Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredrik50
#1342784
Jag saknar kablar från bilen till vägguttag, även själva instickskabeln är borta. Innan jag försöker få tag på nya kablar vore det bra att prova om motorvärmaren i blocket fungerar. Bifogar bild på var jag saknar kontakter och kablar. Kan man mäta motståndet och i så fall vad bör det vara? Eller finns det något annat sätt att prova? Bilen är en 740 - 1987.
Bilagor
8A7CFA0D-F31E-4E96-8287-987B52FA4014.jpeg
8A7CFA0D-F31E-4E96-8287-987B52FA4014.jpeg (428.11 KiB) Visad 1448 gånger
av Erik Å
#1342793
Visst, har du ett universalinstrument så.. Mittpinnen är antagligen skyddsjord, bör ha mindre än säg 0.1 ohm till chassie
Mellan de yttre pinnarna ligger då elementet. Om det är på 600W så borde resistansen vara 88 ohm
R= (U^2) / P
Vid 600W: (230V ^2) / 600W = 88 ohm
Kallresistansen kan i och för sig vara lägre men du borde i alla fall se något mellan 50 och 100 ohm.. När värmarna går sönder brukar det bli totalt avbrott. De två pinnarna till elementet ska inte ha kontakt med chassie, bör vara megaohm där..
av Rådlös
#1342802
Tyvärr, måste jag säga, får du leta kablar på en bilskrot. Eller möjligen på någon Köp och Sälj-sida. Den kontakten du visar upp är en tidigare modell av Volvos kontakt. Dagens kontakter ser ut så här:

[img][/
Calix Volvo.JPG
Add description
Calix Volvo.JPG (4.31 KiB) Visad 1423 gånger
img]

Alltså skyddsjorden skall "ligga ner" i dagens kontakter och då passar det i både Volvo och Calix utrustning, som är samma sak. Volvo försökte att "mota in ett eget revir" med sin kontakt på 80-talet, men har senare gått ifrån det. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn.
Men hittar du kablar så är ju allt bra, men du bör tvätta din kontakt innan du ansluter den till 230 volt. Prova med en bommullstopz och T-sprit t.ex.
Vitsen med det här kontaktsystemet är ju att alla delar är tillverkade så att det bara går att koppla ihop på ett sätt. Det rätta sättet. Många delar passar ihop, det är byggbart men det skall inte gå att koppla fel (om man inte gör åverkan och förstör enheterna)
För övrigt följer du anvisningarna från Erik Å. Skulle motorvärmaren vara trasig så går det ju att köpa nytt, men då blir det med dagens kontakter. En ny värmare i sig själv passar där den gamla har suttit.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1342809
Kolla på skroten. Visserligen är omsättningen på våra gamla bilar ganska stor och dom kommer inte in lika ofta längre. Om du har tid finns det på sommaren på bilträffar och liknande typ "loppis" och liknande med gamla bildelar. Tradera och Blocket likaså.
av Fredrik50
#1342864
Tack för alla svar. 😁 Jag ska mäta motståndet och göra rent. Har en kabel från kontakt till front på gång och kanske även en från front till vägguttag.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]