Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1342582
Det är inte för att oljan koksar som man inte använder blockmonterade värmare, så varmt blir det inte av en sån värmare. Den är inte tillräckligt effektiv. En slangvärmare har direktkontakt med kylvätskan i systemet och kan cirkulera vattnet genom slangsystemet vilket är effektivare. https://www.vibilagare.se/nyheter/motor ... -effektiva
av Rådlös
#1342617
Dannesk: "Det är inte för att oljan koksar som man inte använder blockmonterade värmare, så varmt blir det inte av en sån värmare."
Jo! Till gamla luftkylda Volkswagen såldes en elektrisk värmare som man skulle sätta i oljeavtappningspluggen. Den fick oljan att koksa igen och gjorde ingen större succé. Och man har prövat det i hydrauloljan på entreprenadmaskiner också. Men det var samma sak där, oljan tog skada.
Därmed inte sagt att det skulle vara bra att värma oljan. Jag upprepar: Vatten är den bästa värmeledaren. (I detta temperaturområdet)
av Kimmen90
#1342647
dannesk skrev: ons 16 okt 2019, 20:33
Rolle85 skrev:Värmer den oljetråget eller kylarvätskan?
Det är slangvärmare som värmer bättre än blockvärmaren.
Blockvärmaren måste vara mer effektiv än slangvärmaren.

Måste vara mer effektivt att värma vattnet direkt i blocket än hela systemet.
av mikebike
#1342653
Kimmen90 skrev:
dannesk skrev: ons 16 okt 2019, 20:33
Rolle85 skrev:Värmer den oljetråget eller kylarvätskan?
Det är slangvärmare som värmer bättre än blockvärmaren.
Blockvärmaren måste vara mer effektiv än slangvärmaren.

Måste vara mer effektivt att värma vattnet direkt i blocket än hela systemet.
Den sitter väl inte I blocket, utan på utsidan?
av Kimmen90
#1342659
mikebike skrev: tor 17 okt 2019, 12:22
Kimmen90 skrev:
dannesk skrev: ons 16 okt 2019, 20:33
Det är slangvärmare som värmer bättre än blockvärmaren.
Blockvärmaren måste vara mer effektiv än slangvärmaren.

Måste vara mer effektivt att värma vattnet direkt i blocket än hela systemet.
Den sitter väl inte I blocket, utan på utsidan?
Tror du tänker på kontakt/anläggningsvärmare. En som "klistras" under oljetråget.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1342661
mikebike skrev:Det låter ju som om den inte är konverterad alls.
Något är gjort, men om jag fattade honom rätt är det något slags tillägg till den ordinarie styrning, typ de "fultrim" som kopplas in mellan styrsystemet och insprutarna, av vissa företag.
Men det är kanske den typen av "etanolbilar" som ger drivmedlet dåligt rykte.

När det gäller motorvärmarna är det slangvärmarna, eller insticksvärmarna som monteras i frostpluggar i motorblocket, som värmer vattnet direkt. Blockvärmarna värmer vattnet indirekt, genom motorblocket. Fördelen med de senare är att de ofta håller längre, jämfört med de som värmer vattnet direkt. Men de tar längre tid på sig att värma motorn.
av William85
#1342663
Mina bröder har kontaktvärmare på sina bilar, ena en Volvo 960 med kontaktvärmare på blocket för vattnet och den andra en nyare VW med kontaktvärmare på oljetråget. Ingen av dem känns jätteeffektiv jämfört med en gammal hederlig frostplugg-värmare :-)
av Rolle85
#1342750
Så vad har jag? En varm slang i expansionskärlet??
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1342752
Rolle85 skrev:Så vad har jag? En varm slang i expansionskärlet??
Nej. Du har en slangvärmare, en värmare som man kopplar kylarslangarna till så att kylarvätskan värms när den passerar värmaren. En del dyrare slangvärmare har inbyggd cirkulationspump. Men de flesta skapar genom placering självcirkulation av kylarvätskan.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

av Rådlös
#1342782
Lite "petimeterprat" till detta med block- och slangvärmare. Det är superviktigt med en fungerande självcirkulation på slangvärmare. Och för all del på insticksvärmarna också. Det måste komma svalt vatten och kyla värmaren hela tiden som värmaren är igång. Om det inte gör detta så brinner värmetråden av på "nolltid". Tänk själv, det är kanske en (1) deciliter vatten närmast värmeslingan. Värmaren är i bästa fall på 500 watt. Det börjar koka ganska snabbt i t.ex en slang om vattnet står stilla av någon anledning. När det kokar bildas ångblåsor. Dom kyler inget, tvärtom sprider möjligen värmen. Men slingan blir snabbt överhettad och brinner upp.
Gäller det en insticksvärmare i blocket så är det av sparskäl och jakt på vikter m.m ganska trångt i moderna bilmotorer, så det blir samma där med kravet på fungerande självcirkulation. Det kan ha varit en av orsaken till att Volvo valde den som det visade sig urdåliga anliggningsvärmaren. Som tur är har dom gått ifrån den nu. Får man inte plats i motorblocket med en insticksvärmare, så fungerar en slangvärmare utmärkt. Det finns ju numera "högeffektsvärmare" 1100 watt med inbyggd cirkulationspump av slangvärmartyp. Där står tydligt i anvisningarna till dom att den får absolut inte köras utan vatten!
Jag kan i sammanhanget nämna att för många år sedan hade jag en Peugot 404. (bensin) -67 eller något liknande årtal. Den bilen var ju konstruerad i någon sort miljö där motorvärmare var ett okänt begrepp. Så redan på den tiden fanns det inte plats för någon insticksvärmare. Den hade i stället en värmare på undre kylarslangen. Alltså returen från kylaren och in i motorn. Detta var på 60 och 70-talet. Då tyckte man att det var dåligt och högst primitivt sätt att ordna motorvärmare. Insticksvärmarna i blocket var ju det bästa som fanns! Men jag kan intyga att det blev varmt med den monteringen också. Så även dom värmarna som ansågs då vara "urkassa" fungerade och värmde som det var tänkt. Det gör dom säkert i dag också.
Men för den nyfikne kan jag meddela att det finns fortfarande insticksvärmare. Volvo V 70 2.0 F med Fordmotorn har det och det gäller ju även 1.8 F-motorn. Så om man är spekulant på en sådan bil har den ett plus. Den har insticksvärmare i motorblocket. Gäller för övrigt senare Fordmotorer också.
Tilläggas kan att i motorvärmarnas ungdom, innan det blev vanligt i personbilar, fanns det redan på tyngre fordon och entreprenadmaskiner, slangvärmare. Men där var dom oftast gasoldrivna.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]