Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uggz
#1338339
Kollade felkoder med en polares VIDA igår och den visade färre felkoder än min iCarsoft, ("intake air leakage" och "idle air trim"). Tyckte han sa ngt om 2012, men vet ej om han menade att det är upp till -12 årsmodell på bilar, eller om det var ”version” på programmet, om det har ngn betydelse.
Däremot BCM ser jag inte ens i min felkodsläsare medan det i VIDA såg ut att vara en aktiv felkod BCM-0103 Pedallägesgivare, felaktig signal.
Vi undrade vad det var för ljud som lät ca var 20’e sek med tändning på motor av - vakuumpumpen för bromsservo. Ej kollat mkt närmare på denna än men det jag hann läsa på nätet igår kväll så skulle den _kunna_ vara boven till att motor får in tjuvluft = uppvisa mina symptom, mer eller mindre. Provade iaf lossa slangen som går till berörd ventil från motorns inloppsgrenrör och täppte igen med tummen, felet kvarstod.
Ikväll skruvade jag av röret in till spjällhuset och kikade in med teleskopspegel. Tycker det ser rent ut. Testade sen att slå på tändningen och filmade under tiden med mobilen. Spjället hoppar till en aning men kör inte ”adaptionen”(tror jag).
Svarar iaf på gaspedal och verkar svara snabbt och bra. Tycker det låter som ett ganska högt surr om spjällmotorn när den matas, direkt vid tändning på och medan jag trycker på gaspedalen. Kanske normalt? Hörde det mest på mobilvideon.
Hursomhelst, kan nästan helt utesluta att spjället är paj då det ser rent ut och lever/svarar. Men av ngn anledning körs inte adaptionen, ”not ok” säger den variabeln. Nånstans i VIDA läste vi att spjället inte kör sin adaption om vissa andra felkoder är satta. Kan det vara BCM-felkoden så ställer till det eller att LMM-kontakten varit urkopplad och satt felkod..? Ville inte uppehålla polarn för länge en fredag eftermiddag så det hade varit bättre om jag lånat utrustningen för att kolla närmare, försöka förstå _vilken_ felkod som hindrar spjällets adaption.
Tidigare har ”adaptation” alltid varit ok, men sedan några dagar så har felkod ”914F Gasspjällenhet, felaktig signal” alltid varit aktiv, trots radering och endast cykling av tändning. Spännande.
Beställde idag en begagnad LMM med samma artikelnr som min, får den ~Tisdag.
Tänk om det är den som ställt till allt från början, kanske ”mäter för högt” på låga varvtal/flöden men över 1500rpm går bilen som den ska. LMM för 300kr är en billig och väldigt enkel sak att felsöka med och kvarstår felet så har jag iaf uteslutit den som felkälla.
Fortsättning följer...
Senast redigerad av 2 uggz, redigerad totalt 0 gång.
av uggz
#1338846
Ej fått den "nya" LMM´en än, men försökte idag lokalisera eventuell läcka någonstans på bromsservons slangar/anslutningar/vakuumpumps-switch idag. Dock ej i själva huvudcylindern eller vad den kallas, ej kollat ngt inne i kupén bakom pedalerna alltså.
Inte hittat ngn läcka på den slingan under huven iaf.

Upptäckte en del små sprickor i änden av rörets anslutning vid IC´n, röret som går mellan IC/spjällhus, precis under slangklämman. Tidigare bara mekat när det börjat bli mörkt, därför jag missat.
Rätt säker på att det ändå ej borde påverka ngt, då sprickorna bara gå till mindre än hälften av klämmans bredd. Tejpade dessutom ordentligt med el-tejp och drog sedan åt klämman över det. Gjorde ingen skillnad ö.h.t...

