Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1342891
4-zons klimat finns inte det på T8:an?

Aktivt chassie luftfjädring vad är det? Kan jag ställa höjden eller hårdhet osv?

På volvos sida när man bygger sin bil så blir bilen högre med luftfjädring, inte så snyggt.....
av stevvee
#1342897
SundanceKid skrev:4-zons klimat finns inte det på T8:an?

Aktivt chassie luftfjädring vad är det? Kan jag ställa höjden eller hårdhet osv?

På volvos sida när man bygger sin bil så blir bilen högre med luftfjädring, inte så snyggt.....
Nä hur skulle man kunna fixa det när hela kardantunneln är full med batteri.
av SundanceKid
#1342903
Nä det är väl därför, ville bara få det bekräftat. Man tappar helt klart en del saker på att välja T8:an. Sitter och funderar på en T6 istället men det blir så dyrt.

Nån annan vetskap om luftfjädringen då?
av stevvee
#1342907
SundanceKid skrev:Nä det är väl därför, ville bara få det bekräftat. Man tappar helt klart en del saker på att välja T8:an. Sitter och funderar på en T6 istället men det blir så dyrt.

Nån annan vetskap om luftfjädringen då?
Tycker personligen T8 är mer värd och mycket går att justera i efterhand.

Tyvärr ingen vetskap utav luft på Volvo men med tanke på att pumpen för XC90 är lite klen och det lär inte vara bättre på V90 med T8and tyngd så skapar det nog mer bekymmer än vad det ger glädje. (Personlig åsikt och val)
av pellemando
#1342972
Passar 17" vinterhjulen ifrån en v90 d4 (utan aktivt chassi) en T8 (med aktivt chassi). Fick behålla vinterhjulen när det blev återköp av d4an. Men ser nu på bygg din volvo att det är 19" som minst.
av Gorban
#1342975
SundanceKid skrev: fre 18 okt 2019, 18:19 Nä det är väl därför, ville bara få det bekräftat. Man tappar helt klart en del saker på att välja T8:an. Sitter och funderar på en T6 istället men det blir så dyrt.

Nån annan vetskap om luftfjädringen då?
Med luftfjädringen kan bilens höjd justeras. Vid motorvägsfart sänker sig bilen automatiskt för att få ner luftmotståndet. Du kan även sänka bilen för att lättare kliva ur och i bilen och för att få en lägre lasttröskel bak. Vid körning på dåliga vägar kan du höja bilen för att få högre markfrigång.

Jag hade absolut valt till luftfjädringen i ditt fall för att få en bil med mer premiumkänsla. Har provkört XC60 med luftfjädringen; och det kändes riktigt bra. Framför allt i stan på kullersten.
Användarvisningsbild
av Funk
#1342984
SundanceKid skrev:Gäller detta v90? Så jag kan sänka den både bak och fram?

Skickat från min ONEPLUS 6T
Nej.
Det är bara XC60 och XC90 som har luftfjädring både fram och bak. Kombi och sedaner har det bara bak (för att luftbälgarna inte får plats under den lägre fronten).
På sedaner och kombi är det för komfort och lastkompensation.

/Thomas

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]