Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1342926
Jag har alltid köpt Volvo original bromsvätska i tron att den tillför något, kanske är jag ett offer för deras marknadsföring? :-D
Nu efter renovering av bromsok och sen byten av bromsslangar så har den sista 0.8 l-burken jag köpte gått åt på nolltid och jag behöver mer för att skölja ur och toppa upp.. Sneglar på Biltemas DOT4 som är betydligt billigare. Enligt Haynes ska ju DOT 4 eller DOT 4+ duga
Finns det något skäl att hänga kvar vid original? "Volvo Brake Fluid 32214958" 800 ml DOT 4 & 5.1. När jag tänker efter så pratade de på Rejmes om att de höll på att gå över till något annat?


Biltema har en DOT 5.1 men den kostar nästan lika mycket som Volvos, 60 kr för 250 ml
DOT 4 kostar däremot 80 kr/liter.. Vore det ren dumsnålhet att använda denna? ;-)
En del påstår att man inte ska blanda olika sorter men enligt databladen så lär det vara okej om de uppfyller samma spec..
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1342953
Nu sist köpte jag Volvos men det har jag inte gjort tidigare. För mig fungerar den bra. Klart att man kan köpa andra märken. Bromsskivor och belägg blev ATE och bromsoken köpte jag begagnade på skroten. Överpriset på bromsvätskan kan inte va stor heller då jag får upp till 25% rabatt på Rejmes.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1342955
Erik Å skrev: fre 18 okt 2019, 21:02
Perra83 skrev: fre 18 okt 2019, 20:59 .. då jag får upp till 25% rabatt på Rejmes.
Hur lyckas du med det? ;-)
Får det via jobbet. Det blir lite pengar speciellt när jag har beställt några uppsättningar originalfälgar genom åren.
#1342962
Vanlig bromsolja och siliconbromsoljor ska vad jag fått lära mig inte blandas. Jag brukar köpa på Mekonomen Autoexperten osv brukar blanda vanliga oljor DOT 4 har inte hänt något för mig.
Men ska man köra igenom o byta olja helt kan man väl hålla sig till samma men har svårt o tro att det skadar med 2 olika märken då med. Så länge det är samma typ här aldrig hänt något konstigt för mig i den situationen heller.
Sen vete fan om bromsoljan är nå billigare på tex Mekonomen. Än på Volvo. BT bromsolja har jag aldrig testat. Men den funkar
säkert med.
av MickeM
#1342969
Jag har Biltemas DOT4 i alla bilarna sedan åratal tillbaka. Inkl Veteran Opeln.
Köper 1lit flaskor.

Något annat än DOT4 finns ingen mening med.
av Erik Å
#1343002
Tack alla för synpunkter, jag ska definitivt överväga att byta till DOT 4 vid nästa större jobb..
Undrar vem som tillverkar vätskan som Volvo säljer, ATE har exakt likadana plåtburkar, dock 1L i stället för 0.8L och bara upp till DOT 4.. ;-)
https://www.ate-brakes.com/products/brake-fluids/
https://www.trodo.se/bromsvatska-ate-03 ... gKZBfD_BwE

Motorex har snarlika plåtburkar (250 ml) och har även DOT 5.1
https://guide.alibaba.com/shop/motorex- ... 86370.html

Bosch också samma plåtburk https://www.bildelaronline24.se/bosch/8736154
Och även A.B.S. Alla dessa lär väl köpa från samma leverantör, kan det vara Motorex... ?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343003
DOT 4 är högsta kvalitet på "gamla sortens" glykolbaserad bromsvätska. DOT 4+ är en "nyare variant" på densamma med något högre kokpunkt. DOT 5.1 är en variant på 4+ som en del kallar "Racing", dock samma kokpunkt. Alla dessa är blandbara med varandra och har det gemensamt att dom tar upp fukt ur luften som försämrar värmetåligheten och ökar risken för rostangrepp innnuti bromssystemet.
DOT.5 är en silikonbaserat bromsvätska som inte är blandbar med andra typer. Den har högre kokpunkt och den tar inte upp vatten. Används nog mest till veteranfordon och liknande som står still i åratal, eller körs väldigt lite
Jag hade DOT 5 i min Opel Rekord som jag körde c:a 1000 mil på 30 år. Körde doch 90 % av dessa mil dom 2 första åren efter renoveringen (1978 - 1979), den såldes 2009 med 1100 mil på mätaren (snurrat runt en gång).
Alla övriga bilar dom sista 20 åren är det Biltemas DOT 4, utom frugans Passat där jag fick beställa huvudcylindern från www.mister-auto.se för Biltema hade ingen sådan. Då köpte jag ATE bromsvätska därifrån
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1343005
lennarte skrev: lör 19 okt 2019, 09:49 DOT.5 är en silikonbaserat bromsvätska som inte är blandbar med andra typer.
Märkligt nog så är Volvo 32214958 märkt "DOT 4 & 5.1" vilket är en aning förvirrande :oops:
Är den silikon- eller glykolbaserad?

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]