NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342118
Ingen aning m a p just felkoderna.. Men ta loss "slang-bälgen" och tejpa den ordentligt och återmontera och radera alla felkoder och se om något förändras.
Själv bytte jag bälgen för ett år sedan, som hade två stora sprickor, bytte dock inte pga felkoder utan pga lite svajig tomgång och ryckig gång vid krypkörning vid låga varv och ett annat symtom vid motorbromsning vs frikoppling.
Oavsett så är det ju långsiktigt bra med en hel bälg efter luftfiltret ;)
#1342120
Jag tejpade över sprickan och provkörde en sväng, raderade dock inte felkoderna. bilen hamnade i "limp mode" 2 ggr. alltså ingen skillnad. måste man radera felkoderna också för att det ska ge effekt?
#1342123
Jag vet tyvärr inte, men personligen hade jag inte vågat dra någon slutsats utan att radera felkoderna också :)

Ps. Eftersom jag hade symtom men utan någon felkod, och du har felkoder och till och med limpmode men inga symtom, så gissar jag på att bälgen inte är orsaken i ditt fall.. Men oavsett så är det ju bra att inte ha "läckage" efter filtret. Ds.
#1342956
God kväll!

Jag har ikväll provat att byta lambdasonden. Tyvärr så verkade det inte hjälpa. Har dock ingen felkodsläsare att radera koderna med eller släcka motorlampan. Kan det ha betydelse? Även fast man fixat problemet så slår felkoderna ifrån ändå?

Återigen tacksam för alla svar!
#1342994
Det är nog olika för olika felkoder.

Du bör nog under alla omständigheter minst:
Köra bilen varm.
Varva över 2000Rpm, stänga av, starta om, låta gå på tomgång i 20 sekunder innan du vet något.
Antingen beställer du en billig felkodsläsare från Kina och väntar, eller skaffar en för 300 på biltema. Detta verktyg är viktigare än alla andra då du skruvar med moderna bilar så du kommer inte undan!
#1343444
Tack för alla svar! Jag köpte mig en billig felkodsläsare på biltema och den hittade båda felkoderna och jag kunde radera dem men efter en liten stunds körande så tändes motorlampan igen.

Någon här som haft problem med styrenheten till motorn som den andra felkoden visar? eller någon som vet vart den sitter åtminstone?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]