Lite osäker på vad den där "y-ventilens" uppgift är, den som sitter mellan insugslimpa/rör mellan IC & spjällhus/bromsservo-vakuumpump-switchen.
Kan den vara dålig/orsaka mina symptom?
Ska den korta gummislangen mellan den ventilen och insugslimpan gå att vrida/dra ut en bit(ej hela vägen), trots att det sitter klämmor på den?
Dock inga reaktioner alls när jag sprayar med startspray där...

Kan man lägga upp bilder/videor här? Tänkte om ngn kanske har lust att bedöma om spjället ser rent ut eller ej, samt om ngn undrar vad jag menar med "y-ventilen".
Videon skulle jag gärna vilja lägga upp, eftersom jag själv tycker spjället/huset ser tillräckligt rent ut samt att man kan se att det fungerar, dvs snabbt och bra svarar på gaspedalen.
Men vill gärna ha någon mer erfaren synpunkt.

Skulle gärna höra lite fler förslag eller idéer om vad som kan vara fel med min motor under tiden, innan jag testat ny LMM - som jag misstänker inte kommer hjälpa.
Samt innan jag ger upp och lämnar in på Bilia för felsökning och reparation. Trist bara om svaret blir "nytt spjällhus" á 10-talet tusen kr inkl. arbete(?), bara för att det finns felkoder på det. Kan väl vara elfel/jordfel eller ngt helt annat, som gör att spjället sätter/får felkoder. Skulle Bilia/mekanikern då kolla efter det och fixa det istället, så att kostnaden inte blir "nytt spjällhus"..?

Spjället vill ju ej adaptera längre, men symptomen med pendlande och hög tomgång fanns redan innan spjället slutade köra adaptionen.
Kan utebliven adaption bero på "BCM-0103 Pedallägesgivare Felaktig signal" (ngn som har lust att slänga upp beskrivning på den felkdoden)?
Det är nämligen den enda felkoden jag inte kan se med min felkodsläsare (ser inte BCM-modulen alls med min iCarsoft CR Pro, trist nog), som man däremot kunde se i VIDA. Vi kunde dock ej radera den, den var där igen när vi kollade felkoderna igen.
Kanske får styrenheten att "flippa", eftersom den kanske tror att broms- och gaspedal är nedtryckta samtidigt. Men visst ska gaspedalläget visa ca 8% på tomgång, även fast jag inte trycker på gaspedalen, eller har jag lyckats läsa till mig fel information om detta?

Har även funderingar över hur lambdasonderna ska beté sig, ska den/dem stå i Open Loop även när motorn/avgaserna blivit varma..?
Motorn blir förövrigt varm på bara några minuter (funderat på om tempgivare/kablage är dåligt, men motorn _blir_ varm, jag kan känna det :), men det kanske är "normalt" när motorn pendlar på så höga varv, att den så snabbt blir varm.

Nä, trist detta.
Vill ju så gärna ha kvar bilen, haft den sedan 2006. Men så mkt som min vardag påverkats utan bil på bara denna korta tid, får mig att börja fundera på ny bil, alternativt personalbil/leasing så jag slipper bekymra mig över eventuella framtida reparationer.

Kom igen nu, vart är alla experter när man behöver de? =)
Har så många frågor/funderingar, som bara ackumuleras och det tar sååån tid att läsa sig in på allt, synd att det inte föreslås mer här i tråden. Jag är ganska övertygad om att det finns många här med lång erfarenhet och bra idéer. Men förstår förstås att det blir jobbigt att engagera sig i så långa inlägg som jag kommer med. Sry för det.

Får ju en annan LMM att testa med, vilken dag som helst, men med min otur med det mesta, så lär det inte fixa problemet. :\
Btw, senaste par gångerna när jag testat att dra ur kontakten till LMM, så dör motorn - men går att starta upp igen med LMM urkopplad. Tidigare har den bara gått ner på mer rätt tomgångsvarvtal, dock ej varit stabil tomgång då heller, när jag dragit ur kontakten.

