Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1342985
SundanceKid skrev: lör 19 okt 2019, 00:35 Gäller detta v90? Så jag kan sänka den både bak och fram?

Skickat från min ONEPLUS 6T
Nej det gäller XC90, sorry. Såg att du hade ställt frågor om den i annan tråd. För V90 är det bara luftfjädring på bakaxeln och den går att sänka vid ilastning. Aktiva stötdämpare är det runt om. Jag har haft två BMW med samma lösning och kan verkligen rekommendera det.
av stevvee
#1343013
SundanceKid skrev:Men V90 in blir ju skithög med luftsystemet. Och väljer jag 20" tvingas jag ta luftsystemet.
Köp 19” först då sen byt till 21 istället.
av SundanceKid
#1343017
Kan faktiskt beställa bilen med 19" och ta vinterdäck där på. Och så köper jag 21" löst. Vilken dimension rekommenderas då för att klara klassning?
av Volvo4ever2019
#1343047
En fråga till: får man ha 17 tum på en V90 T8 2020 (vinterdäck)?
Eller är det minst 18 tum? Några tips för fälgar? Jag måste ta vinterdäck via Euromaster
av SKJ313
#1343092
Volvo4ever2019 skrev: lör 19 okt 2019, 14:37 En fråga till: får man ha 17 tum på en V90 T8 2020 (vinterdäck)?
Eller är det minst 18 tum? Några tips för fälgar? Jag måste ta vinterdäck via Euromaster
Så vidt jeg vet er 18" minimum på T8. :-)
av barcusmrandt
#1343349
Kan absolut rekommendera luftfjädring på V90 T8. Det är enbart bak, vilket kan kännas lite "billigt". Men i ärlighetens namn är det där du behöver den! Har det själv, men har även kört T8/D4 och D5 utan luft. Utan luft är risken att bilen hänger bak, som många har kommenterat här (inte alla dock!) - detta slipper du med luft. Komforten blir också bättre. När jag har testat så har jag kört samma sträcka över ett gäng fartgupp. Utan luft så lixom studsar bakvagnen efter guppet - med luft så sätter sig bakvagnen fint! Klart bättre! En annan fördel är ju att den justerar sig själv om du har kopplat vagn eller lastar tungt, vilket märks mycket tydligt också på köregenskaperna vid tung last. Fjädringen justerar på alla 4 (inte bara bak) vilket märks (om än inte jättetydligt) när man byter körläge. Jag tyckte det var ganska dyrt, och min säljare sa att jag absolute inte behövde ha det, men sen när jag väl skulle beställa så gick det inte att beställa utan luft om man skulle ha 20", så det fick bli så. Skulle inte ändrat nåt om jag beställde igen. Hoppas det hjälper.
av SundanceKid
#1343355
Jag har en r-design utan luft idag. Men jag ser på bilder att den blir hög med luft. Stämmer det?

Skickat från min ONEPLUS 6T

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]