Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342692
Härligt när man är ute och storhandlar och ser flera Volvo bilar med den underbara tysta VEA motorn som visslar så härligt ifrån paket ( är själv en av dom )... Nyligen inne på volvoverkstad utan att dom hörde något... Samt att dom inte ens ville känna vid problemet ... Ska filma och lägga upp...
#1343370
Tompamannen skrev: lör 12 okt 2019, 14:11
toljun skrev:Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?



Kan lika gärna vara turbon eller generatorns frihjul som låter.
Klockrent balansaxelljud, exakt det jag hade. Försvann till stora delar samt ändrade karaktär efter byte på garanti.
#1343372
Bumbii skrev: tor 17 okt 2019, 16:35 Härligt när man är ute och storhandlar och ser flera Volvo bilar med den underbara tysta VEA motorn som visslar så härligt ifrån paket ( är själv en av dom )... Nyligen inne på volvoverkstad utan att dom hörde något... Samt att dom inte ens ville känna vid problemet ... Ska filma och lägga upp...
Gör gärna det och skriv mil o årsmodell.
Detta är ett känt problem enligt kontakterna jag har haft med återförsäljare, prova en annan verkstad om de fortsätter envisas.
#1343374
Magnus-B skrev: lör 12 okt 2019, 17:25 Men skulle Volvo verkligen lägga tid och pengar på att ”förbättra” balandaxelpaketen ifall det inte är det som orsakar felet?

Man kan ju tycka vad man vill om volvos sätt att lösa problemen men dom är nog inte helt dumma i huvet utan skulle väl isåfall bytat drevet på vevaxeln samtidigt.
/M
Att byta drevet på vevaxeln, om det ens är görbart, innebär väl antagligen att veven måste ner, inget litet jobb och säkert något man absolut vill undvika.
Hur går det med deras hittepåplan att leverera bilen utan balansaxelpaket till dig?
#1343387
toljun skrev: ons 16 okt 2019, 20:13
Tompamannen skrev:
toljun skrev:Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?



Kan lika gärna vara turbon eller generatorns frihjul som låter.
Jag hade bilen inne på volvoverkstad för service och kam/hjälpremsbyte och bad serviceteknikern att kolla upp ljudet. Han/dom kände till problemet men kunde inte säga att detta kom från balansaxlar utan kunde vara något annat också, kanske något av det som du är inne på. Han sade också att hade jag inte sagt något så hade han inte reagerat på det och tyckte jag skulle köra med bilen, kanske blir det värre, kanske inte. Sen tyckte jag faktiskt den blev tystare efter servicen också så har släppt det för nu.
Var servicen på samma ställe som du köpte bilen? Isåfall kan man väl gissa att det finns någon form av lojalitet i mellan meckarna och säljarna.
Att teknikern inte reagerade på ljudet har trolig förklaring i att en hel massa bilar han skruvar på helt enkelt låter såhär, det gör ju inte oljudet mer rätt för det.
Jag hade sett till att få en second opinion av annan verkstad innan garantier och reklamationsrätt gått ut på beg-köpet, men du gör såklart som du vill.
#1343400
Cotag skrev:
Magnus-B skrev: lör 12 okt 2019, 17:25 Men skulle Volvo verkligen lägga tid och pengar på att ”förbättra” balandaxelpaketen ifall det inte är det som orsakar felet?

Man kan ju tycka vad man vill om volvos sätt att lösa problemen men dom är nog inte helt dumma i huvet utan skulle väl isåfall bytat drevet på vevaxeln samtidigt.
/M
Att byta drevet på vevaxeln, om det ens är görbart, innebär väl antagligen att veven måste ner, inget litet jobb och säkert något man absolut vill undvika.
Hur går det med deras hittepåplan att leverera bilen utan balansaxelpaket till dig?
Fick svar förra veckan att teknikern hade missuppfattat att balansaxeln skulle demonteras och leverera utan.
Ska lämna bilen igen denna veckan och någon ska kontrollera monteringen av nytt balansaxelpaket.


/M
#1343499
Magnus-B skrev:
Cotag skrev:
Magnus-B skrev: lör 12 okt 2019, 17:25 Men skulle Volvo verkligen lägga tid och pengar på att ”förbättra” balandaxelpaketen ifall det inte är det som orsakar felet?

Man kan ju tycka vad man vill om volvos sätt att lösa problemen men dom är nog inte helt dumma i huvet utan skulle väl isåfall bytat drevet på vevaxeln samtidigt.
/M
Att byta drevet på vevaxeln, om det ens är görbart, innebär väl antagligen att veven måste ner, inget litet jobb och säkert något man absolut vill undvika.
Hur går det med deras hittepåplan att leverera bilen utan balansaxelpaket till dig?
Fick svar förra veckan att teknikern hade missuppfattat att balansaxeln skulle demonteras och leverera utan.
Ska lämna bilen igen denna veckan och någon ska kontrollera monteringen av nytt balansaxelpaket.


/M
Ja du Magnus, nu har vi ju samma PST och det gör mig fundersam på hur han kan ha missuppfattat sin kontaktman på Volvo. Jag tycker att han är skärpt och mycket duktig. Förstår faktiskt inte hur han kan ha missuppfattat det hela. Om någon gett mig en sådan kommentarer om att inte montera balansaxelpaketet, så hade i alla fall jag undrat om jag hört rätt. Nåja, jag ska tillsvidare tro på vår PST, men ha det i bakhuvudet.

Lite komiskt att han ska få en ryggsäck från Volvo vid nästa byte på din bil. Fast det tycker nog inte vår PST. Finns det inget sätt att kontrollera drevet som driver balansaxelpaketet? Det tycker jag vår PST ska få ett svar på.
Ska bli spännande att se hur det går.
#1343797
Jaha då var fjärde bytet eller nåt gjort ,tappat räkningen.
Inte blev det bättre iallafall.

Kundrelationsansvarig är tydligen inkopplad nu vad det nu innebär med en sån relation.

Trött på detta nu faktisk att man gör en sak som man dessutom upprepar flera gånger och när det inte hjälper så fortsätter man inte felsökningen utan ny tid bokas när Volvo hittat på nåt annat trams.


/M
#1343802
Fasen vad tråkigt! Vid det här laget borde Volvo ha koll på var som skapar alla oljud.

Jag har bara kört två veckor med nya axelpaketet och det är så underbart tyst mot hur det va innan bytet. Satte även på nya dubbfria vinterdäck förra veckan och nu är bilen så tyst att jag har börjat att höra hur motorn verkligen låter.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 129

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]