- lör 21 sep 2019, 22:15
#1338339
Kollade felkoder med en polares VIDA igår och den visade färre felkoder än min iCarsoft, ("intake air leakage" och "idle air trim"). Tyckte han sa ngt om 2012, men vet ej om han menade att det är upp till -12 årsmodell på bilar, eller om det var ”version” på programmet, om det har ngn betydelse.
Däremot BCM ser jag inte ens i min felkodsläsare medan det i VIDA såg ut att vara en aktiv felkod BCM-0103 Pedallägesgivare, felaktig signal.
Vi undrade vad det var för ljud som lät ca var 20’e sek med tändning på motor av - vakuumpumpen för bromsservo. Ej kollat mkt närmare på denna än men det jag hann läsa på nätet igår kväll så skulle den _kunna_ vara boven till att motor får in tjuvluft = uppvisa mina symptom, mer eller mindre. Provade iaf lossa slangen som går till berörd ventil från motorns inloppsgrenrör och täppte igen med tummen, felet kvarstod.
Ikväll skruvade jag av röret in till spjällhuset och kikade in med teleskopspegel. Tycker det ser rent ut. Testade sen att slå på tändningen och filmade under tiden med mobilen. Spjället hoppar till en aning men kör inte ”adaptionen”(tror jag).
Svarar iaf på gaspedal och verkar svara snabbt och bra. Tycker det låter som ett ganska högt surr om spjällmotorn när den matas, direkt vid tändning på och medan jag trycker på gaspedalen. Kanske normalt? Hörde det mest på mobilvideon.
Hursomhelst, kan nästan helt utesluta att spjället är paj då det ser rent ut och lever/svarar. Men av ngn anledning körs inte adaptionen, ”not ok” säger den variabeln. Nånstans i VIDA läste vi att spjället inte kör sin adaption om vissa andra felkoder är satta. Kan det vara BCM-felkoden så ställer till det eller att LMM-kontakten varit urkopplad och satt felkod..? Ville inte uppehålla polarn för länge en fredag eftermiddag så det hade varit bättre om jag lånat utrustningen för att kolla närmare, försöka förstå _vilken_ felkod som hindrar spjällets adaption.
Tidigare har ”adaptation” alltid varit ok, men sedan några dagar så har felkod ”914F Gasspjällenhet, felaktig signal” alltid varit aktiv, trots radering och endast cykling av tändning. Spännande.
Beställde idag en begagnad LMM med samma artikelnr som min, får den ~Tisdag.
Tänk om det är den som ställt till allt från början, kanske ”mäter för högt” på låga varvtal/flöden men över 1500rpm går bilen som den ska. LMM för 300kr är en billig och väldigt enkel sak att felsöka med och kvarstår felet så har jag iaf uteslutit den som felkälla.
Fortsättning följer...
Däremot BCM ser jag inte ens i min felkodsläsare medan det i VIDA såg ut att vara en aktiv felkod BCM-0103 Pedallägesgivare, felaktig signal.
Vi undrade vad det var för ljud som lät ca var 20’e sek med tändning på motor av - vakuumpumpen för bromsservo. Ej kollat mkt närmare på denna än men det jag hann läsa på nätet igår kväll så skulle den _kunna_ vara boven till att motor får in tjuvluft = uppvisa mina symptom, mer eller mindre. Provade iaf lossa slangen som går till berörd ventil från motorns inloppsgrenrör och täppte igen med tummen, felet kvarstod.
Ikväll skruvade jag av röret in till spjällhuset och kikade in med teleskopspegel. Tycker det ser rent ut. Testade sen att slå på tändningen och filmade under tiden med mobilen. Spjället hoppar till en aning men kör inte ”adaptionen”(tror jag).
Svarar iaf på gaspedal och verkar svara snabbt och bra. Tycker det låter som ett ganska högt surr om spjällmotorn när den matas, direkt vid tändning på och medan jag trycker på gaspedalen. Kanske normalt? Hörde det mest på mobilvideon.
Hursomhelst, kan nästan helt utesluta att spjället är paj då det ser rent ut och lever/svarar. Men av ngn anledning körs inte adaptionen, ”not ok” säger den variabeln. Nånstans i VIDA läste vi att spjället inte kör sin adaption om vissa andra felkoder är satta. Kan det vara BCM-felkoden så ställer till det eller att LMM-kontakten varit urkopplad och satt felkod..? Ville inte uppehålla polarn för länge en fredag eftermiddag så det hade varit bättre om jag lånat utrustningen för att kolla närmare, försöka förstå _vilken_ felkod som hindrar spjällets adaption.
Tidigare har ”adaptation” alltid varit ok, men sedan några dagar så har felkod ”914F Gasspjällenhet, felaktig signal” alltid varit aktiv, trots radering och endast cykling av tändning. Spännande.
Beställde idag en begagnad LMM med samma artikelnr som min, får den ~Tisdag.
Tänk om det är den som ställt till allt från början, kanske ”mäter för högt” på låga varvtal/flöden men över 1500rpm går bilen som den ska. LMM för 300kr är en billig och väldigt enkel sak att felsöka med och kvarstår felet så har jag iaf uteslutit den som felkälla.
Fortsättning följer...
Senast redigerad av 2 uggz, redigerad totalt 0 gång.