Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drofy
#1342982
Det hela började med att startmotorn inte drog runt utan "slirade", lätt åtgärdat tänkte jag och bytte startmotor.
Då uppstod nästa problem..
Vid start så är det metalliskt ljud, hittar inte vart det kommer ifrån.
Ibland hoppar den igång direkt och ibland vill typ kuggarna kugga varandra typ.
Väldigt ofta när den hoppar igång sen så luktar de bensin och går på 4cyl tills man gasat till några gånger sedan går den som vanligt.
Svårare att starta nu på hösten när det blivit fuktigare ute. Nattetid står den i varmgarage med minsta temperatur på 15grader.

Den har vart inne på verkstad flertalet gånger, Volvo själva kliar sig i huvet ang problemet.
Har tagit bort startmotorn och kollat kuggar och allt kring det utan att finna något som ser galet ut.

Någon som vart med om liknande eller har några tankar vad det kan vara som man inte tänkt på.
av MickeM
#1343172
Rätt typ, rätt monterad och NY startmotor förutsätter jag.

Och Volvo finner inget heller..
Hmm.

Då söker man sig mot ovanligare och långsökta spekulationer:

Om startkransen skulle vara lös från svänghjulet.
Skulle förklara ljud, skrapningar, och även att den blev sur, eftersom startkransen roterat förbi vevaxelsensorn så den kört spridarna.
Motsägelse;
Borde inte starta alls, då kransen inte drar motorn. I så fall "fastna" ibland.....

Kan svänghjulet vara löst?
Dvs skruvarna i centrum. Då kan startmotorn missa kuggarna plötsligt och vevaxelsensor missar kuggar om det wobblar.
Motsägelse:
Borde vibrera väldigt, och slavcylindern borde pressa in och stabilisera vid urkoppling. Sannolikheten ökar därför på en automatväxlad. Men låg sannolikhet ändå..

Startkransen sitter på fasta delen av dubbelmassesvänghjulet, så skulle inte spela roll hur slitet det är.
Endast manuella har sådant svänghjul.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]