Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnnet
#1342506
Hej,

Någon som köpt och använt snökedjor på sin XC90.

Ska ner till alperna i vinter och måste ha med snökedjor - som helst ska fungera om det behövs också.
Har förstått att Volvo säger att man ej ska använda kedjor som ligger bakom hjulet (kan förstöra hjulhuset) utan att man ska använda ovanpåliggande kedjor. Problemet är ju bara att de kostar 4.000kr. Någon som har praktisk erfarenhet?

Funderar på Michelin Easy Grip (nätvarianten) som ändå ser ut att sitta väldigt tight, alternativt sk snösockor.
av RocDoc
#1342544
Behöver du verkligen snökedjor?Jag har släkt i Liechtenstein,samma regler som Schweiz, och dom behöver inte kedjor om man har 4wd och dubbfritt.
Vi åker där utan kedjor med våran S90 AWD och dubbfritt.
När jag körde framhjulsdrivet så köpte jag kedjor på jula som funkade bra och var skapligt lätta att montera.
Kan kolla vad kedjorna heter om det är intressant.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1342566
Kan ju vara så att det är lag på att ha med som i Österrike te.x. Sen har jag heller aldrig behövt snökedjor där trots de mååånga mil det blir när man är där några gånger per år. Sen ser man tyskar och holländare som står i snöyran invid vägen innan de ska upp på berget och sätter på sina snökedjor på sina sommardäck ;)

Hänger dock inte med på varför en nyare XC90 med mer luft i hjulhuset än andra inte kan ha "klassiska kedjor"?
av linnnet
#1342640
Tack för bra idéer so far.
Precis som ni säger är det för att vara compliant med lagarna som jag behöver kedjor - sedan har jag inget emot att ha dem då jag kommer vara iväg på fler ställen där det kan vara bra att ha med sig.
Micce1980 skrev:Hänger dock inte med på varför en nyare XC90 med mer luft i hjulhuset än andra inte kan ha "klassiska kedjor"?
Som jag förstårr det är det inte avståndet ovanför hjulet som är problemet utan avståndet bakom hjulet där det bara är 1-1,5cm mellan hjul och dämpare på smalaste stället. Givet vinterdäcken 235/55 R19
av least
#1342687
Köp snökedjor.
Se till att bilen har nordiska friktionsdäck.
Lägg kedjorna i bagaget (bryt inte förpackningen).

Kör anpassat efter väglag.
Fullt lagligt och du kommer att ta dig fram.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]