12v +.
Du ska alltid mäta mellan plus och minus.
Du har ingen minus vid säkringen vet du...
Att du överhuvudtaget mäter spänning över säkringsanslutningen i just detta fallet, är att den uppenbarligen går till en inkopplad förbrukare. Dvs du mäter GENOM förbrukaren till minus. (Kallas ofta "jord" även i bilen)

Mät ALLTID mellan plus och minus för bra och pålitligt resultat.
I ditt fall vore korrekt sätt att sätta minus mot naken metall, eller minusanslutning och sedan plus där den borde vara. Dvs ena sidan av säkringsanslutningen.
Du har också bra minus i 12v uttaget för dylika mätningar.

Ohm-mäta säkringen, är däremot rätt sätt att kontrollera den. Fungerar på glödlampor också, men LED måste mätas åt rätt håll. Dvs kontakt åt ena hållet, men inte nödvändigtvis åt andra.
#1343043
Ok, stort tack för hjälpen!
Jag ville veta om det går 12V fram till säkringen - Det gör det.
Jag ville också veta att säkringen släpper igenom 12V - Det gör den också.
Nu vill jag veta om jag har 12V framme vid ballasten men var sitter ballasten?
På XC90 sitter den uppe, på själva lyckinsatsen. Sitter den på insatsen även på XC70?
Måste jag demontera fronten för att på bort lycktinsatsen?
#1343048
Ballasten sitter i botten på strålkastaren, så ja, det rekommenderas att fronten lossas och viks ner för att komma åt strålkastaren.
Dum fråga, men du bytte alltså inte xenon-lampan själv då?
(För det är ju samma procedur, att strålkastaren måste i princip bort för att kunna byta lampan, om du nu inte har lyckats tråckla dit den med strålkastaren på plats, men då är risken stor att du lyckats sabba någonting för det är ju nåt så in i #"%¤% trångt)

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]