Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1342854
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?
Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det ;-)
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?
Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det ;-)
Om restvärdet räknas på 50% blir det väl 350k på elbilen och 250k på fossil före premien på 60k? Alltså en skillnad på 40k bara? Eller missar jag nått? :)

Restvärdet på elbilar har än så länge hållet sig riktigt bra. Utbudet på begagnade elbilar är mindre än efterfrågan.




Användarvisningsbild
av mikeman
#1342857
mikebike skrev:XC40 T5 TE?
Laddhybriden. Den har kommit ut ganska nyligen.
av mikebike
#1342858
mikeman skrev: fre 18 okt 2019, 14:07
mikebike skrev:XC40 T5 TE?
Laddhybriden. Den har kommit ut ganska nyligen.
Just det, FWD.
Jag trodde inte den hette så.
Helt ointressant bil i mitt fall.

En vanlig bensinbil fungerar (fortfarande) bäst för mig.
av Lövet
#1342880
joel80 skrev:
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?
Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det ;-)
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?
Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det ;-)
Om restvärdet räknas på 50% blir det väl 350k på elbilen och 250k på fossil före premien på 60k? Alltså en skillnad på 40k bara? Eller missar jag nått? :)

Restvärdet på elbilar har än så länge hållet sig riktigt bra. Utbudet på begagnade elbilar är mindre än efterfrågan.
Det har du förstås alldeles rätt i. 640-350= 290k värdeminskning mot 250k för bensinbil. Inte svårt att köra in på tre år. "Motsvarande" bensinbil är alltså ganska lätt att köra in.
mikebike skrev:Just det, FWD.
Jag trodde inte den hette så.
Helt ointressant bil i mitt fall.

En vanlig bensinbil fungerar (fortfarande) bäst för mig.
Vi förstår det - du skriver det i varenda tråd om elbilar. Det kanske helt enkelt så att elbilar inte är något för dig? Den här tråden handlar dock om - elbilar. ;-)
av mikebike
#1342885
Jag var faktiskt intresserad av denna, tills jag såg priset. Den är ungefär 200' för dyr för mig.
Jag har ingen möjlighet att "köra in" merkostnaden med 1100 mil per år utan hemmaladdning.
Fast jag har inte för avsikt att köpa någon ny bil. De bilar som säljs nu är de som jag kan vara spekulant på om tre år ungefär. Därav av mitt intresse.
Användarvisningsbild
av joel80
#1342901
mikebike skrev:Jag var faktiskt intresserad av denna, tills jag såg priset. Den är ungefär 200' för dyr för mig.
Jag har ingen möjlighet att "köra in" merkostnaden med 1100 mil per år utan hemmaladdning.
Fast jag har inte för avsikt att köpa någon ny bil. De bilar som säljs nu är de som jag kan vara spekulant på om tre år ungefär. Därav av mitt intresse.
Håller faktiskt med dig här. ;) Jag var också intresserad av den tills jag såg priset.
Nu behöver jag ju egentligen inte alls fetaste prestandan utan det skulle räckt med motsvarande en D4. (AWD vore fint.. Men inget absolut måste.)

Jag kör ca 3000 mil per år men det blir ganska stor extrakostnad mot den Ioniq Electric jag har idag... Även om det dubblerar räckvidden samt får en dragbil... För det kan jag tänka mig högre kostnad.. Men inte så mkt högre.



Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

av Lövet
#1342906
Prisbilden ligger där den ligger på nåt sätt. Inget annat motsvarande är billigare. Det skulle förvånat mig om den blev väsentligt billigare än motsvarande elbilar. Sen måste man sätta det i relation till vilken volym som Volvo siktar på. Om man bara har kapacitet att bygga 5000 bilar om året (ren spekulation) så behöver den inte kosta 7.5pbb, den kommer sälja slut ändå. Jag tycker ändå att det är lite trevligt att den klarar att konkurrera prismässigt med motsvarande ice-bilar nu. Däremot så klarar den inte att konkurrera med ice-bilar med halva effekten och där finns de stora volymerna. Vi kommer nog dit också vartefter.

Vad tror ni förresten om restvärde på Tesla Model 3 SR? Det är egentligen ett sidospår men det är nåt med prisbilden som lockar där när bilen kostar 550.000-60.000 = 490.000kr. Jag behöver 0 extrautrustning. Får man 350.000 med 6000 mil på mätaren eller är det drömmar? Det skulle motsvara 63% restvärde mot brutto vilket är vad min A4 är räknad på. Jag åker ju hellre el än diesel för samma pengar så att säga. @joel80
Användarvisningsbild
av joel80
#1342916
Just nu får du nog däromkring, men det är jättesvårt att säga om tre år från nu.
Skulle räkna på 50-55% av 550k på tre år och sen bli positivt överraskad om det blev mer. :)

Men där är det lika svårt med en dieselbil. Skulle ha svårt att tro att man om 3 år får 63% på en nyköpt sån också..
av Lövet
#1342917
joel80 skrev:Just nu får du nog däromkring, men det är jättesvårt att säga om tre år från nu.
Skulle räkna på 50-55% av 550k på tre år och sen bli positivt överraskad om det blev mer. :)
Skillnaden mellan de två blir dock 1940kr/mån så man skulle ju vilja ha nån indikation på att det blir det högre ;-) I så fall skulle jag gå ifrån förmånsbil till egen bil vilket gör att risken faller på mig själv. Sånt är alltid obekvämt...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1342918
joel80 skrev: fre 18 okt 2019, 19:16 Just nu får du nog däromkring, men det är jättesvårt att säga om tre år från nu.
Skulle räkna på 50-55% av 550k på tre år och sen bli positivt överraskad om det blev mer. :)

Men där är det lika svårt med en dieselbil. Skulle ha svårt att tro att man om 3 år får 63% på en nyköpt sån också..
Med dieselbil får man nog ha en längre horisont än tre år men det skulle ju kunna gå att göra en riktigt bra affär om 3 år när leasingbilarna ska ut.

Summerat kan man ju säga att fossilversonen idag (med färre hästkrafter) är dyrare än ev-versionen. Då finns ju betalningsviljan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]