Nåja, väl mött.
Lovar att återkoppla hur än det går.
av uggz
#1339194
LMM-bytet gjorde ingen skillnad, men vet ej om den behöver "giftas in"? Ska läsa på mer om detta.
Ska även kika mer efter läckor, tryckröret över turbon tänker jag då på som MickeM tipsat om. Ej kunnat se några sprickor i det, men läste nyss att ngn annan hittat sprickor vid skruvinfästningarna - men bara när han bände på röret kunde han se dessa. Inte exakt samma symptom som mina dock, men till viss del. Tycker ju inte att turbon borde börja ladda redan vid 1-1,5krpm och när jag rullar så verkar det inte vara några problem, så länge jag ligger över 1500 rpm. Ska även prova spraya med såpa-vatten och se om det bubblar där. Även kika på MAP-sensor, hur man nu kan undersöka den, kanske rengöra.
Vad är det för tempgivare som folk skriver om, som sitter i sidospegeln? Kan den orsaka dessa fel? Undrar om det är den jag kan läsa i min felkodsläsare, har ju ngn variabel som benämns "intake air temperature" och eventuellt en "ambient temperature", borde väl vara den sistnämna isf. Inte kollat mkt på den, då jag inte vetat/trott att den kan påverka så mkt förutom att visa mig i panelen vad utetempen är.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1339206
BCM-0103 Pedallägesgivare. Felaktig signal

Villkor
Pedallägesgivaren ger bromsstyrenheten (BCM) signal om bromspedalens läge och med vilken hastighet pedalen trampas ned. Bromsstyrenheten använder signalen för att aktivera funktionen aktiv bromsassistans (BA) vid en panikinbromsning.
Om styrenheten registrerar en felaktig signal från pedallägesgivaren sätts felkod BCM-0103.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på och om signalen från pedallägesgivaren är mer än 4,85 V eller mindre än 0,15 V under för lång tid.

Ersättningsvärde
BA blockeras.
Tips:
För information om förkortningar, se Bromssystem, förkortningar .
Felorsak
Avbrott på signalledningen.
Ledningarna kortslutna till jord eller spänning.
Felaktigt monterad givare.
Defekt givare.
Internt fel i styrenheten.

Felsymptom
Generell varningslampa tänd.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1339207
Ena spegeln håller tempgivare för instrumentet och andra spegeln har tempgivare för motor. Visst, är den kortis kan man ju -127grader eller nåt och det är ju lite kass info att ge CEM.
av uggz
#1339212
Tack johnnype.
Vet du om den tempgivarens variabel/värde går att läsa? Osäker på om det är den som benämns ”ambient temperature” när jag kikar i mitt diagnosverktyg. Denna ser isf ok ut, men har ej provat logga den för att se vad som händer efter att jag startat motorn, då jag tänkt att den inte har ngt med mitt fel att göra.
av uggz
#1339330
@johnnype,

Ska eventuellt låna det heliga verktyget från en bekant snart, för att kolla lite runt i på vad det kan erbjuda.
Hörs och tack igen för svar!
av uggz
#1342981
Gav upp felsökningen när det började bli kallt och mulet, bilen stod parkerad i ca två veckor och jag åkte buss till/från jobbet.
Lämnade in bilen på verkstad för en vecka sedan och bad mekanikern leta efter andra eventuella felorsaker, innan han ger sig på spjällhuset. Han kollade alla luftslangar, tändstift och eventuellt ngt mer. Inga fel hittades, så ett begagnat likadant spjällhus beställdes från någon bilskrot och monterades. Nu fungerar bilen igen.
Haft bilen i två dagar och än så länge inga fel.

Tack för hjälpen med mina frågor i tråden, MickeM och johnnype.
av kvillebäck
#1342997
Ingen mer än jag som reagerar när uggz säger att motorn blir varm på 2,5 min! Kraftigt överskott av bensin? Trasig tempgivare till motorstyrningen? som gör att den överkompenserar eller "chokar" hela tiden?
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]